AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Ser stadig tråder her på kg hvor det å være alenemor framstilles som å være særdeles lukerativt. Ikke noe jeg ser i min hverdag, så opplys meg. Hvordan kan jeg suge midler ut av felleskassen (som visstnok alle andre gjør)? Faktum: alenemor med omsorg for 2 barn i en alder av 10 ig 16 år 65 % av tiden. Ingen barnebidrag, ingen stønader. Èn ekstra barnetrygd, skatteklasse 2. Tjener 200´mer enn min eks (som tjener mange tusen pr mnd i svarte arbeid pr mnd in tilleg til sin vanlige lønn som jeg sammen likner med). Hva kan jeg søke om? Hvor kan jeg putte inn sugerøret? For jeg begynner å bli dritt lei av å klare meg selv mens andre sitter mer sugerør inn i fellespotten. Anonym poster: 28e79e9ccb38181d5fc40da18cbb9d41 12
Britt Banditt Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 Jeg regner med du er ironisk, for hvis du tjener så godt så trenger du det tross alt ikke. Det "lukrative" du snakker om er vel overgangsstønad, som man kan få i inntil tre år, og det er på under 13 000,- i mnd før skatt. Den summen minskes så fort du tjener over 2G (mener jeg det var). Om man har full overgangsstønad kan man få småbarnstillegg (under tusenlappen). Man kan også få stønad til barnetilsyn (dekker noen og 60% av barnehage eller SFO-utgifter), men da må man tjene under ca 400 000,-. Skatteklasse to og en ekstra barnetrygd vet du jo allerede om. Nei, det er ikke noe å bli rik på, og tjener man over ca 400 000 har man ikke rett på noe annet enn det du allerede får, pluss evt barnebidrag. 2
Gjest Fraggle Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 Fatter ikke at det finnes noe som heter overgangsstønad , og barnetilsyn stønad.Noen som kan belyse meg ? Å få 13 000 i mnd bare fordi man blir singel ? 160 000 i året.. Premiering av de som ikke har tatt utdannelse? Er fan av at man kan få sykepenger om man blir sykmeldt , eller trygd om man blir alvorlig syk. Skjønner ikke dette. Kanskje på tide at man snart må søke staten for å lage barn. Så kan man sile ut de som ikke er egnet til å ta hånd om seg selv og barna. 10
Teriyaki Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 Økonomien min hadde bedret seg dersom jeg hadde blitt alenemor. men velger selvsagt familielivet foran møkonomi. Når det er sagt, så synes jeg det er smålig av deg ts, å prøve å snylte på staten når du åpenbart ikke trenger det!
Britt Banditt Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Fatter ikke at det finnes noe som heter overgangsstønad , og barnetilsyn stønad.Noen som kan belyse meg ? Å få 13 000 i mnd bare fordi man blir singel ? 160 000 i året.. Premiering av de som ikke har tatt utdannelse? Er fan av at man kan få sykepenger om man blir sykmeldt , eller trygd om man blir alvorlig syk. Skjønner ikke dette. Kanskje på tide at man snart må søke staten for å lage barn. Så kan man sile ut de som ikke er egnet til å ta hånd om seg selv og barna. Det er som sagt tidsbegrenset og summen minskes når du har inntekt. Etter ett år er det også krav til at den som får stønaden er i aktivitet (jobb eller studier, evt reell arbeidssøker eller syk). Jeg er ikke alenemor selv, men er langt i fra så bitter som deg for det. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 Det er ikke sivilstand som er avgjørende for økonomien, det er livssituasjon! Noen alenemødre lever på grensen til fattigdom, andre har nok til å leve i, etter min standard, luksus. Jeg er lei av å stadig vekk høre hvor dårlig stilt det er med enkelte alenemødre, og når jeg går igjennom økonomien deres for å sette opp budsjett, så oppdager jeg at de har mer å rutte med i hverdagen enn vår familie har hatt i alle år. Jeg er også lei av å høre klage på at deres barn får for lite stipend (vgs), selv om barn av aleneforsørgere automatisk får stipend hver mnd, mens barn som bor med begge foreldrene kun får utstyrsstipend en gang i året, selv om de samlet sett har lavere inntekt enn aleneforsørgeren har. At aleneforsørgere får støtte har jeg ingenting i mot, men de som klager på at de får for lite når de har mer å rutte med enn en gjennomsnittsfamilie, de provoserer sterkt.
Gjest Fraggle Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 (endret) Det er som sagt tidsbegrenset og summen minskes når du har inntekt. Etter ett år er det også krav til at den som får stønaden er i aktivitet (jobb eller studier, evt reell arbeidssøker eller syk). Jeg er ikke alenemor selv, men er langt i fra så bitter som deg for det. Jeg er ikke bitter , men når det er så mye å hente i ytelser hvis det går galt , synes jeg man kan begynne å få lov til å sette krav til de som lager barna. Ser for meg enkle regler som : Begge er i jobb og har en samlet inntekt på minimum xxxx kr , har vært samboer i minimum 3 år . Er over 20 år , hvis ikke har bodd for seg selv og forsørget seg selv i minimum 2 år osv. Oppfyller man ikke disse enkle kravene fraskriver man seg rett til barnerelaterte trygdeytelser om man velger å få barn.Oppfyller man kravene har man tilgang på disse lukrative ytelsene om det blir slutt. God ide ? Fersk nyhetssak om alenemødre som svindler staten : http://dt.no/nyheter...otten-1.7685429 . "– I flere tilfeller kan det bli mye penger. Faktisk opp mot 20.000 kroner i måneden, forteller Ludvig Guldal, leder for Nav Kontroll Sør." Er altså snakk om betydelige summer her. Endret 16. desember 2012 av Fraggle 1
Brunhilde Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 Økonomien min hadde bedret seg dersom jeg hadde blitt alenemor. men velger selvsagt familielivet foran møkonomi. Når det er sagt, så synes jeg det er smålig av deg ts, å prøve å snylte på staten når du åpenbart ikke trenger det! Hadde den det på lang sikt, eller bare i løpet av de tre årene du kunne mottatt overgangsstønad? 3
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Det å kunne ha en akseptabel økonomi uten å jobbe, og gjerne mer å rutte med enn om man hadde jobbet , Det er det de fleste reagerer på.. Eksempel hvis en far betaler 80% av barnet så snakker vi om at mor får 4-6 tusen skattefritt. Det er da helt uforståelig at når mor får økonomisk kompensasjon fra far- at hun skal få mer utbetalt enn det "alle"andre får.. Alle har trangere økonomi om man 1: får barn 2; lever alene. Finnes ingen grunn for at saten skal sponse disse "liksom aleneforsørgerene" (latterlig at det kalles aleneforsørger når de har et sugerør inn i eksens lommebok som de får helt skattefritt. ) Alle ville heller vært hjemme med barna om dekunne, men er du i et parforhold må du jobbe,..
lulle Skrevet 16. desember 2012 #10 Skrevet 16. desember 2012 Det er ikke sivilstand som er avgjørende for økonomien, det er livssituasjon! Noen alenemødre lever på grensen til fattigdom, andre har nok til å leve i, etter min standard, luksus. Jeg er lei av å stadig vekk høre hvor dårlig stilt det er med enkelte alenemødre, og når jeg går igjennom økonomien deres for å sette opp budsjett, så oppdager jeg at de har mer å rutte med i hverdagen enn vår familie har hatt i alle år. Jeg er også lei av å høre klage på at deres barn får for lite stipend (vgs), selv om barn av aleneforsørgere automatisk får stipend hver mnd, mens barn som bor med begge foreldrene kun får utstyrsstipend en gang i året, selv om de samlet sett har lavere inntekt enn aleneforsørgeren har. Hvis en enslig forsørger har mer å rutte med enn en familie med to vokse , vil jeg si at denne familien har gjort noen dårlige valg. At aleneforsørgere får støtte har jeg ingenting i mot, men de som klager på at de får for lite når de har mer å rutte med enn en gjennomsnittsfamilie, de provoserer sterkt.
lulle Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Det er ikke sivilstand som er avgjørende for økonomien, det er livssituasjon! Noen alenemødre lever på grensen til fattigdom, andre har nok til å leve i, etter min standard, luksus. Jeg er lei av å stadig vekk høre hvor dårlig stilt det er med enkelte alenemødre, og når jeg går igjennom økonomien deres for å sette opp budsjett, så oppdager jeg at de har mer å rutte med i hverdagen enn vår familie har hatt i alle år. Jeg er også lei av å høre klage på at deres barn får for lite stipend (vgs), selv om barn av aleneforsørgere automatisk får stipend hver mnd, mens barn som bor med begge foreldrene kun får utstyrsstipend en gang i året, selv om de samlet sett har lavere inntekt enn aleneforsørgeren har. At aleneforsørgere får støtte har jeg ingenting i mot, men de som klager på at de får for lite når de har mer å rutte med enn en gjennomsnittsfamilie, de provoserer sterkt. Hvis en enslig forsørger har mer å rutte med enn en familie med 2 voksne, vil jeg si at denne familien har gjort noen dårlige valg . 4
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #12 Skrevet 16. desember 2012 Hvis en enslig forsørger har mer å rutte med enn en familie med 2 voksne, vil jeg si at denne familien har gjort noen dårlige valg . Det er ikke alt som dreier seg om valg. Av og til tar livet en uventet retning, for eksempel sykdom, lite tilgang på arbeidsplasser osv. En aleneforsørgende privatpraktiserende jurist kan tjene mer enn 1 000 000 i året (og får da i tillegg barnebidrag og ekstra barnetrygd), mens to statlig ansatte jurister vil ha det samme i samlet inntekt (men får selvsagt ikke barnebidrag og ekstra barnetrygd). En miljøterapeut kan tjene 550 000 i året (pluss barnebidrag og ekstra barnetrygd), mens en industriarbeider + en ufør partner kan ha en samlet inntekt tilsvarende miljøterapeutens lønn, men de har da selvsagt ikke den "ekstrainntekten" barnebidrag og ekstra barnetrygd gir miljøterapeuten.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #13 Skrevet 16. desember 2012 Hvis en enslig forsørger har mer å rutte med enn en familie med 2 voksne, vil jeg si at denne familien har gjort noen dårlige valg . Du er klar over at det finnes meget ressurssterke enslige forsørgere, ikke sant?
Gjest Marmot Skrevet 16. desember 2012 #14 Skrevet 16. desember 2012 Hadde den det på lang sikt, eller bare i løpet av de tre årene du kunne mottatt overgangsstønad? Det er nettopp det, ja. Også tror jeg det er lett å glemme at det meste av utgiftene ikke synker selv om man blir alene, noen utgifter øker. Hensikten med overgangsstødnad er å gi den voksne en mulighet til å stable seg på beina igjen etter et brudd. Det er ikke veldig mye penger det er snakk om, selv om mange ser ut til å tro det. 13000,- høres mye ut, men det er kun de som absolutt ikke har annen inntekt (med unntak av støtte fra lånekassen for noen) som får det. Det handler dessuten om at alle barn i Norge skal ha et minimum. Vi har støtteordninger for alle, forskjellene ligger i hvor man må henvende seg. Har man ikke rett på noen "spesifike" stødnader, har man uansett rett på sosialstødnad dersom man ikke evner å forsørge seg selv. 2
Gjest Marmot Skrevet 16. desember 2012 #15 Skrevet 16. desember 2012 Ellers synes jeg det er veldig feil å blande inn bidrag i denne debatten. Det er ikke noe staten betaler, det kommer fra den andre forelderen, den som ikke har "belastningen" ved å være hovedforsørger for barnet sitt. 2
Gjest anonym Skrevet 16. desember 2012 #16 Skrevet 16. desember 2012 Hvordan kan dere påstå at det er lukrativt og bli enslig forsørger?? I et hjem hvor man er 2 har man stort sett 2 inntekter. Dvs minimum 40 000,- etter skatt sånn gjennomsnittlig. Man har de samme utgiftene, men en munn til og mette og mulig litt ekstra strømforbruk. Barnehage/sfo koster det samme om man er alene.Husleie/lån er det samme for en person alene med barn, som for 2. Og ikke kom med den at det er andre single uten barn, for en 2 roms og en 3-4 roms leilighet er det enorme kostnadsforskjeller på. Dere bør prøve og snu tankegangen litt. Dette systemet er laget til for at samfunnet, ja du og dine, skal tjene på det i lengden. At staten hjelper en person som nettopp har blitt enslig forsørger i en OVERGANGsfase er jo helt fantastisk. Da får denne personen mulighet til å komme seg på bena, kanskje ta utdanning, osv. Wcs er at denne personen går på en skikkelig smell etter samlivsbrudd, ikke klarer av med økonomien, gjeldsordning, aldri kommer seg skikkelig ut i arbeidslivet igjen , ufør osv. Hvis dere tror det er bedre plass til "disse" og barna dems i statsbudsjettet enn å rekke ut en hånd til enslige forsørger FØR det skulle gått galt, så tror dere feil! Ikke tro alle, og spesielt de enslige mødrene er noen snyltere, som gjør alt de kan for og grabbe til seg mest mulig. De aller fleste prioriterer barna, ting de trenger, bo osv før seg selv. Finnes skrekk eksempler, men det er ikke majoriteten. De fleste bruker de øremerkede godene til og fornuftig skaffe seg skolegang, noe som skattebetalerne og staten da vil tjene disse godene inn igjen på. Trangsynte mange er, prøv og se helheten. Ikke vet du hvorfor det ene mennesket ble enslig, så du kan heller ikke uttale deg om det eller dømme.
Gjest Marmot Skrevet 16. desember 2012 #17 Skrevet 16. desember 2012 Alle ville heller vært hjemme med barna om dekunne, men er du i et parforhold må du jobbe,.. Ingen andre enn de som er i permisjon, og det er en rett alle som får barn har, får betalt for å være hjemme med barna sine. Etter at barnet er fylt 1 år, må man, for å ha krav på stødnader som aleneforsørger, være i jobb, studier eller annen yrkesrettet aktivitet.
Brunhilde Skrevet 16. desember 2012 #18 Skrevet 16. desember 2012 Ellers synes jeg det er veldig feil å blande inn bidrag i denne debatten. Det er ikke noe staten betaler, det kommer fra den andre forelderen, den som ikke har "belastningen" ved å være hovedforsørger for barnet sitt. Med unntak av de gangene som bidragsyter ikke er betalingsvillig eller ikke har betalingsevne. Da kan staten betale ut bidragsforskudd, avhengig av mottakers inntekt. Men ja, mitt poeng var at det ser ut til at mange tror at det å leve på overgangsstønad er en lukrativ greie som kan pågå i år etter år. Det stemmer ikke!
Gjest Marmot Skrevet 16. desember 2012 #19 Skrevet 16. desember 2012 Med unntak av de gangene som bidragsyter ikke er betalingsvillig eller ikke har betalingsevne. Da kan staten betale ut bidragsforskudd, avhengig av mottakers inntekt. Det er helt korrekt, og da får man en liten del (som oftest) av det man skulle hatt i bidrag.
momo Skrevet 16. desember 2012 #20 Skrevet 16. desember 2012 Men får du ikke noe mer fra statskassen, så er det jo fordi du tjener mer enn nok. Selv er jeg enslig mor til to barn 100% som får penger statskassen, hele 150 000 i året i AAP. Så 2000 kr i barnetilsyn til minste, så 2000 kr i bidragsforskudd og en ekstra barnetrygd. Tror du virkelig jeg har det bedre enn deg? Og om 1 år mister jeg AAP og barnetilsyn, da har jeg bare studielån. Men sefølgelig om 5 års tid så er jeg ute i full jobb og tjener bra, da skal jeg virkelig ikke klage.
Anbefalte innlegg