AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Jeg og kjæresten min har vært sammen i 3 år. Vi er begge 20 år, er samboere og har det bra sammen, bortsett fra én ting.. Jeg er så sjalu! Med eksen min var jeg aldri sjalu, så dette er jo noe nytt for meg. Jeg kan bli sjalu hvis vi ser på tv og halvnakne damer kommer opp, blir sjalu om han skal ut med venner der det er jenter, og selvfølgelig blir jeg sjalu hvis ei jente skriver på veggen hans på Facebook.. Vi gikk veldig fort inn i forholdet, så jeg kjente ikke noe spesielt til fortiden hans. Uansett, jeg tror sjalusien begynte for ordentlig da jeg fant ut at han hadde kontakt med eksen sin hver dag, tilogmed mens jeg satt sammen med han og så på det dem skreiv. Han sa det var ei veninne, men jeg fant jo ut at det var eksen hans. Jeg konfronterte han og han la kortene på bordet, beklaget seg og slettet henne. Etter dette har jeg alltid vært mistenksom mot andre jenter/venninner, spør altlid om hvem jentene er som han prater med og sånn. Jeg har fått han til å slette flere jenter før fordi jeg har allerede tatt to andre i å flørte åpenlyst med han. Jeg hadde en bestevenn som jeg måtte skjule kontakten med fordi kjæresten min ble sjalu.. Mens han fortsatt har besteveninna si som han er hos iblant, også skriver henne ofte på veggen at hun er sååå glad i han og han kommenterer det samme tilbake med hjerter.. Alt dette tærer så innmari på meg at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg blir så lei meg og sur når jeg blir sjalu og det ødelegger litt i forholdet vårt siden han skjønner hva som skjer. Jeg vil jo prøve å ordne opp i dette, men jeg vet ikke hvordan Da jeg fant ut at det var eksen han pratet med hele tiden, ga det meg en stor knekk. Jeg tror jeg enda ikke har kommet over det, siden alt dette skjedde det første året vårt. Har dere noen råd om hva jeg kan gjøre? Jeg vil helst ikke slå opp med han, det er derfor jeg trenger hjelp.. Hilsen sjalu og usikker Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 Han sa det var ei veninne, men jeg fant jo ut at det var eksen hans. En tidligere kjæreste kan jo være en nåværende venninne. Så dèt tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Men dere bør snakke sammen om grenser. Hva er greit og ikke... Forstår meg ikke på jenter som flørter åpenlyst med en gutt som har kjæreste. Enda mindre forstår jeg meg på gutten som lar det skje. Hvordan er din kontakt med andre gutter, og hvordan hadde typen din reagert om gutter skrev til deg, det jenter skriver til han? Sjalusi fører ingenting godt med seg, og tillit er essensielt i et godt forhold. Håper dere finner ut av det! Anonym poster: c1d82097c29be87d532f7216344e2794 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 Jeg var sammen med en fantastisk fyr for noen år siden. Han var helt utrolig herlig, og vi var Dovre. Likevel var jeg sykelig sjalu på ham uten å ha en gyldig grunn til det, og jeg slo meg til ro med at jeg sikkert var av den sjalu typen. Det viste seg etterhvert at han var utro etter noter, og at jeg hadde meget god grunn til å være sjalu. Nå er jeg sammen med en like fantastisk fyr, og finnes ikke sjalu. Kan det være fordi jeg er så sikker på at han aldri vil gjøre noe sånt mot meg? Anonym poster: ee98482bdebbd7917c10b3f3bafce5c6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 En tidligere kjæreste kan jo være en nåværende venninne. Så dèt tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Men dere bør snakke sammen om grenser. Hva er greit og ikke... Forstår meg ikke på jenter som flørter åpenlyst med en gutt som har kjæreste. Enda mindre forstår jeg meg på gutten som lar det skje. Hvordan er din kontakt med andre gutter, og hvordan hadde typen din reagert om gutter skrev til deg, det jenter skriver til han? Sjalusi fører ingenting godt med seg, og tillit er essensielt i et godt forhold. Håper dere finner ut av det! Anonym poster: c1d82097c29be87d532f7216344e2794 Han slo opp med henne, også sa hun til han at kjæresten hennes slår henne (noe var som løgn) og at hun savnet han. Kjæresten min fortalte meg dette og sa at han ville banke han andre.. Kjæresten min sier han ikke er så sjalu av seg selv om han spør hvem vennene mine er. Han er skeptisk til noen selv om de bare er vennene mine. Det har vært én som har flørtet med meg, men jeg setter strek og svarer ikke på sånne ting for jeg liker ikke flørting når jeg er i et forhold. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Jeg var sammen med en fantastisk fyr for noen år siden. Han var helt utrolig herlig, og vi var Dovre. Likevel var jeg sykelig sjalu på ham uten å ha en gyldig grunn til det, og jeg slo meg til ro med at jeg sikkert var av den sjalu typen. Det viste seg etterhvert at han var utro etter noter, og at jeg hadde meget god grunn til å være sjalu. Nå er jeg sammen med en like fantastisk fyr, og finnes ikke sjalu. Kan det være fordi jeg er så sikker på at han aldri vil gjøre noe sånt mot meg? Anonym poster: ee98482bdebbd7917c10b3f3bafce5c6 Kjæresten min er også helt fantastisk, har aldri vært borti noen som han. Jeg vet han ikke er utro fordi han forteller meg alltid hvor han skal, hvem han skal være med og sånn. Han møter aldri veninner alene bortsett fra besteveninna. Han sier hun er som ei søster for han, så jeg vet ikke.. Hun har i allefall ikke kjæreste. Noe jeg også vet, er at han har vært utro mot eksen sin, men det var fordi hun var utro først. Det var i hvertfall et kort forhold. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 Hei TS! Jeg har litt av det samme problemet som deg. Jeg og min kjæreste gikk også veldig fort inn i vårt forhold, både jeg og han visste veldig lite om hverandres fortid, hva slags og hvor mange venner den andre har av det motsatte kjønn etc. Normalt er ikke jeg en veldig sjalu person, men pga at forholdet vårt har gått så fort, så kjenner jeg at jeg blir usikker. Han har bekjente som er jenter, selvfølgelig er disse også på hans facebook. Jeg føler meg så så så dum når jeg vil spørre han hvem disse er. For da å finne ut om disse er ekser, jenter han har hatt en greie med i fortiden eller bare bekjente/venninner. Hvem han har vært sammen med før meg er jo egentlig ikke noe jeg har noen grunn til å si noe på. Det gjør det ikke lettere at vårt forhold er avstandsforhold. Jeg tenker at kommunikasjon er cluet for å komme gjennom det. Jeg ser også noen kommentarer fra enkelte jenter, men etter han ble sammen med meg har dette blitt mindre (heldigvis!!). Han har heller ikke svart dem på disse kommentarene, av hva jeg kan se. Jeg har allikevel planer om å snakke med han om grenser når vi skal være sammen til nyttår. Vi har snakket om dette tidligere, men jeg føler jeg trenger en bekreftelse igjen at vi er "on the same page". Det er kanskje en god ide for deg også? Å snakke om grenser, hva er OK og hva er ikke OK? Introdusere hverandre for hverandres venner av det motsatte kjønn slik at usikkerheten rundt dette elimineres? I mine øyne er det ikke vits at det skapes problemer av ting som det ikke er grunnlag å skape problemer over. Anonym poster: b4d75afcd98e5d8acdfd716463b1cd99
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 Vi var også i et avstandsforhold det første året, med to besøk i løpet av det året.. Jeg sier til han at jeg stoler på han, men ikke de på de andre! I det landet han kommer fra så bryr ikke verken jenter eller gutter seg om at en person har kjæreste, de kan godt ødelegge forholdet, flørte osv. Det er også derfor jeg er så skeptisk fordi jeg vet åssen jentene her er. Det har skjedd og skjer at veninnene hans bare snakker med han, har ikke i det hele tatt lyst til å bli kjent med meg selv om jeg tar initiativet. Besteveninna hans spør hele tiden om DEM skal finne på noe, selv om hun godt vet at vi bor sammen og at det blir til at jeg sitter hjemme alene. Og nei - jeg vil ikke forstyrre dem, men jeg reagerer når hun ber andre samtidig og "etterlater" meg.. Kjæresten min spør om det er greit jeg blir med og det er som regel det og vi prater litt når vi er der, men ikke så mye. Sist gang satt hun på armlendet han satt med armen rundt han. Syns det er litt over grensen, spesielt med tanke på at jeg ikke kjenner hun så godt.. Hun inviterte også han til ballet hennes når hun visste at alle de andre bestevennene hennes var ledige og uten kjæreste, men så inviterer hun akkurat han, når hun tilogmed vet at vi skulle på samme sted noen dager før henne på mitt ball, også kjøpte hun slips sånn at dem matcha.. Ingen av vennene mine hadde med seg bestevennen sin, bare daten. Hun spurte meg ikke om det var greit engang :/ Før de skulle dra sa jeg at jeg ikke ville hun skulle sitte på fanget hans eller kysse han på kinnet, for der går grensa mi. Han sa at han ikke kunne tenke seg det, men så spørs det jo hvor grensa HENNES går da. Jeg har forresten sagt at jeg vil bli kjent med veninnene hans sånn at usikkerheten går vekk, men han sier at han aldri er sammen med dem, vet ikke når han skal se dem osv.. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
Athena27 Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 Skjønner da meget godt at du blir frustrert. Høres jo litt ut som hun er ute etter å ta din plass. Når din kjæreste er sammen med denne venninnen, så virker det på meg som hun oppfører seg mer som hans kjæreste enn venninne. For meg er det helt klare og vesentlige forskjeller når det gjelder oppførsel når man er venninnne og når man er noens kjæreste. Enda viktigere blir dette når den ene part allerede har kjæreste. Det høres også litt ut som din kjæreste gjerne er litt vag når det gjelder å fortelle venninnen hans om grenser. Det virker ikke som om din kjæreste har noe i mot at venninnen oppfører slik som hun gjør. Dette hadde jeg snakket med min kjæreste om dersom jeg var i din situasjon. Det er dermed ikke sagt at noe foregår mellom dem, men jeg synes du blir satt i en litt ubehalig situasjon, som også kan bidra til å skape usikkerhet hos deg. Jeg hadde prøvd å forklare hva jeg reagerer på og hva som gjør meg usikker. Forsøke å få han til å se ting fra mitt perspektiv. Eksempelet med å snu på rollene fungerer av og til greit. "... hva om jeg hadde en bestekamerat som oppførte seg slik som din venninne gjør...osv?"
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 For meg så virker det faktisk sånn også iblant.. Greit at bestevenner er glad i hverandre, men når man skriver "jeg er sååå glad i deg <3" på veggen sånn at alle ser det, det ser tilogmed feil ut iblant. Jeg skal snakke med han om dette, men jeg vet ikke når jeg kan ta det opp uten at det skal komme ut feil eller i feil situasjon. Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal forklare meg til han uten at han skal reagere med å anklage meg for å være sjalu og bli sint. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #10 Skrevet 16. desember 2012 Med at det ser feil ut så mener jeg at når veggen hans er full av hjerter og kliss fra henne, inkludert bilder han er tagget i med henne, mens det står "I et forhold med ...". Da skulle det jo nesten stått hennes navn der. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Gud jeg kjenner meg så igjen... Jeg har vært sammen med kjæresten min i 2 1/2 år og vi har vært i langdistanse forhold godt over halvparten av denne tiden. I begynnelsen var han sjalu på gutter jeg hadde på vennelisten og sa ting som "jeg tror ikke på vennskap mellom gutter og jenter". Greit nok. Men etter hvert som tiden gikk så ser jeg at han liker bilder av venninner på facebook og som kommenterte på bilder/status osv, ikke noe flørting men normale ting... Poenget er at dette var jenter og han hadde sagt til meg dette at han ikke tror på vennskap.. Jeg var veldig tilbakeholden i begynnelsen. Sa aldri noe selv om jeg døde av sjalusi innvendig. Hvem vil se kjæresten sin like bilder av nydelige jenter som du ikke har peiling på hvem er en gang? Uansett forholdet vårt gikk videre og jeg stolte i grunn på ham og vi kommuniserte stort sett døgnet rundt. En gang ble han sint på meg for en eller annen fyr på facebook som han ble sjalu på og da konfronterte jeg ham med disse jentene.. og han stilte seg uforstående til alt.. Hun ene var som en søster for han.. hun andre var JO søskenbarnet til bestekompisen (i det landet han kommer fra er det visst utenkelig å rote med slektningene til hverandre.. er fremdeles litt usikker). Og nettopp denne jenta var jeg spesielt sjalu på fordi hun spiller tydelig på at hun har likheter med Angelina Jolie (som grøss er hans "drømmedame" om man kan si det sånn).. Fremdeles greier jeg ikke å svelge at hun bare er søskenbarnet til kameraten. Da jeg fortalte ham om at jeg var sjalu fordi hun alltid var med når han møtte kameraten så sa han bare... "HÆ? MEN HUN ER JO FEIT! OG SØSKENBARNET TIL KAMERATEN MIN!". Nå ser han jo verken kameraten eller noen andre fordi vi bor i samme land nå... men jeg er fremdeles sjalu. Hadde han vært mer åpen om disse jentevennene sine hadde jeg ikke brydd meg, men jeg vet liksom ingenting. Og de gangene jeg har sagt noe sier han bare at han har en 2-3 jentevenner og noen venninner fra videregående, that's it. Men poenget er at når han er åpen om alle andre venner han har så blir jeg svært usikker når han ikke sier et pip om disse jentevennene hans....Patetisk I know... Også verdt å si... han har aldri vært noe spesielt sjalu på meg og han blir lei seg om jeg ikke stoler på han.. for han mener det betyr at jeg egentlig ser på ham som en drittsekk.. Jeg takler bare ikke at han ser på andre jenter... studerer plakater, avisartikler med halvnakne damer, pene skuespillere, osv osv... Jeg har blitt sykelig sjalu etter jeg møtte ham!! Det er så utrolig slitsomt... Han har liksom forandret hele livet sitt for meg .. Sluttet i jobben sin og forlatt landet sitt... Og enda greier jeg ikke tro at han faktisk elsker meg. Anonym poster: 784ab61fee13e585e3f30a8cf65147fc
Athena27 Skrevet 16. desember 2012 #12 Skrevet 16. desember 2012 For meg så virker det faktisk sånn også iblant.. Greit at bestevenner er glad i hverandre, men når man skriver "jeg er sååå glad i deg <3" på veggen sånn at alle ser det, det ser tilogmed feil ut iblant. Jeg skal snakke med han om dette, men jeg vet ikke når jeg kan ta det opp uten at det skal komme ut feil eller i feil situasjon. Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal forklare meg til han uten at han skal reagere med å anklage meg for å være sjalu og bli sint. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51 Helt enig. Selvfølgelig er bestevenner glad i hverandre. Men, utfordringen her er at en part ikke respekterer/ikke bryr seg om grensen mellom vennskap og kjæresteforhold og at din kjæreste ikke er like flink alltid til å sette tydelige grenser. Det virker som han ikke ser/forstår at du reagerer på dette. På en annen side, så skjuler han ikke dette for deg. Hadde disse to drevet på med andre ting bak ryggen din, hadde nok din kjæreste forsøkt å skjule kommunikasjonen med venninnen mer. De er nok glad i hverandre og bryr seg veldig om hverandre, det er helt ok. Men, for meg virker det som om denne venninnen oppfører seg som hun har en annen rolle i hans liv enn kun en venninne. Jeg må ha en samtale med min kjæreste nå når vi treffes, som nevnt, om grenser etc. Jeg har det på samme måte som deg. I tvil og tenker hele tiden på hvordan jeg skal forklare meg på riktig måte slik at jeg ikke blir oppfattet feil. Ønsker ikke at han skal misforstå, men å legge tema frem slik at han kan se ting litt fra min side. Jeg har også mange kamerater, for all del! Min kjæreste er også småsjalu på disse. Jeg skal presentere min kjæreste for min bestekamerat nå til nyttår. Forhåpentligvis får jeg de to til å tilbringe tid sammen og bli kjent, slik at min kjæreste ser at han ikke har noen grunn til å være bekymret. Noe jeg synes din kjæreste burde gjort for lenge siden og hyppigere. Latt deg få være en mye mer aktiv del i de vennskapsrelasjonene han har. Jeg tror det er viktig at dere setter dere ned og har en rolig samtale. At du pressiserer at du ikke ønsker å bli misforstått eller at han skal overreagere, men at det må finnes rom i deres forhold til at du skal få lov til å gi uttrykk for hva du reagerer på. Forklar han hvor dine grenser går og hvilke eksempler fra hans venninnes oppførsel som du føler er ett overtråkk i forhold til disse grensene. Igjen tilbake til, hvordan hadde han reagert om rollene var omvendt...?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #13 Skrevet 17. desember 2012 Athena27: Ja, iblant virker det som om hun er noe mer enn bestevenninne. Jeg skal prøve å forklare meg, Du treffer akkurat når du skriver at han skulle latt meg få tatt en større del i vennskapene han har sånn at jeg blir kvitt usikkerheten. Det må jeg si til han og at det er derfor jeg er skeptisk. Skal også få han til å se saken fra min side. Men hvordan kan jeg bearbeide sjalusien min på andre ting? Jeg kan bli sjalu av hva som helst og før var jeg ikke sånn. Jeg har prøvd å bli bedre, men jeg klarer det ikke så lenge bestevenninna holder på som hun gjør, for det stikker i hjertet.. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
Athena27 Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Slik jeg oppfatter det du beskriver, så mener jeg at den usikkerheten du opplever i andre aspekter i forholdet kan relateres direkte til din kjærestes venninners oppførsel. Jeg tror at disse vennskapene (spesielt det ene) skaper en såpass stor usikkerhet hos deg slik at dette smitter over, og du da også blir usikker/sjalu pga langt mindre ting. Ofte er det slik at når man er usikker/begynner å tvile over en sak, så trekker man paralleller. Det at det dukker opp andre kvinner i filmer/tv serier etc., tror jeg du må jobbe med deg selv for å heve deg over. Det er jo ikke som om han kommer til å gjøre noe med dem anytime soon Jeg tror at roten til din usikkerhet, som jeg har nevnt, relateres til disse vennskapsrelasjonene din kjæreste har og at han ikke inkluderer deg godt nok i vennskapskretsen sin. Jeg tror at om han hadde gjort jobben sin godt nok her, så tviler jeg på at du hadde reagert på de andre tingene. Litt sjalu skal man alltid være, men innenfor visse grenser Om du hadde blitt mer inkludert og denne venninna hadde giret ned flørtingen ett par hakk, så tror jeg veldig mye av den usikkerheten din hadde forsvunnet Hold motet oppe
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2012 #15 Skrevet 17. desember 2012 Ekskjærester er ekskjærester, og ikke venner. Han burde av respekt for deg slette denne type damer (som du reagerer på) fra fb. Evt slette hele fb kontoen:)
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #16 Skrevet 17. desember 2012 Athena27: Jeg tror det begynte for ordentlig da jeg fant ut at denne venninna var ei ekskjæreste. Etter det har jeg alltid vært skeptisk til veninnene hans og jeg har iblant spurt rett ut om de har holdt på eller vært sammen før. Jeg hater å være sjalu for jeg var aldri sånn i det forrige forholdet mitt, men etter den episoden som jeg nettopp skrev om, så ble jeg sånn. Jeg har prøvd å jobbe med meg selv, men jeg føler meg så alene om hele saken :/ Jeg tror det kunne hjelpet meg enormt å bli kjent med venninna hans, men hun har aldri tid og dessuten så har jeg begynt å mislike henne litt etter alt det som har skjedd i det siste.. Kunne ønske kjæresten min bare forsto alt dette her Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
mckinley Skrevet 17. desember 2012 #17 Skrevet 17. desember 2012 (endret) Still deg selv disse spørsmålene: Liker du deg selv? Føler du at du fortjener hans kjærlighet? Er du fornøyd med hvordan du ser ut? Stoler du på kjæresten din? Hva er det verste som kan skje med denne jenta? Hva hadde du følt hvis det hadde skjedd? Hadde du dødd? Endret 17. desember 2012 av mckinley
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #18 Skrevet 17. desember 2012 Stilte meg disse spørsmålene og har noen negative svar. Føler iblant jeg ikke fortjener han fordi jeg blir så sjalu og usikker, som gir meg en følelse at jeg ikke liker meg selv. På grunn av dette føler jeg også på en måte et konkurranseinstinkt mot andre jenter, som for.eks halvnakne damer på tv'en.. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
mckinley Skrevet 17. desember 2012 #19 Skrevet 17. desember 2012 Stilte meg disse spørsmålene og har noen negative svar. Føler iblant jeg ikke fortjener han fordi jeg blir så sjalu og usikker, som gir meg en følelse at jeg ikke liker meg selv. På grunn av dette føler jeg også på en måte et konkurranseinstinkt mot andre jenter, som for.eks halvnakne damer på tv'en.. Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51 ... Og følelsen av at du ikke liker deg selv bidrar til mer sjalusi. Jeg vil oppfordre deg til å arbeide med selvfølelsen. Legg halvparten så mye energi i å bygge opp ditt eget syn på deg selv som du bruker på å fiksere rundt denne jenta. Det er ikke noe poeng i å skjerme kjæresten din - verden er full av nydelige damer, de spretter ut gjennom tv-en, de er på reklameplakater og de går forbi ham på vei til jobb hver morgen. Det er en kamp du er dømt til å tape. Husk på hvem han er sammen med. Og husk at, akkurat som at han har valgt deg, har du valgt ham.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #20 Skrevet 18. desember 2012 Jeg får den følelsen av å ikke like meg selv iblant nettopp pga sjalusien Jeg prøver ikke skjerme kjæresten min - jeg sier derimot at jeg vet han ser på damer, akkurat som jeg ser på gutter. Mennesker blir ikke stygge med det samme man blir sammen med noen. Det jeg føler nå er at jeg trenger å høre hvorfor han er sammen med meg, hvorfor han har valgt meg. Det gir meg en god og rolig følelse. Hvordan kan jeg få bedre selvfølelse på egen hånd? TS Anonym poster: f07222e80177cf91c8f755e7a240cd51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå