Gå til innhold

Hjemmelaget bodyscrub i julegave - hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg har mye snacs fra iherb i skapene som kan omgjøres til en body scrub. Synes selv det hadde vært kjekt å få noe sånt i gave, men de som selges i butikkene er ofte dyre og inneholder uttørkende ingredienser. Når jeg lager slik selv har jeg jo kontroll over det, og kan i tillegg pynte på krukka jeg skal oppbevare det i :laugh:

Problemet er at jeg har så mye av alt, og vil ikke at det skal bli for mye eller for lite av et eller annet. Spørsmålet er: jeg skal bruke sukker i det, og hvor mye sukker i forhold til olje må jeg ha? Jeg vet at man ofte skal ta i mer olje enn man tror man trenger siden sukkeret suger det til seg etterhvert, men hvor mye vet jeg ikke. Og er det noe spesielt folk kan reagere på? Det er ikke slik at det forblir på huden, men noen av duftene kan sikkert bli noe intense for enkelte. Venninnen min liker gourmet dufter og er glad i søtt, så tenker at vanilje, jasmin og rosevann kan være en slager?

Her er i hvert fall ingrediensene jeg har:

Castor olje

Jojobaolje

Sweet almond oil

Aprikoskjerne olje

Vitamin e olje (naturlig konserveringsmiddel, er det ikke?)

Aloe vera gel

Rosevann

Japansk peppermynte olje

Rosmarinolje

Ylang Ylang ekstrakt

Rose absolute

Jasmine

Geranium

Vaniljeekstrakt

Vanlig, hvitt sukker

Kokosnøttsukker

... Tja, noen tips? Jeg har i hvert fall prøvd vaniljeekstrakt, jojobaolje og jasmin før, og det luktet så godt at jeg ble helt døsig, men er det noe mer dere tror kan være godt å blande oppi? I tillegg vil jeg vite holdbarhetsdato på dette, sånn ca... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, så flink du er! - det er en kjempefin gave :)

Trodde man skulle regne dobbelt så mye sukker som olje, men jeg har bare tatt det på feelingen til jeg syns det var passe :gjeiper: Jeg syns det er veldig godt med sitronskall og juice i (kanskje sammen med vanilje?)

Og jeg reagerer på aloe vera, vet om flere som gjør det - så det er det eneste jeg ville styrt unna hvis du ikke vet at folk tåler det.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Takk! Da dropper jeg aloe vera gelen. Tror jeg lager den så seint som mulig, slik at den kan vare i minst to uker. Vil jo ikke at den skal gå ut på dato så fort hun får den. Har nå sniffet litt på de tingene jeg har, og mener fremdeles at jasmin og vanilje er en kjempefin kombinasjon. Lukter så godt at man vil spise det :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...