Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 En annen tråd med omtrent samme innhold ble stengt, men jeg forsøker likevel å få til en objektiv debatt rundt dette med halal vers kosher mat. Det ble trukket fram slakte metodene til halal mat som en negativ ting. For mange av oss som btr i den vestlige verden er det ikke tvil om at dette kan vurderes som en negativ ting. Men som det også ble sagt i den andre tråden har også kosher maten fra Israel negativt preg ettersom denne merkingen er med på å finansiere Israels slakting av palestinerne (dvs menneskene). Spørsmålet da blir om vi hva som er værst, alternativt om halal slakting bør forbys utenfor muslimske land og at kosher bør forbys utenfor jødiske land.
Tabris Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 I Norge er ikke dette et tema, da dyrene slaktes på samme måte som alle andre dyr. Forskjellen på norsk halal-kjøtt og vanlig kjøtt er at førstnevnte har blitt velsignet av en imam under slaktingen. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 En annen tråd med omtrent samme innhold ble stengt, men jeg forsøker likevel å få til en objektiv debatt rundt dette med halal vers kosher mat. Det ble trukket fram slakte metodene til halal mat som en negativ ting. For mange av oss som btr i den vestlige verden er det ikke tvil om at dette kan vurderes som en negativ ting. Men som det også ble sagt i den andre tråden har også kosher maten fra Israel negativt preg ettersom denne merkingen er med på å finansiere Israels slakting av palestinerne (dvs menneskene). Spørsmålet da blir om vi hva som er værst, alternativt om halal slakting bør forbys utenfor muslimske land og at kosher bør forbys utenfor jødiske land.
xalo Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 Jeg er mest negativ til kosher-kjøtt i Norge. Norske muslimer godtar bedøvelse av dyr foretatt på slakterier i Norge, mens norske jøder fortsatt importerer kosher-kjøtt fra Frankrike hvor dyrene får overskjært halsen og blør ihjel mens de er bevisste. 2
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Jeg er mest negativ til kosher-kjøtt i Norge. Norske muslimer godtar bedøvelse av dyr foretatt på slakterier i Norge, mens norske jøder fortsatt importerer kosher-kjøtt fra Frankrike hvor dyrene får overskjært halsen og blør ihjel mens de er bevisste. I tillegg må kosher merking betales med en viss sum. Denne betalingen finansierer slaktingen av palestinerne. Så pass på når dere kjøpe mat at det ikke er kosher merket (gjelder i hovedsak amerikansk eller Israelsk produsert mat samt noen europeiske land som som Tyskland, GB, etc).
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 I Norge er ikke dette et tema, da dyrene slaktes på samme måte som alle andre dyr. Forskjellen på norsk halal-kjøtt og vanlig kjøtt er at førstnevnte har blitt velsignet av en imam under slaktingen. To ting. Om vi kan slakte på humant vis i Norge, hvorfor klarer ikke denne underutviklede kulturen å ta til seg metodene? Dernest, om noen meningsløse ord er alt som skal til for at tilhengere av denne formen for overtro skal spise kjøttet, hva pokker er vitsen da? Kan de ikke bare mumle ordene over steikepanna, så slipper vi å få dyttet denne underutviklede kulturen ut i det offentlige rom. 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 To ting. Om vi kan slakte på humant vis i Norge, hvorfor klarer ikke denne underutviklede kulturen å ta til seg metodene? Dernest, om noen meningsløse ord er alt som skal til for at tilhengere av denne formen for overtro skal spise kjøttet, hva pokker er vitsen da? Kan de ikke bare mumle ordene over steikepanna, så slipper vi å få dyttet denne underutviklede kulturen ut i det offentlige rom. Muslimer i Norge klarer jo nettopp å ta til seg denne metoden At resten av verden ikke følger etter må man nesten ta opp med dem, men jeg vil tro det er slik at de fleste ikke ser problemet. I mange deler av verden er jo nettopp kutting av strupen den vanligste slaktemetoden. Vitsen er vel at de ser på det som viktig. Å ordene må "mumles" mens dyret er i liv. Jeg skjønner det ikke, men folk må da få lov til å tro hva de vil så lenge de samtidig følger norsk lov? Angående kosher så er det lite jeg får gjort med det, annet enn å la være å kjøpe det. Siden jeg ikke kjøper kosher i dag, så får neppe mitt bidrag så mye å si.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 De som ønsker å ta hensyn til sin overbevisning kan velge å unngå kosher mat for å ikke finansiere drap av palestinerne, eller det kan velges å bevisst se etter kosher merkede matvarer for å finansier drapene av palestinerne. Uansett hvem en støtter finnes det noen få kosher merker på denne siden som ant er skrevet av en jødisk student. Det finnes mange flere merker (5 ganger så mange) for de som velger å søke etter slike symboler som del-finansierer Israels krigføring. Halal mat har utifra det jeg kjenner til ikke tilsvarende merking og dermed heller ikke tilsvarende økonomisk støtte for å krige.
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Er der rart en synes religion er tullete? Her velger en etter eventyrbøker hvilken mat en kan spise i stede for å ta til seg vitenskapelige faktum. Hvor teit kan en bli? 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #10 Skrevet 16. desember 2012 Hva menes med koshermerkede matvarer her? Er det kun slaktemetoden du mener, og da kosher-merket på kjøtt, eller kosher i seg selv? Har sett flere matvarer som ikke en gang har noe med kjøtt å gjøre ha den merkingen og jeg trodde rett og slett det bare betydde at ingen ingredienser er blandet. Står mye sånt på vegetar og veganerprodukter.Hvordan finansiere man drap av palestinerne med å kjøpe mat der det står kosher på? Anonym poster: 6f574b6a5fcf1b69768ec0856b3c9886
Mann 42 Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Hva er egentlig poenget med denne tullete tråden? Er det virkelig noen som tror at Israel vil måtte legge ned deler av hæren sin dersom vi begynner å diskriminere jøder i Norge og nekte dem å kjøpe mat etter eget ønske? Hvordan skulle det evt gå til? Det er mot loven å hindr import av lovlig handelsvare. Jeg er så totalt mot både kosher og halal slaktemetoder som det vel er mulig å bli, men det er pga at i sin tradisjonelle form, så er de dyreplageri. Men la oss behandle dem som sådan, og ikke bruke dem som et påskudd til å drive med kamuflert hets av minoritetsgrupper. For jeg syns virkelig at det ser ut til at det er det som ligger i bunnen for både TS`s innlegg og "brutal mann"`s. 1
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #12 Skrevet 16. desember 2012 Hva er egentlig poenget med denne tullete tråden? Er det virkelig noen som tror at Israel vil måtte legge ned deler av hæren sin dersom vi begynner å diskriminere jøder i Norge og nekte dem å kjøpe mat etter eget ønske? Hvordan skulle det evt gå til? Det er mot loven å hindr import av lovlig handelsvare. Jeg er så totalt mot både kosher og halal slaktemetoder som det vel er mulig å bli, men det er pga at i sin tradisjonelle form, så er de dyreplageri. Men la oss behandle dem som sådan, og ikke bruke dem som et påskudd til å drive med kamuflert hets av minoritetsgrupper. For jeg syns virkelig at det ser ut til at det er det som ligger i bunnen for både TS`s innlegg og "brutal mann"`s. Hva er egentlig poenget med denne tullete tråden? Er det virkelig noen som tror at Israel vil måtte legge ned deler av hæren sin dersom vi begynner å diskriminere jøder i Norge og nekte dem å kjøpe mat etter eget ønske? Hvordan skulle det evt gå til? Det er mot loven å hindr import av lovlig handelsvare. Jeg er så totalt mot både kosher og halal slaktemetoder som det vel er mulig å bli, men det er pga at i sin tradisjonelle form, så er de dyreplageri. Men la oss behandle dem som sådan, og ikke bruke dem som et påskudd til å drive med kamuflert hets av minoritetsgrupper. For jeg syns virkelig at det ser ut til at det er det som ligger i bunnen for både TS`s innlegg og "brutal mann"`s. Det er ikke mot love å stemme med lommeboka... Forøvrig er ikke noe av det jeg skriver særlig kamuflert. Det ER piss det en holder på med når det legges opp til halal og Kosher produkter. Rent vås og fanteri. Ser ingen grunn til ikke å ta total avstand fra slik middelalderske idiot skikker.
Gjest Badebuksa Skrevet 16. desember 2012 #13 Skrevet 16. desember 2012 Hei, engasjerte mennesker! Regner med dere er like engasjerte når det kommer til å kun kjøpe økologisk kjøtt (jeg mener, hva er vitsen med å slakte humant når dyret har hatt et møkkaliv fullt av mangel på frihet og lidelser?) og sertifisert kakao. Jippi!
Mann 42 Skrevet 16. desember 2012 #14 Skrevet 16. desember 2012 Det er ikke mot love å stemme med lommeboka... Forøvrig er ikke noe av det jeg skriver særlig kamuflert. Det ER piss det en holder på med når det legges opp til halal og Kosher produkter. Rent vås og fanteri. Ser ingen grunn til ikke å ta total avstand fra slik middelalderske idiot skikker. Pt så importeres kosher kjøtt til et meget smalt marked, så å "stemme med lommeboka" er omtrent så irrelevant som det vel er mulig å få det. Det er forøvrig ofte vanskelig å skjønne hva det er du mener. Du skulle jobbe litt med språket ditt. Få noen meningsbærende setninger inn sammen med ukvemsordene en gang i blant. Noen setninger som inneholder faktiske argumenter, og som ikke bare er uttrykk for dine høyst private sym-og anti-patier. Så fascinerende som det enn er å få et innblikk i dine emosjoner rundt dette og hint, så er det strengt tatt ikke rare greiene å forholde seg til hvis man vil ha en diskusjon. "Det er piss", "Vås og fanteri", "Ser ingen grunn". Grynt, grynt. 1
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #15 Skrevet 16. desember 2012 Pt så importeres kosher kjøtt til et meget smalt marked, så å "stemme med lommeboka" er omtrent så irrelevant som det vel er mulig å få det. Det er forøvrig ofte vanskelig å skjønne hva det er du mener. Du skulle jobbe litt med språket ditt. Få noen meningsbærende setninger inn sammen med ukvemsordene en gang i blant. Noen setninger som inneholder faktiske argumenter, og som ikke bare er uttrykk for dine høyst private sym-og anti-patier. Så fascinerende som det enn er å få et innblikk i dine emosjoner rundt dette og hint, så er det strengt tatt ikke rare greiene å forholde seg til hvis man vil ha en diskusjon. "Det er piss", "Vås og fanteri", "Ser ingen grunn". Grynt, grynt. Gidder ikke. Ingen blir fornøyde med språket mitt samma faen hva jeg gjør. Men det er en avsporing. Kosher og halal er piss, vås og fanteri da det har utspring i utgamle tanker som er totalt blottet for vitenskapelige begrunnelser. Det er kun følerier og dermed tull å respektere eller på annet vis akseptere.
Mann 42 Skrevet 16. desember 2012 #16 Skrevet 16. desember 2012 Gidder ikke. Ingen blir fornøyde med språket mitt samma faen hva jeg gjør. Men det er en avsporing. Kosher og halal er piss, vås og fanteri da det har utspring i utgamle tanker som er totalt blottet for vitenskapelige begrunnelser. Det er kun følerier og dermed tull å respektere eller på annet vis akseptere. Så, du elser deg til deltakelse på et debattforum, men nekter å debattere? Hva er vitsen med det? Du kan ikke overbevise et eneste menneske om noe som helst, all den tid du aldri gjør noe annet enn å konstatere hva du FØLER.
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #17 Skrevet 16. desember 2012 Så, du elser deg til deltakelse på et debattforum, men nekter å debattere? Hva er vitsen med det? Du kan ikke overbevise et eneste menneske om noe som helst, all den tid du aldri gjør noe annet enn å konstatere hva du FØLER. Jøss, du overser argumentene mine... Les på ny.
Mann 42 Skrevet 16. desember 2012 #18 Skrevet 16. desember 2012 (endret) Jøss, du overser argumentene mine... Les på ny. Du har jo ingen. Det er piss, bare bullshit, og ingen grunn. Fusk og fanteri. Kapsiche? Ingen argumenter. Det at noe IKKE er begrunnet i noe vitenskaplig, er en særdeles tynn grunn for å forby det. For det gjelder de fleste tingene som er noe verdt her i livet. Endret 16. desember 2012 av Mann 42 2
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #19 Skrevet 16. desember 2012 Du har jo ingen. Det er piss, bare bullshit, og ingen grunn. Fusk og fanteri. Kapsiche? Ingen argumenter. Det at noe IKKE er begrunnet i noe vitenskaplig, er en særdeles tynn grunn for å forby det. For det gjelder de fleste tingene som er noe verdt her i livet. At det ikke er begrunnet vitenskaspelig er en god grunn til å ta avstand fra det. Spesielt med tanke på hvilke lidelser dyr gjennomgår andre steder i verden på grunn av dette våseriet.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #20 Skrevet 16. desember 2012 Er der rart en synes religion er tullete? Her velger en etter eventyrbøker hvilken mat en kan spise i stede for å ta til seg vitenskapelige faktum. Hvor teit kan en bli? Ikke så teit som deg, tydeligvis. Anonym poster: f726101c07cc076ef5b3e0edd967ab28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå