AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #1 Skrevet 15. desember 2012 Jeg bruker en maskara som jeg kjøpte i mai 2012,, siden jeg bruker lite så kjøper jeg sjelden..men idag så fikk litt svie i øynene da jeg brukte dem.. burde jeg kaste maskaran? Anonym poster: 97286bb3a1d9e46205f1b5158319d5cb
Gjest Skrevet 15. desember 2012 #2 Skrevet 15. desember 2012 Kjenner at jeg sminker meg lite. Den er ferskvare i forhold til det du finner i sminkepungen min. Men om det er anbefalt vet jeg ikke. Hva slags merke er det? Er det mulig at det er produktet selv du reagerte på? Eller at du har fått en øyekatar fra en annen kant?
Chloe- Skrevet 15. desember 2012 #3 Skrevet 15. desember 2012 Jeg har sminke langt eldre enn det, som fortsatt fungerer fint!
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #4 Skrevet 15. desember 2012 Nei men det kan hende jeg reagerer litt på maskara når jeg bruker den. vet ikke om det har noe med at den er for gammelt eller at jeg kanskje er allergisk mot den.. men kasta den så får jeg prøve en annen .. jeg andre foundation som er over 1 år gammel .. men maskara og blyant er kanskje litt farligere hvis den er for gammel?vet ikke.. Anonym poster: 97286bb3a1d9e46205f1b5158319d5cb
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Har blitt litt av et hysteri rundt dette her synes jeg. Masse pes om OBS OBS pass på sminken er en bakteriebombe "må byttes etter tre måneder" og jøje meg. Nei tøv, det er noe bransjen sier for å få oss til å kjøpe mer. For det første er vi mer renslige nå enn noensinne. For det andre har jeg aldri hørt om noen som har fått problemer pga for gammel sminke, så da må det i så fall være temmelig sjelden og ganske liten fare. Tenk på da mamma var ung, datidens maskara var å spytte på en kost og gni den i en boks med øyensverte. Huhei. Ikke var det holdbarhetsdatoer heller. Anonym poster: cbe74c16885b72ad43341184a50081c0 3
Kamikatze Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 Ta den med i solariumet eller sett den ved en sånn bakteriedrepende UV-lampe en stund, så er det problemet løst. Reagerer du på den, er det nok produktet og ikke datoen du svir av. Holdbarhetsdato på makeup er stort sett bare produsentens garanti for at produktet oppfører seg som det skal. At mascara ikke blir som kullstøvklumper og at rougen slipper taket i boksen. Sålenge produktet virker, er det bare å "kline til". Men ha takhøyde for at vanntett sminke ikke beholder sine vanntette egenskaper, selv om den funker ellers - for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 Tenk på da mamma var ung, datidens maskara var å spytte på en kost og gni den i en boks med øyensverte. Huhei. Ikke var det holdbarhetsdatoer heller. Anonym poster: cbe74c16885b72ad43341184a50081c0 Jeg er så gammel at jeg brukte en slik maskara da jeg var tenåring. Jeg hadde aldri noen problemer og ingen av venninnene mine heller. Disse boksene hadde vi lenge siden vi ikke brukte maskara så ofte. Uten at jeg vet det sikkert tror jeg veldig gjerne at det er produsentene som lager et kunstig behov for å bytte sminken ut oftere enn det er strengt tatt er nødvendig. De er jo opptatt av å tjene penger. Anonym poster: 1f74c80b9f437b1ac738619b89112dae
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 http://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=1&ContentID=724 Er enig at å bytte den ut hver 3 mnd er unødvendig, men å leve på god tro at infeksjoner/betennelser aldri har skjedd noen man kjenner blir å ta litt for lett på det synes jeg. Anonym poster: b8369f2a2822a5a898058a5383fee7a6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Vel jeg synes ikke det er å ta lett på det, risikoen er jo da åpenbart liten. Apropos, bare et lite eksempel på hvordan media formidler "fakta", siden det vanligvis er dem vi snapper opp slik informasjon fra: KK hadde en artikkel i fjor der de nevnte at det året før var registrert 169 tilfeller av sminkerelaterte reaksjoner i USA (pluss sikkert en del ikke rapporterte, men dog, av hvor mange titalls millioner sminkebrukere...........) Og så ramset de opp de ulike reaksjonene som er vanligst på "sminke som er gått ut på dato". De siste 7 ordene fant de på selv. Originalartikkelen de har kopiert fra sier nemlig ikke det. Den sier derimot følgende: Disse reaksjonene kan forekomme uavhengig av produktets alder, og de kan skyldes f.eks. allergi. Nei usj, la oss ikke ta med sånne kjedelige fakta som bare bidrar til å dempe skremselseffekten.. Anonym poster: cbe74c16885b72ad43341184a50081c0 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #10 Skrevet 16. desember 2012 De vanligste reaksjonene ja, men en infeksjon går på bakterier, og det er infeksjonene som kan bli ganske alvorlig. Lengre ned i den artikkelen skriver de jo om ei som fikk infeksjoner mettopp på grunn av en gammel maskara. Hva klikk.no skriver bryr jeg meg ikke mye om. Det er samme redaksjon som står for de fantastiske overskriftene på artiklene her på KG, og det sier nok. Har blokkert hele siden. Skremselspropaganda finner man over alt, men man skal ikke glemme at det oftest bunner i en sannhet. Jeg anbefaler ihvertfall ts en ny maskara siden den svir. Mine øyner svir også av gamle maskaraer. Anonym poster: b8369f2a2822a5a898058a5383fee7a6
Vulpes Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Hva som egentlig er riktig å gjøre skal jeg ikke uttale meg for mye om, men jeg personlig følger ikke holdbaerhets-datoer på sminke. Jeg bruker produkter til de enten er ødelagte eller tomme. Mascaraer bruker jeg til de er blitt tørre og dårlige. Hvor lang tid dette tar varierer veldig fra mascara til mascara. 1
Gjest Wilhelmine Skrevet 16. desember 2012 #12 Skrevet 16. desember 2012 Jeg tenker ikke så mye på dato og holdbarhet. Her går det til det er tomt eller blir ødelagt - har ikke råd og samvittighet til å kaste ting som virker helt fint bare fordi det har gått ut på dato. Blir mascaraen tørr eller noe bytter jeg den så klart ut, men den ene jeg har nå kjøpte jeg på forsommeren og er fortsatt helt ok. Den får duge en stund til. At det sikkert er mulig å reagere på det tviler jeg ikke på, på en annen side kan man jo også reagere på ting innenfor holdbarhetsdatoen så dette bekymrer jeg meg ikke så mye om. Hvis det ikke er noe annet problem med mascaraen enn at den er et halvt år gammel, så hadde jeg fortsatt å bruke den, men når du skriver at du får svie i øynene bør du jo bytte, uavhengig av hvilken grunn det er til problemet
Gjest bambam Skrevet 16. desember 2012 #13 Skrevet 16. desember 2012 Du bør ha holdbarhets datoen i bakhodet, da du kan få ganske heftige reaksjoner på gammel sminke. Jeg så ut som quasimodo en morgen, og det var i følge legen gammel øyeskygge som hadde utløst det. Maskara som svir er ikke bra, så jeg ville kastet den og heller kjøpt en ny. hvis du oppbevarer den i kjøleskapet så holder den lenger også har jeg hørt.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #14 Skrevet 16. desember 2012 De vanligste reaksjonene ja, men en infeksjon går på bakterier, og det er infeksjonene som kan bli ganske alvorlig. Lengre ned i den artikkelen skriver de jo om ei som fikk infeksjoner mettopp på grunn av en gammel maskara. Hva klikk.no skriver bryr jeg meg ikke mye om. Det er samme redaksjon som står for de fantastiske overskriftene på artiklene her på KG, og det sier nok. Har blokkert hele siden. Skremselspropaganda finner man over alt, men man skal ikke glemme at det oftest bunner i en sannhet. Jeg anbefaler ihvertfall ts en ny maskara siden den svir. Mine øyner svir også av gamle maskaraer. Anonym poster: b8369f2a2822a5a898058a5383fee7a6 KK, ikke klikk.no. Men vel, standarden er sikkert den samme. Poenget er at det er slike som formidler sånt og det folk leser. Når media siterer fagfolk så bør de gjøre nettopp det, og ikke legge til og trekke fra så det passer med deres egen agenda. Men det er dessverre vanlig. Det er bare ikke så ofte man lett kan finne så åpenbare eksempler. Ja de skriver om ei som fikk infeksjon. Og? Har ikke sagt det ikke kan skje - poenget var at det tydeligvis er veldig sjelden, når man tar i betraktning alle forskjellige reaksjoner og årsaker som er inkludert i tilfellene. Uansett, enhver må selvsagt selv avgjøre hva man foretrekker Jeg anbefaler selvsagt heller ikke å bruke en maskara som svir, svaret mitt gjaldt å generelt kaste sminke bare fordi den er "gammel". Anonym poster: cbe74c16885b72ad43341184a50081c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå