Gå til innhold

Bortskjemt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg lurer på om barn blir mer bortskjemte med separerte foreldre?

Mannen min har et sønn på snart 4 år fra et tidligere forhold som har alt mellom himmel og jord. Han har spill, lego og data utstyr vert flere tusen kroner som på pakningene står er til 8+ bare de siste månedene. Mannen min sine foreldre kjøper akkurat det samme til barnet; ting for 8 og 12 åringer. Jeg ble vitne til at barnet ikke ville ha en eldre versjon av en nintendokonsoll som er like brukbart som det nyeste på markedet. Han ville absolutt ha den nyeste, så mannen min gikk å byttet og kom med to spill i tillegg! Skjønner ikke at så små barn kan bry seg på den alderen.

Jeg og mannen lever med en hard økonomi, og har akkurat giftet oss. Sønnen hans får det han vil hver gang de møtes. Han har til og med lånt penger av meg for å kjøpe ting han kan sende i posten de gangene han ikke har samvær.

Jeg har selvsagt ikke noe imot at barnet får gaver, det er ikke det jeg mener :) Jeg er ofte med i leketøysbutikken, og det er jo noen mer rimelige og fine leker som ikke er datamaskiner som blir godt tatt imot også.

Jeg er bare bekymret for at barnet skal bli mer og mer krevende og bortskjemt hvis han får det han peker på når han blir eldre også. Og nå som jeg om min mann akkurat har planlagt våre egne barn, er jeg bekymret for at det blir mas når de ser eldstebroren får ting de ikke også kan få i fremtiden.

Tror jeg bare ville lette litt på trykket. Siden dette er veldig sårbart å snakke om til min mann når det gjeller hans første barn. Er det bare litt av det jeg tenker på dere er enige om, vil jeg gjerne høre. Er det helt feil av meg å tenke slik setter jeg pris på en god forklaring! :)

Takk for meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mine foreldre er ikke sammen. har aldri vært bortskjemt men med 4 søsken og 3 stesøsken. har det kansje aldri vært rom til å bli bortskjemt.så det er ingen automatikk i separerte foreldre bortskjemte barn.... men for meg så virker det som han gir gaver pga han ikke er tilstedet hele tiden.

Anonym poster: 11eded85f245f71a68e14cb3eb8185fc

Skrevet

mine foreldre er ikke sammen. har aldri vært bortskjemt men med 4 søsken og 3 stesøsken. har det kansje aldri vært rom til å bli bortskjemt.så det er ingen automatikk i separerte foreldre bortskjemte barn.... men for meg så virker det som han gir gaver pga han ikke er tilstedet hele tiden.

Anonym poster: 11eded85f245f71a68e14cb3eb8185fc

Vil ikke det bety at han "kjøper barnet" da? Jeg lurer på om stemødre har lov til å snakke om/nevne disse tingene til far? Hun er jo den som ser dette på sidelinjen, og barnet har jo tross alt en mor også det sikkert får like mye av, kanskje mer.

Skrevet

Vil ikke det bety at han "kjøper barnet" da? Jeg lurer på om stemødre har lov til å snakke om/nevne disse tingene til far? Hun er jo den som ser dette på sidelinjen, og barnet har jo tross alt en mor også det sikkert får like mye av, kanskje mer.

Jo, det er lov å si i fra. Dere deler jo økonomien også... Men det kommer vel litt an på far hvordan han reagerer når du legger det frem. Noen ser ikke seg selv utenfra, selv når de får det forklart. Da er det kanskje du som blir sett på som sjalu eller at du ikke skal bry deg da du ikke er mor... Jeg hadde forsøkt meg forsiktig. Si at du kanakje heller ønsker at dere sparer penger til han - til det er noe han trenger, enn at han får noe han egentlig ikke trenger. Si du er bekymret for at han skal få feil syn på økonomi og det å ønske seg ting og spare til de.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...