Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går nå siste året på videregående, og planen er å studere jus neste år. Jeg satser på å komme inn på master i Bergen, men er usikker på om jeg klarer å komme inn med en gang. Regner med at jeg får rundt 4,7 i snitt som er litt for lite til å komme inn i Bergen(pleier å være 5.0) Jeg tenker derfor kanskje å søke på en bachelor i Agder. Jeg har jo veldig lyst å kunne ta en master i Bergen etter bacheloren i Agder. Snittet med andregradsvitnemål i Bergen er vel rundt 5.5. I og med at jeg får alderspoeng etter fylt 20, vil jeg vel ha 6 poeng når jeg er ferdig med bachelor i alder 22? Med en bachelor får jeg også 180 poeng, kan disse poengene også regnes med i snittet? Da ville jeg eventuelt fått 9 poeng til sammen. Er det noen som har peiling om dette kan gå?

Hadde satt stor pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke hele graden, men du får poeng for et år med høyere utdanning uansett hva det er.

Jobb heller et år og ta opp fag + les førsteårspensumet ved siden av.

Anonym poster: 7c8d9907f6b4dbfe58b02b0dbde94fbc

Skrevet

Ååå, nå som jeg trodde at jeg hadde funnet en smart måte og komme meg inn:P

Men tenker at det ikke er noe vits for meg å ta opp fag, i og med at jeg har 5 i de fleste fag, noe som vil bli vanskelig å få opp til 6ere. De fagene jeg har 4ere i, kommer jeg iallefall ikke til å få noe høyere i. Tenkte kanskje å ta et årsstudium, men 2 poeng er fortsatt for lite til å komme inn med andregrads vitnemål:( Hva kan man egentlig bli med en bachelor i jus? Noen som har erfaring med dette?

Skrevet

Det er bare å søke i Bergen likevel, 5,0 er ikke kravet for å komme inn, men gjennomsnittskarakteren til alle som kom inn. Det vil si at de tar inn de som er litt under 5,0 i snitt også.

Men søker man master med vitnemålet fra videregående etter endt bachelor? Trodde man søkte med karakterene man fikk gjennom bachelorgraden. Synes det virker litt ulogisk at man skal søke med vitnemålet fra videregående, når man faktisk har gått på universitetet i 3 år...

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å søke i Bergen likevel, 5,0 er ikke kravet for å komme inn, men gjennomsnittskarakteren til alle som kom inn. Det vil si at de tar inn de som er litt under 5,0 i snitt også.

Men søker man master med vitnemålet fra videregående etter endt bachelor? Trodde man søkte med karakterene man fikk gjennom bachelorgraden. Synes det virker litt ulogisk at man skal søke med vitnemålet fra videregående, når man faktisk har gått på universitetet i 3 år...

Er du sikker? Jeg har alltid trodd at 5,0 var det laveste snittet av de som kom inn hadde...??

Anonym poster: 8ad6c75c4766c67831fe8754a36f6306

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er videregående karakterene man søker med til master, hørte med UIB...dumt, ikke sant?

Skrevet

Er du sikker? Jeg har alltid trodd at 5,0 var det laveste snittet av de som kom inn hadde...??

Anonym poster: 8ad6c75c4766c67831fe8754a36f6306

Ja, jeg mener det. Vi fikk beskjed da jeg gikk på vgs at det bare var å søke selv om vi hadde litt under snittet, fordi det som stod i studiehåndboka kun var gjennomsnittet og det går opp og ned fra år til år. Det var visst bare en pekepinn på hvor vanskelig det var å komme inn. Men så er det er par år siden jeg gikk på vgs, så anbefaler å skjekke det opp. Mulig det har blitt endret :)

Skrevet

Det opereres ikke med "snitt", så det blir meningsløst å diskutere det. Du må nesten finne ut hvor mange poeng du har.

Poenggrensene i Bergen var 55,6 i 2012, 54,5 i 2011, 53,6 i 2010 og 52,3 i 2009. Dette er poengsummen til den dårligste som inn, ikke et gjennomsnitt. Man ville altså ikke kommet inn i år med 55,5 poeng.

Man søker ikke en mastergrad basert på VGS-vitnemål. Jus er derimot et integrert 5-årig masterprogram, ikke en separat bachelor og master. Du må altså søke på 5-års programmet på lik linje med de rett fra VGS, og så få fritak for de fagene du har fra bachelorgraden din.

• Liker 2
Skrevet

Det opereres ikke med "snitt", så det blir meningsløst å diskutere det. Du må nesten finne ut hvor mange poeng du har.

Poenggrensene i Bergen var 55,6 i 2012, 54,5 i 2011, 53,6 i 2010 og 52,3 i 2009. Dette er poengsummen til den dårligste som inn, ikke et gjennomsnitt. Man ville altså ikke kommet inn i år med 55,5 poeng.

Man søker ikke en mastergrad basert på VGS-vitnemål. Jus er derimot et integrert 5-årig masterprogram, ikke en separat bachelor og master. Du må altså søke på 5-års programmet på lik linje med de rett fra VGS, og så få fritak for de fagene du har fra bachelorgraden din.

Ja, men snitt er vel ganske likt poeng, er det ikke? Om jeg har 4,76 i snitt, har jeg vel 47.6 poeng?

Skrevet

Ja, men snitt er vel ganske likt poeng, er det ikke? Om jeg har 4,76 i snitt, har jeg vel 47.6 poeng?

Hvis du ikke har noen språkpoeng, realfagspoeng, høyere utdannings-/militær-/folkehøgskolepoeng eller alderspoeng, ja. Det høyeste antallet poeng man kan ha utenom skolepoengene (snitt*10) er i utgangspunktet 14 (det finnes også noen poeng for kvoter). Det vil si at en med 6 i snitt teoretisk kan ha 74 poeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...