Gå til innhold

Er det mulig å studere fulltid uten støtte fra lånekassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har studert før, men slet endel da og var ikke motivert til å studere da.Har tenkt endel på dette, og jeg må studere deler av utdanningen uten støtte fra Lånekassen.

Har jo lån fra dem fra før også.Uff, er det i det hele tatt realistisk at det kan gå?Har jobbet litt som ufaglært nå og det er ikke akkurat optimalt kjenner jeg, så nå ser jeg hvor viktig det med en utdannelse er.Ikke bare for pengenes skyld, men også trivsel.

Noen som har gjort det samtidig som dere hadde lån eller i voksen alder da en gjerne har litt flere utgifter?

Hvordan gikk det?

Anonym poster: 8bb094534205699e7a39da42028a0197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gjort det. Det går helt fint, men du må være strukturert. Det ene året jobbet jeg som en helt fra mai til sent uti oktober, fikk med det spart opp penger til å klare meg frem til neste sommer. Det gikk fint. JEg droppet seminarundervisning det ene semesteret.

Andre året jeg gjorde dette jobbet jeg samtidig som jeg hadde en liten buffer å ta av. Opplevde dette som MYE vanskeligere, tøft å bruke hele dagen på skole/jobb. Jobbet tre-fire kvelder i uka og annenhver helg. Hadde ikke tid til så mye annet og når jeg hadde tid manglet jeg overskudd. Men det gikk fint.

Neste gang jeg skal studere uten å ta opp studielån akter jeg å finne meg en samboer og leve mest mulig på vedkommende. Det er nok mest behagelig.

Anonym poster: ae9ed2401c0017221c6ee2439a60a7a7

Skrevet

Kommer an på studiet. Noen er mer arbeidskrevende enn andre.

På ingeniørstudiet så er det veldig få som makter å jobbe så mye at de klarer seg uten lån samtidig som de jobber godt med fagene...

Anonym poster: 9dc35f3f42de7790948a2bc8e2b88b37

Skrevet

Jeg må gjøre det til neste år. Må jobbe 50% ved siden av. Men så har jeg jobbet 50% ved siden av studiene i flere år nå, så det blir nok ikke så annerledes for meg. Det går, selv om det kan være slitsomt. Det blir nok ekstra stressende den perioden jeg skal ut i praksis og samtidig jobbe 50%. Det gleder jeg meg ikke til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har jobbet ca 50% under hele studietiden. Det går helt fint. Hadde ikke lån de 4 første årene. Dette året har jeg tatt opp studielån, fordi de er gunstigere enn huslån. Tjener såpass at svært lite eller ingenting blir stipend.

Skal jobbe ca 70% etter jul, fordi da har jeg "bare" masteroppgaven og ikke forelesninger.

Jobber i skoleverket, så jobber ikke ferier. Før jobbet jeg mye i sommerferien.

Anonym poster: dfca30098b058c0a6a57364ae1539da9

Skrevet

Ok,ja jeg har veldig lyst,men det blir jo en utfordring.

Har allerede prøvd å jobbe og samtidig ha praksis,og det gikk ikke bra så jeg tenker at en sånn utdanning ikke vil passe så bra.

Samtidig vil jeg ha en yrkesrettet utdanning,for har allerede tatt endel såkalte "tullefag".

Må vel finne ut hva jeg vil gjerne.

TS.

Anonym poster: 8bb094534205699e7a39da42028a0197

Skrevet

Det spørs veldig på studiet. Jeg synes VGS var mye hardere enn høyere utdanning mtp arbeidsmengde/studiemengde hver uke og kunne lett jobbet mye mer ved siden av høgskolestudiene mine.

Anonym poster: 15bd8ff26e1746fa9af0c0837d0a7a24

Skrevet

Er det et studie med praksis i bør du spare opp penger først. Ikke gitt at du kan ha ekstrajobben under de periodene.

Anonym poster: 0daf0c75a8817d934fd74a5b705a3de2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har studert i flere år samtidig som jeg har jobbet minst 60% De pengene hadde jeg klart meg på uten studielånet (men det har jeg tatt opp). Jeg studerer på et studium som krever en del. Men, jeg må si det begynner å ta på. Av diverse grunner så skal jeg ikke jobbe neste semester, og det gleder jeg meg til.

Om du skal jobbe og studere fullt, så anbefaller jeg deg å jobbe en annen plass enn i servicebransjen. I allefall om du ikke er veldig glad i det. Tror det er det som er mest slitsomt, å ta på seg smilemaska til alle folka som ikke eier folkeskikk.

Skrevet

Ja, jeg har gjort det mens jeg jobbet 80% ved siden av. Gikk helt fint. Hadde gode karakterer, men lite liv ellers.

Skrevet

Det er ikke umulig, men jeg hadde ikke orket det. Jeg jobber 30 % ved siden av master og har mer enn nok med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...