Catgirl Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Jeg er snart ferdig med lege utdanningen min som jeg tar i Polen. Men har kjæreste som er fra Nederland og jeg planlegger å flytte dit så fort det lar seg gjøre. For å få kunne få autorisasjon som lege i Norge må jeg ta turnustjeneste i 1,5 år. Men jeg er litt usikker på hvordan det foregår i Nederland, da de ikke har noe turnustjeneste utenom studiet. Sånn som jeg har forstått det er det inkludert i det 6 år lange studiet. Har ringt og snakket med de som gir ut autorisasjon i Nederland og de mente at jeg bare skal bli ferdig med studiet i Polen og få diploma og at dette er nok for å jobbe som lege i Nederland. Men jeg lurer på om dette kan være feil? At jeg kanskje må ha turnus likevel? Hun jeg prata med på telefon visste ikke hva turnus var og sa dette bare var reglene som gjelder i Norge og ikke i Nederland. For de må jo det de polske som studerer i Polen (turnustjeneste) sånn som i Norge. Har funnet det registeret som gir ut lisens og under Norge og her står det disse kravene: Norge: Vitnemål for fullført grad candidata! candidatus medicinae, short form cand.med. Medisinsk universitetsfakultet Bekreftelse på praktisk tjeneste som --> Betyr dette hele turnustjenesten?? lege utstedt av kompetent offentlig myndighet 1 Januari 1994 Noen som har peiling? 1
Catgirl Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #2 Skrevet 16. desember 2012 Fant denne infoen om autorisasjon som helsepersonell i Nederland på denne siden: http://www.bigregister.nl/en/registration/withaforeigndiploma/diplomaawardedintheeu/ http://www.bigregister.nl/en/doc/pdf/List%20of%20approved%20diplomas_21065.pdf
Rskre Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 Turnusordninga er lagd ned i Noreg. No er det søknadsbaserte nybyrjarstillingar.
Catgirl Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2012 Jeg vet det er søknadsbasert ja. Men det er jo obligatorisk tjeneste og 1,5 år fortsatt... Er det nytt navn nå? Har jeg ikke fått med meg og har fulgt med på saken. De som slutta et halvt år før meg har vært med i første runden på utlyste stillinger.
Catgirl Skrevet 16. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2012 Ønsker å vite om jeg må ta turnustjenesten i Norge for å kunne jobbe som lege i Nederland? Eller holder det med diploma fra Polen? Huff, føler dette bare blir for komplisert og mye internasjonalt styr! Sånn er det når man faller for en fra et annet land:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå