Gå til innhold

Hvordan åpner dere julegavene på julaften?

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa
Skrevet

Vi har alltid hatt tradisjon for at 1 og 1 åpner gave, etter tur. Det blir variert, så ikke 1 person åpner alle sine gaver først, men at det går på rundgang så alle åpner sin gave innimellom. Og man henter gaver fra under treet, det er tilfeldig hvem sin gave det er man finner, dvs det er gjerne 1 person som står for "gavehentingen".

Dette tar gjerne mange timer (mellom 2-5 timer), men jeg synes det er hyggelig å se på hva andre får, at folk får takket ordentlig og at man setter pris på gaven.

Noen andre jeg kjenner gjør det på en helt annen måte enn hva jeg er vant til. De henter alle sine gaver og har de i en haug på bordet. Så avtaler de at "nå åpner vi pakker", så åpner alle pakkene sine samtidig. Ingen følger med på hva andre får noe særlig. Og man sier bare takk etterpå. De er kanskje 3-4 stk sammen når de feirer også.

Hvordan gjør du det når du åpner pakker på julaften?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik som dere, en og en pakke så alle får med seg hva personen fikk og hvem gaven var fra.

• Liker 7
Skrevet

Åpner en og en pakke!

De yngste barna som har lagt seg åpner på morgenen og utover dagen, evt. åpner noen dagen etter. Foreldrene åpner noen av gavene til de yngste barna dersom det er gitt at det er type klær el. andre ting som ikke er så spennende for de yngste å åpne!

Det tar litt tid ja, men synes mye av kosen er å kunne glede seg over hva andre får! I tillegg blir det mer spennende på denne måten (synes vår familie).

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Enig i at det er mer spennende når man følger med på hva andre får, det blir liksom flere gaver, og gaveåpningen varer lenger. For de som liker det (jeg liker det).

Og for meg, som til tider har brukt mye tid på enkelte gaver, er det spennende og hyggelig å se at alle følger med på når gaven blir åpnet og at man får et ordentlig takk :)

Men sikkert andre som liker det på andre måter og.

Endret av Badebuksa
Skrevet (endret)

Det er alltid noen som liker ting på andre måter, men hvis det går ut på noe annet enn å åpne en og en pakkke, slik at alle ser hvem som får hva og fra hvem, så er måten - slik jeg ser det - helt feil!

Med andre ord så er jeg vant til at gavene åpnes slik ts beskriver. :ler:

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Skrevet

Vi åpner også en og en gave. Unntaket er hvis f.eks. søsken får like ting, da åpnes de gavene samtidig.

Gjest oreokaka
Skrevet

Vi åpner også en pakke om gangen, og tar rundturen blant de som er der. Utrolig koselig :)

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Vi plasserte unga på gavehaugen og lot de åpne gavene

Skrevet

Vi åpner også sånn! Kunne ikke tenkt meg noe annet, det ville jo bli kaos og vet man da egentlig hva man fikk hos hvem..? Jeg skriver opp det barna får hos hvem, fordi ofte får jeg spørsmål om gaven falt i smak/ passet, så greit å ha litt oversikt!

• Liker 2
Skrevet

En tar pakkene fra under treet og sier hvem det er til, så tar en annen å leverer pakkene til personene. Når vi er ferdige med det, så begynner den yngste personen å åpne først. Så går det i den rekkefølgen til den eldste åpner sist. Dette har vært tradisjon siden vi barn var små, så det er koselig å fortsette med det nå som vi har blitt store også. Da ser alle på hva den andre får, og de forteller hvem pakken er fra og takker de som er der.

• Liker 1
Skrevet

Barna som kan lese henter pakker på tur og leser opp hvem det er til og fra, med hjelp fra voksne når de blir for oppslukt i egne gaver :P hvis ikke tar det alt for lang tid. Det blir nemlig MANGE gaver til barna i min familie. Så det tar fort mange timer. Men det er koselig å se hva de andre får.

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør det også som TS. En og en gave. Søsken og jeg henter gavene under treet og en og en åpner. Også prøver vi å dele det opp litt sånn at ikke 1 får 4 gaver på rad. :gave: Like koselig hver år :nisseblunk:

Skrevet

Vi åpner samtidig, følger selvsagt med på hva andre får også. Men ikke sånn at en og en skal sitte og åpne med alles blikk på seg. Det hadde ikke jeg klart å kose meg med, i hvert fall.

Anonym poster: f802537822e0af33ebefd2beea94716a

• Liker 7
Skrevet

Vi gjør det på samme måte som din familie, med kaffepause etter ca. halvparten av gavene.

Skrevet

river dem opp fortest mulig før min søster sier: yes, pysjamas! akkurat det jeg ønsket meg! og vi får alltid det samme..

• Liker 2
Skrevet

Er vel litt forskjell på om det er små barn til stedet eller ei... Vi er 10 som feirer jul sammen, yngstemann er 20 år. Vi bruker minst mulig tid på pakkeoppakkingen (fiffig ord, om det er et ord?), alt annet på julaften er så mye triveligere! Hvor spennende og gøy er det egentlig å se på noen pakke opp to gaver, en med en bok og en annen med et håndkle, pluss noen konvolutter?

Skrevet

det går på runder kan man si. vi åpner alle en pakke hver og så begynner en ny runde. får med oss hva alle får for vi spør hverandre i runden. og jeg ser selvfølgelig ikke for meg noen annen måte å gjøre det på ;) 

Skrevet

Vi har alltid en som leser opp pakkene, så henter den personen pakken, menst andre ser på hva du får. Kunne ikke tenkt meg å gjort det annerledes. Er koselig å kjekt !

Noen ganger har vi kanskje en kaffepause.

Skrevet

Hos oss har det pleid å være sånn at alle får en gave hver, pakker opp, alle ser hva de andre har fått, takker osv.

Så begynner en ny runde med en pakke til hver.

Denne julen blir første året samboer og jeg feirer sammen, med begges foreldre og søsken. De pakker opp en og en, som de fleste andre i denne tråden, så blir spennende å se hvordan vi skal gjøre det i år :)

Skrevet

Er vel litt forskjell på om det er små barn til stedet eller ei... Vi er 10 som feirer jul sammen, yngstemann er 20 år. Vi bruker minst mulig tid på pakkeoppakkingen (fiffig ord, om det er et ord?), alt annet på julaften er så mye triveligere! Hvor spennende og gøy er det egentlig å se på noen pakke opp to gaver, en med en bok og en annen med et håndkle, pluss noen konvolutter?

Vi har gjort det sånn som TS beskriver hele mitt liv, og jeg syntes det var like koselig da jeg var liten som jeg synes nå. Og jeg ser gjerne på at mamma får et håndkle av tante, hvis det er det hun får :)

Nå er alle som skal feire jul med meg i år voksne (yngste er 22), så vi blir sittende å prate og drikke kaffe o.l. mens vi åpner gaver, så det tar sikkert enda lenger tid nå enn det gjorde da vi hadde barn i rommet. Synes fremdeles bare det er kjempekoselig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...