Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vil bare høre litt med dere om noen få ting ang. det å jobbe uten kontrakt i forhold til at jeg ikke kommer med noen påstander som ikke er riktig.

Har ingen kontrakt ved arbeidsstedet. Har tidligere vært ansatt 100% men kontrakten gikk ut etter en avtalt dato med tanke på studier. Har etter dette jobbet som ekstrahjelp og ny kontrakt har egentlig bare blitt glemt.

I dag glemte jeg å møte opp til vakten min, en firetimersvakt midt i julerushet. På en søndag vel og merke, men ser for meg at det var en ganske stor belastning at jeg ikke var der.

Har aldri før glemt en vakt, eller kommet for sent uten å si i fra. Har jobbet her i snart to år.

Likevel ser jeg for meg at jeg kommer til å bli hengt ut av både sjef og avdelingsleder på morgenmøtet i morgen. I tillegg har den ene avdelingslederen skrevet en "sinnamelding" på facebook - ikke med navn, men alle har jo fått med seg hva som har skjedd, så det er jo personlig ment mot meg.

Som person er jeg litt svak, og veldig snill, veldig lite kranglete og er litt dårlig til å stå for det jeg mener - MED mindre jeg har et godt grunnlag. Derfor håper jeg dere kan dele eventuelle tanker/lover med meg i forhold til min situasjon, så jeg kan si i fra når det går for langt i morgen.

Videoannonse
Annonse
Gjest tarandus
Skrevet

Hvorfor gidder du å være ansatt et sted der de "glemmer" arbeidskontrakt???

Høres rimelig useriøst når de itillegg lar frustrasjonen vise seg på FB..

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt opp at det hadde blitt skrevet en offentlig melding på facebook og stilt meg veldigt kritisk til at noe slikt skjer når det er sånn som du sier at alle vet kem det gjelder. Dette har han ikke lov til. Jeg ville også etterspurt en arbeidskontrakt, uten den står du uten flere rettighete om noe skulle skje på jobben.

• Liker 1
Skrevet

Det kan skje den beste, og det skjer hele tiden. Ingen grunn til at de skal hugge av deg hodet, selv om du nok må tåle å få høre at det var litt uheldig. Det er uakseptabelt at det blir hengt ut på facebook da det kun resulterer i dårlig stemning, det ville jeg tatt tak i.

Anbefaler deg å skaffe kontrakt, det blir fort veldig useriøst uten, og det er en trygghet både for deg og for arbeidsgiver.

Gjest Glorificus
Skrevet

Som du kan lese på f.eks. Arbeidstilsynets hjemmesider har alle arbeidstakere krav på skriftlig avtale. Dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven. Når det gjelder det at du glemte en vakt, er jo det som ugyldig fravær å regne, som kan gi grunnlag for oppsigelse. De har likevel neppe en spesielt god sak, ettersom du aldri tidligere har glemt en vakt, eller hatt andre klanderverdige episoder (såvidt jeg forstår).

Når det gjelder meldingen på Facebook, kan man tenke seg at dette enten dreier seg om forholdet mellom trakassering/ytringsfrihet, og arbeidstakers lojalitetsplikt, men ettersom det ikke høres ut som om han hang deg ut med navn e.l., og det neppe vil regnes som trakassering, ville jeg nok bare tatt det opp med vedkommende og sagt at du ikke satt pris på at du ble omtalt slikt.

Skrevet

Å bli hengt ut på FB er ikke kult. Si ifra om dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...