Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke på en jobb i KPMG. Vil ikke si noe om hvilken stilling, for det er ikke arbeidsoppgavene jeg lurer på her. Jeg er mer nysgjerrig på arbeidsmiljøet og andre ting rundt.

F.eks:

- Er man veldig formelle, eller er det en avslappet og uformell stemning mellom ansatte?

- Har de kleskode? Hva innebærer det i såfall?

- Noen hyggelige frynsegoder?

- Andre ting som er verdt å nevne?

Anonym poster: 956dda94a3202f54308ea6685108dd61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer veldig ann på hvilket kontor du skal jobbe på, og hvilken stilling du skal inn i. En sekretær på et mindre kontor i nordnorge vil ha en helt annen hverdag enn en erfaren revisor i Oslo.

Anonym poster: a3a1302dc372ab7a72aeca0f68560dff

Gjest tarandus
Skrevet

Er ikke dette noe du bør vurdere etter du har fått tilbud om jobb? Eller er du så sikker på å få jobben?

Kjenner ei som er ansatt som revisor (tror jeg) i Oslo, hun stortrives iallefall.

Skrevet

Er ikke dette noe du bør vurdere etter du har fått tilbud om jobb? Eller er du så sikker på å få jobben?

Kjenner ei som er ansatt som revisor (tror jeg) i Oslo, hun stortrives iallefall.

Jeg er bare nysgjerrig! :)

Andre steder jeg vurderer å søke jobb vet jeg mer om, mens KPMG er mer ukjent for meg. Så jeg prøver å danne meg et bilde av arbeidsmiljøet der, for arbeidsoppgavene har jeg god peiling på. Vil ikke komme med detaljer rundt mine jobbmuligheter der, av hensyn til anonymiteten.

TS

Anonym poster: 956dda94a3202f54308ea6685108dd61

Skrevet

Det er helt likt som i PwC, EY, Deloitte, BDO og en rekke andre arbeidsplasser. Forskjellene er egentlig størst mellom avdelingskontorer, og stillinger. Det er derfor vanskelig å svare når du ikke vil si noe mer.

Antrekk er formelt, men ikke slips på gutta. Kan gå i en pen dongeribukse på fredagene, men ikke sneakers, hettegense, tskjorte, etc. Arbeidsdagene er ofte lange, de fleste jobber ca 400 overtidstimer i året. Arbeidsmiljøet er veldig godt, men man må ha det litt i kjeften og albuene på plass for å være med. Frynsegoder er ikke så gode som andre steder jeg har vært i det private næringsliv (var ikke i KPMG, men i helt likt selskap). Inkludert telefon og PC, noen gode middager innimellom, gratis avis fra managernivå, elendige pensjonsordninger.

Skrevet

Det er helt likt som i PwC, EY, Deloitte, BDO og en rekke andre arbeidsplasser. Forskjellene er egentlig størst mellom avdelingskontorer, og stillinger. Det er derfor vanskelig å svare når du ikke vil si noe mer.

Antrekk er formelt, men ikke slips på gutta. Kan gå i en pen dongeribukse på fredagene, men ikke sneakers, hettegense, tskjorte, etc. Arbeidsdagene er ofte lange, de fleste jobber ca 400 overtidstimer i året. Arbeidsmiljøet er veldig godt, men man må ha det litt i kjeften og albuene på plass for å være med. Frynsegoder er ikke så gode som andre steder jeg har vært i det private næringsliv (var ikke i KPMG, men i helt likt selskap). Inkludert telefon og PC, noen gode middager innimellom, gratis avis fra managernivå, elendige pensjonsordninger.

400 timer er da ikke mye overtid. I min bransje, og også utenfor disse store konsulentfirmaene, så er det ikke uvanlig med 1000+ overtidstimer i året.

Anonym poster: 10288094e053cf8d93533af9dc4b3872

Skrevet

400 timer er da ikke mye overtid. I min bransje, og også utenfor disse store konsulentfirmaene, så er det ikke uvanlig med 1000+ overtidstimer i året.

Det er ikke lovlig, med mindre man har lederstilling. Før var det vanlig med bort i mot 1000 timer i revisjon og rådgivning i KPMG også. Men arbeidsmiljøtilsynet har vært på bransjen de siste årene, og det er derfor en streng regel at ingen får jobbe mer enn 400 timer i året.

Ikke det at alle etterlever det. Mange fører mye mindre timer enn de jobber.

Skrevet

Det er ikke lovlig, med mindre man har lederstilling. Før var det vanlig med bort i mot 1000 timer i revisjon og rådgivning i KPMG også. Men arbeidsmiljøtilsynet har vært på bransjen de siste årene, og det er derfor en streng regel at ingen får jobbe mer enn 400 timer i året.

Ikke det at alle etterlever det. Mange fører mye mindre timer enn de jobber.

Hva som er lovlig og hva som gjøres er to forskjellige ting. Men at dere som jobber i disse selskapene nødvendigvis har det så mye tøffere enn "alle andre" er tull, for det er mange som jobber ræva av seg selv om de ikke jobber i konsulentselskaper, det er ganske vanlig i min bransje.

Skrevet

Hva som er lovlig og hva som gjøres er to forskjellige ting. Men at dere som jobber i disse selskapene nødvendigvis har det så mye tøffere enn "alle andre" er tull, for det er mange som jobber ræva av seg selv om de ikke jobber i konsulentselskaper, det er ganske vanlig i min bransje.

Noen var hårsåre i dag :rolleyes: Greit da. Du har det myyye tøffere enn alle som jobber i konsulentselskap.

• Liker 3
Skrevet

Noen var hårsåre i dag :rolleyes: Greit da. Du har det myyye tøffere enn alle som jobber i konsulentselskap.

Hårsår? Jeg påpeker bare at det ikke er bare de i konsulentselskap som jobber mye :)

Det er fordi arbeidspresset trekkes frem i debatter som omhandler nettopp konsulentselskap, det er da nyttig for de som vurderer dette å vite at det ikke nødendigvis er mindre arbeidspress andre steder.

Skrevet

Hårsår? Jeg påpeker bare at det ikke er bare de i konsulentselskap som jobber mye :)

Det er fordi arbeidspresset trekkes frem i debatter som omhandler nettopp konsulentselskap, det er da nyttig for de som vurderer dette å vite at det ikke nødendigvis er mindre arbeidspress andre steder.

Arbeidspress varierer jo også med hvilken avdeling man arbeider på. Jeg kjenner folk som jobber hos KPGM i TP (førti timer i uka, hverken mer eller mindre), i revisjon (veldig variabelt etter sesong) og i M&A (seksti timer i uka, året rundt). Jeg oppfatter KPMG som et bra sted å arbeide, med godt arbeidsmiljø og med litt mindre hierarki enn f.eks. PwC. Men jeg har ikke arbeidet der, jeg har bare forholdt meg til dem som kunde.

Anonym poster: e83f922a1feb41da0ee9c0c85b176504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...