AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #21 Skrevet 16. desember 2012 At det ikke er begrunnet vitenskaspelig er en god grunn til å ta avstand fra det. Spesielt med tanke på hvilke lidelser dyr gjennomgår andre steder i verden på grunn av dette våseriet. Eller man kan se på det som en god bru mellom dyrevernshensyn og religion, siden folk flest i verden neppe kommer til å gå vekk fra sin religion i nærmeste framtid selvom du ønsker det. Anonym poster: dcb1b1d1e6933882e798538daf9db51a
Mann 42 Skrevet 16. desember 2012 #22 Skrevet 16. desember 2012 At det ikke er begrunnet vitenskaspelig er en god grunn til å ta avstand fra det. Spesielt med tanke på hvilke lidelser dyr gjennomgår andre steder i verden på grunn av dette våseriet. Det er all mulig grunn til å ta avstand fra en slaktemetode som bevislig påfører dyra unødig smerte. Men halal slik den praktiseres i Norge, gjør ikke det. Og reglene i Europa er endret slik at man kan forby slaktemetoder som ikke er veterinærfaglig forsvarlig. Det blir opp til hvert enkelt land. Og min gjetning er at flere land kommer til å følge Norges eksempel. Og at det faktisk kan bidra til en reformering av halal-slakt over store deler av verden. Iallfall dersom muslimske geistlige også i andre land er innstilt på å akseptere det samme som de har gjort i Norge. Og jeg kan ikke se noen egentlig grunn til at de ikke skulle kunne gjøre det.
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #23 Skrevet 16. desember 2012 Eller man kan se på det som en god bru mellom dyrevernshensyn og religion, siden folk flest i verden neppe kommer til å gå vekk fra sin religion i nærmeste framtid selvom du ønsker det. Anonym poster: dcb1b1d1e6933882e798538daf9db51a Om dyrevernerne klarer å få bukt med en av religionenes mange totalt tullete idéer så er jeg for!
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #24 Skrevet 16. desember 2012 Det er all mulig grunn til å ta avstand fra en slaktemetode som bevislig påfører dyra unødig smerte. Men halal slik den praktiseres i Norge, gjør ikke det. Og reglene i Europa er endret slik at man kan forby slaktemetoder som ikke er veterinærfaglig forsvarlig. Det blir opp til hvert enkelt land. Og min gjetning er at flere land kommer til å følge Norges eksempel. Og at det faktisk kan bidra til en reformering av halal-slakt over store deler av verden. Iallfall dersom muslimske geistlige også i andre land er innstilt på å akseptere det samme som de har gjort i Norge. Og jeg kan ikke se noen egentlig grunn til at de ikke skulle kunne gjøre det. Så hva svarte er poenget da? folk får mumle sine ord ved komfyren og det er så forbaska viktig for dem. religiøse ledere liker ikke å miste makten over saueflokken. det er grunn nok til at de vil ta avstand fra reformer. De vet jo at om folk får lov å tenke selv så er det ikke lenger bruk for dem.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #25 Skrevet 16. desember 2012 Hva menes med koshermerkede matvarer her? Er det kun slaktemetoden du mener, og da kosher-merket på kjøtt, eller kosher i seg selv? Har sett flere matvarer som ikke en gang har noe med kjøtt å gjøre ha den merkingen og jeg trodde rett og slett det bare betydde at ingen ingredienser er blandet. Står mye sånt på vegetar og veganerprodukter.Hvordan finansiere man drap av palestinerne med å kjøpe mat der det står kosher på? Anonym poster: 6f574b6a5fcf1b69768ec0856b3c9886 kosher betyr lovlig eller tillatt å spise, akkurat som halal betyr tillatt. Om du leser i 3 mosebok, står det hvilke dyr som er tillatt å spise. Alt av grønnsaker er kosher. Det er også ett forbud mot å spise kjøtt med blod i. http://snl.no/kosher Når det er sagt, så lagde Gud regler for alt. I matregeln er det også ett forbud mot å koke ett kje i melken til moren, av respekt for moren som har mistet en unge. Så at han skulle tillate en barbarisk slakting av dyr i samme åndedrag henger ikke på greip. Jeg vet ikke hvordan slaktingen i praksis foregår, men det sies at når dyret kuttes opp, kuttes hovedpulsåren,luftrøret og spiserøret, slim at dyret dyr umiddelbart. Jeg synes det høres ganske rett ut, da Gud som har skapt dyret, best vet hvordan det er bygd. Han ville ikke ha tillatt en metode som hadde pint dyret. Jeg vet dere fanatiske ateister kommer til å hive dere over meg nå, men jeg mener at Gud vet best, Han som har skapt oss alle,og vet hvordan vi bygd. Så jeg kommer ikke til å ta enda en diskusjon med diverse fornærmelser og påstander som ikke kan bevises, om hvor dum man er, at Gud ikke finnes ect, derfor vil jeg ikke svare på deres tilbakemeldinger om dette.
Mann 42 Skrevet 16. desember 2012 #26 Skrevet 16. desember 2012 Så hva svarte er poenget da? folk får mumle sine ord ved komfyren og det er så forbaska viktig for dem. religiøse ledere liker ikke å miste makten over saueflokken. det er grunn nok til at de vil ta avstand fra reformer. De vet jo at om folk får lov å tenke selv så er det ikke lenger bruk for dem. Men i helsiker... I svarte..... Faen heller!! tsk tsk.
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #27 Skrevet 16. desember 2012 Men i helsiker... I svarte..... Faen heller!! tsk tsk. Det gjør vondt når det går et lys opp for en, ikke sant?
Mann 42 Skrevet 16. desember 2012 #28 Skrevet 16. desember 2012 Det gjør vondt når det går et lys opp for en, ikke sant? Nei, jeg kan ikke si det. Men om det en gang går et lys opp for deg, så fortell for all del om hvordan du opplevde det.
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #29 Skrevet 16. desember 2012 Nei, jeg kan ikke si det. Men om det en gang går et lys opp for deg, så fortell for all del om hvordan du opplevde det. Jeg opplevde det som skremmende da jeg tilbrakte sammenlagt noe over en måned i et muslimsk land og fikk se faenskapet fra innsiden.
Drizzt Skrevet 16. desember 2012 #30 Skrevet 16. desember 2012 Nei, takk, begge deler. Jeg vil ikke ha religiøst belastet mat og er for at all mat merkes.
Gjest Bud Skrevet 16. desember 2012 #31 Skrevet 16. desember 2012 Er nå mest glad i kjøttkaker og elgbiff jeg da
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #33 Skrevet 16. desember 2012 Det verste er å skrive "værst". Anonym poster: 7b7e1f317cf2bc9e14881b98d9b874b2
Sophie-Ann Skrevet 17. desember 2012 #34 Skrevet 17. desember 2012 To like tråder flettet, samt slettet avsporinger Sophie-Ann ,mod
Gjest navnelapp Skrevet 17. desember 2012 #35 Skrevet 17. desember 2012 kosher betyr lovlig eller tillatt å spise, akkurat som halal betyr tillatt. Om du leser i 3 mosebok, står det hvilke dyr som er tillatt å spise. Alt av grønnsaker er kosher. Det er også ett forbud mot å spise kjøtt med blod i. http://snl.no/kosher Når det er sagt, så lagde Gud regler for alt. I matregeln er det også ett forbud mot å koke ett kje i melken til moren, av respekt for moren som har mistet en unge. Nettopp. Og dette regelverket har blitt tolka i samsvar med arkaiske jødiske tolkingsprinsipp, der det viktigaste prinsippet er at viss du er i tvil skal du velge det strengaste alternativet. Det inneber at denne regelen har blitt utvida til å ikkje berre gjelde kje, men også alle andre dyr, også dei som ikkje har mjølk, som fjørfe og fisk. Den har også blitt tolka dithen at mjølkemat og anna mat aldri skal blandast i kjøkkenet. For å gjere dette konsekvent har rabbiane bestemt at alle rettruande jødar skal ha eit todelt kjøkken, ein del med gryter og servise og anna tilbehør til mjølkemat, og ein del til alt anna. Denne regelen har eit formål: Å hindre at folk et saman. Ein rettruande jøde kan nemleg dermed aldri ete hos ein som ikkje har eit todelt kosher-kjøkken. Han kan heller ikkje ete på restaurantar som ikkje er todelte. Dersom folk et saman kan dei bli vennar, og då fungerer ikkje splitt- og hersk-politikken som Israel har ført i alle år. Så dette er eit interessant døme på at religiøse leiarar brukar tilsynelatande tilforlatelege praktiske reglar for å hindre samkvem på tvers av etniske og religiøse grenser.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2012 #36 Skrevet 17. desember 2012 Nettopp. Og dette regelverket har blitt tolka i samsvar med arkaiske jødiske tolkingsprinsipp, der det viktigaste prinsippet er at viss du er i tvil skal du velge det strengaste alternativet. Det inneber at denne regelen har blitt utvida til å ikkje berre gjelde kje, men også alle andre dyr, også dei som ikkje har mjølk, som fjørfe og fisk. Den har også blitt tolka dithen at mjølkemat og anna mat aldri skal blandast i kjøkkenet. For å gjere dette konsekvent har rabbiane bestemt at alle rettruande jødar skal ha eit todelt kjøkken, ein del med gryter og servise og anna tilbehør til mjølkemat, og ein del til alt anna. Denne regelen har eit formål: Å hindre at folk et saman. Ein rettruande jøde kan nemleg dermed aldri ete hos ein som ikkje har eit todelt kosher-kjøkken. Han kan heller ikkje ete på restaurantar som ikkje er todelte. Dersom folk et saman kan dei bli vennar, og då fungerer ikkje splitt- og hersk-politikken som Israel har ført i alle år. Så dette er eit interessant døme på at religiøse leiarar brukar tilsynelatande tilforlatelege praktiske reglar for å hindre samkvem på tvers av etniske og religiøse grenser. Utviding av Guds regler nå, er det samme som de skriflærde gjorde på Jesu tid, og som han refset de for. De har rett og slett ikke lov å forandre på,eller legger til/trekke fra noe. Gud ord står fast uansett. Samme har den katolske kirke gjort med Guds bud og regler, og mohammed, da han har lånt ting fra det gamle testamentet,og lagt til sitt eget, etter sitt hode. Ganske dumt at mennesker opphøyer seg selv ,og gjør seg selv til Gud, og slik forandrer Guds ord for sin egen vinnings skyld, for det gjør at folk trekker i ulike retninger, og slikt blir det krangling av. Gud sa at vi skulle elske Gud av hele våre hjerter og våre neste som oss selv, (Matteus 22,37-40) Det er det hele loven ligger på. Og når man elsker alle rundt seg, vil man de ikke vondt. Gud har skapt oss alle, han ser ikke på det ytre som vi mennesker gjør, han ser på hjertet vårt, hva som bor i det. Når religiøse ledere går ut å sier at ditten og datten ikke er lov, legger til noe, trekker fra noe, er det ikke i Gud sitt navn, men sitt eget.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2012 #37 Skrevet 19. desember 2012 ... ... ... Når religiøse ledere går ut å sier at ditten og datten ikke er lov, legger til noe, trekker fra noe, er det ikke i Gud sitt navn, men sitt eget. Og nettopp dette er et av problemene med all religion. ytterliggående muslimer benytter religionen til å gjøre sin terror "lovlig". Og vi ser det samme når f.eks Israelske politikere og andre ytterliggående sympatisører av jødene støtter den terroren disse gruppen utsetter palestinerne for. Vi ser ant noe av det samme i kosher og halal mat. Men kosher merkingen benyttes som finansiering av krigføringen mot palestinerne ettersom kosher merking koster penger, mens halal ikke er noe annet enn en religiøs slaktemetode som ikke går utover andre folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå