Gå til innhold

Tips og råd til en nybakt singelmamma :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja nå er det endelig slutt og jeg og babyen min skal nå leve alene :) Barnefaren kommer ikke til å være så mye tilstede, samvær e han ikke så interessert i, han vil heller jobbe og "leve"...?

Uansett, siden jeg nå er alene kommer jeg jo til å få dårligere råd, har dere noen tips til hvordan jeg kan leve billigere? Hvor er maten billigst? Salg på klær osv...

Alle forslag mottas med en stor takk :)

Anonym poster: 100d7c54b2b71d86d2d1bf1f03c6a9b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil vell få mye støtte nå? :) Overgangsstønad, utvidet barnehage trygd, delvis dekt barnehage, barnebidrag, eventuelt bostøtte (++?)

Venninnen min fikk iallefall bedre råd da hun og babyen ble alene:)

Vi handler mat på litt forskjellige butikker, alt etter hva vi skal ha. Kyllingfilet handler vi i 2kg poser i frysedisken på coop prix, kjøttdeig handler vi på bunnpris på fredager. Klær handler jeg litt av på internett.

Bodyer er billige på sparkjøp, ellos og nameit:) Så er det lurt å handle på salg, ønske seg fornuftige klær til babyen til jul/bursdag

Lykke til, håper ting ordner seg for deg!:)

Skrevet

Du vil vell få mye støtte nå? :) Overgangsstønad, utvidet barnehage trygd, delvis dekt barnehage, barnebidrag, eventuelt bostøtte (++?)

Vi handler mat på litt forskjellige butikker, alt etter hva vi skal ha. Kyllingfilet handler vi i 2kg poser i frysedisken på coop prix, kjøttdeig handler vi på bunnpris på fredager. Klær handler jeg litt av på internett.

Bodyer er billige på sparkjøp, ellos og nameit:) Så er det lurt å handle på salg, ønske seg fornuftige klær til babyen til jul/bursdag

Lykke til, håper ting ordner seg for deg! :)

Sitat:

Noe er feil når det blir slik. FYYY FFFa....

Støvsuger fars lommebok

Skrevet

Sitat:

Støvsuger fars lommebok

Nei, Statens. Far bidrar med barnebidrag som går til det barnet trenger. Overgangsstønad betales ikke av far.

Anonym poster: e168e8375d5269edcbd304274c2a490f

• Liker 1
Skrevet

Staten er alle borgere av staten . Jeg er ikke intrige.i å betale skatt slik damer som ts.skal ha bedre råd enn før brudd med far.

Sosialhjelp er noe en må ha men ikke på den måten. Keg vet om flere mødre som suger ut 5000 og mer av far på et barn. Barna ser ut som slask og mor doller seg i dyre klær

Skrevet

Støttesystemet er helt på bærtur når det gjelder støtteordninger til såkalte "aleneforsørgere"

Å bli gravid er noe man selv velger,( ved unntak av dem som blir voldtatt), og selv må ta ansvar for.

Å leve sammen eller ikke er og et privat anliggende. OG

velger man å gå fra hverandre har barnet fremdels TO foreldre: så TS ER INGEN ALENEMOR, bare en mor so

ikke lever m faren til barnet.

Det er helt feil at staten skal sponse deres brudd bare fordi de har barn sammen...

Når man ikke lever sammen kan den som har hovedomsorgen for barnet kreve bidrag av den andre: dvs begge foreldre bidrar: så hvorfor skal dette menneske ha mer støtte av staten enn en annen barnefamilie???

Skrevet

Støttesystemet er helt på bærtur når det gjelder støtteordninger til såkalte "aleneforsørgere"

Å bli gravid er noe man selv velger,( ved unntak av dem som blir voldtatt), og selv må ta ansvar for.

velger man å gå fra hverandre har barnet fremdels TO foreldre: så TS ER INGEN ALENEMOR, bare en mor so

Det er helt feil at staten skal sponse deres brudd bare fordi de har barn sammen...

Når man ikke lever sammen kan den som har hovedomsorgen for barnet kreve bidrag av den andre: dvs begge foreldre bidrar: så hvorfor skal dette menneske ha mer støtte av staten enn en annen barnefamilie???

Støtter ditt innlegg fullt ut.

Skrevet

Støtter ditt innlegg fullt ut

Skrevet

Støtter ditt innlegg fullt ut

Skrevet

Liker forresten TS innlegg:

Hun kaller seg singelmamma- ikke alenemor

Hun spør ikke om hvordan hun skal snylte til seg av farens midler og fellesgodene- men hvordan hun kan utnytte hver krone best mulig.

Skrevet

Ang. klær burde du bli medlem i kundeklubben til kappahl, de kommer ofte med tilbud på sms. Lindex og cubus har også kundeklubb, men de er litt dårligere på å komme med tilbud.

Anonym poster: 8b6276db41298049c0925669a6e38a95

Skrevet

Sitat:

Støvsuger fars lommebok

Helt enig. MEn tror en del alenemødre "møter veggen" når overgangsstønaden forsvinner:)

Skrevet

Benytt deg av tilbud. Både når det gjelder mat og klær. du vet at babyen vokser og da er det lettere å gjøre gode kjøp på klær som kan brukes framover i tid.

Lag deg en sparekonto. Uansett hvor dårlig råd du har så sett over f.eks. 500 kr pr. måned. da har du alltid penger til uventede ting og da spesielt vedr. barnet.

Anonym poster: bde5e07c336fbdffdaadb661a14e3ed9

• Liker 2
Skrevet

Lag deg et budsjett og prøv å lev etter det. Planlegg matinnkjøp og bruk rester fra en middag til neste. Kjøp når det er tilbud og gjerne i store kvanta. Lag opp mat og frys i porsjoner. Kan du arve klær og utstyr fra noen? Mye å spare på det.

Aner ikke hva du får av stønader, men planlegg som om du skal klare deg helt selv. Jeg ser ofte her på kg at det beskrives hvor mye penger en aleneforelder kan få, skjønner ikke hvordan de klarer å "suge" til seg slike mengder.

Jeg ble ufrivillig alene med 2 barn for flere år siden. Har ungene 65 % av tiden og eneste økonomiske fordelene jeg har er skatteklasse II samt èn ekstra barnetrygd. Kunne sikkert fått noen hundrelapper i barnebidrag fra min x, men jeg ønsker å klare meg selv. Vil ikke ha penger fra han, jeg klarer helt fint å gi ungene alt de trenger.

Anonym poster: 5f3c7dfa6b43eec70789e74bd53daf18

• Liker 2
Skrevet

Her var det mye sure oppgulp mot aleneforsørgere gitt...

Overgangsstønad får man bare i 1 år(det er en grunn for at det heter OVERGANGSstønad)og ts får ikke det om hun er i full jobb,slik de fleste aleneforsørgere er.

Til ts :

Være på utkikk etter brukte klær,er det noen du kan arve fra?Det er støtt og stadig småsalg på barneklær i de fleste butikker.

Ellers er det lurt å skrive ukesmeny og handle kun 1 dag i uken.Jeg synes Rema er det beste alternativet fordi jeg opplever dem som rimeligst og de har et greit utvalg.Skriv ukesmeny og vær flink til å planlegge slik at du får brukt opp rester.

Ellers må man gå over og se om man kan spare noe på å bytte forsikringsselskap,mobilabbonoment osv.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye sure oppgulp mot aleneforsørgere gitt...

Overgangsstønad får man bare i 1 år(det er en grunn for at det heter OVERGANGSstønad)og ts får ikke det om hun er i full jobb,slik de fleste aleneforsørgere er.

Til ts :

Være på utkikk etter brukte klær,er det noen du kan arve fra?Det er støtt og stadig småsalg på barneklær i de fleste butikker.

Ellers er det lurt å skrive ukesmeny og handle kun 1 dag i uken.Jeg synes Rema er det beste alternativet fordi jeg opplever dem som rimeligst og de har et greit utvalg.Skriv ukesmeny og vær flink til å planlegge slik at du får brukt opp rester.

Ellers må man gå over og se om man kan spare noe på å bytte forsikringsselskap,mobilabbonoment osv.

Lykke til :)

Inntil tre år er det om det ikke er noen barn som trenger spesiell pleie. Den blir redusert etter 1 år.

Er det behov for spesiell pleie. Dette kan det gies til barnet er 18 år. Dette gies ikke til familier der forelder bro sammen.

Hvorfor spesielt her da familier der foreldre bor sammen her samme behov.

For å si det rett lønner det seg økonomisk med samlivsbrudd når det er barn med spesielle behov som gir overgangsstønad i mange år.

Men mange av de barna tar det tyngre enn velfungerende barn. Hvor er logikken når en oppfordrer til samlivsbrudd på denne måten?

Det er ikke bare alenemødre som handler på europris og Rema vet dere. Ikke alle foreldre som bor sammen som kan handle på Meny ovs.

Skrevet

Inntil tre år er det om det ikke er noen barn som trenger spesiell pleie. Den blir redusert etter 1 år.

Er det behov for spesiell pleie. Dette kan det gies til barnet er 18 år. Dette gies ikke til familier der forelder bro sammen.

Hvorfor spesielt her da familier der foreldre bor sammen her samme behov.

For å si det rett lønner det seg økonomisk med samlivsbrudd når det er barn med spesielle behov som gir overgangsstønad i mange år.

Men mange av de barna tar det tyngre enn velfungerende barn. Hvor er logikken når en oppfordrer til samlivsbrudd på denne måten?

Det er ikke bare alenemødre som handler på europris og Rema vet dere. Ikke alle foreldre som bor sammen som kan handle på Meny ovs.

Men vanlige enslige forsørgere får jo ikke overgangsstønad til barnet er 18år,det er bare i spesille tilfeller og har ikke noe med hva ts spør etter.Er bare så lei av at enkelte går rundt å tror at eneforsørgere får slengt penger etter seg hele livet! De fleste aleneforsørgere jobber og forsørger sine egne barn.

Jeg er fullt klar over at også par kan slite med økonomien,men der er det hvertfall mulighet for 2 inntekter.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er fullt klar over at også par kan slite med økonomien,men der er det hvertfall mulighet for 2 inntekter.

Ehh... Det er to inntekter for barn med foreldre som ikke bor sammen også, forskjelden er bare at den som tjener pengene(bidragsyter) ikke selv får bestemme hva hans penger skal brukes på. Heller ikke bestemme om det er behov for å spare en mnd eller to. -ingen mulighet til å redusere utgiftene ved å kjøpe ting på tilbud osv

Skrevet

Men vanlige enslige forsørgere får jo ikke overgangsstønad til barnet er 18år,det er bare i spesille tilfeller og har ikke noe med hva ts spør etter.Er bare så lei av at enkelte går rundt å tror at eneforsørgere får slengt penger etter seg hele livet! De fleste aleneforsørgere jobber og forsørger sine egne barn.

Det er noen som jobber men langt fra alle. Du skrev overgangsstønad varte i 1 år men er 3 år redusert etter første år avhengig av inntekt.

Men hvorfor i huleste skal det gies overgangsstønad i 1 år. De kan vel fortsette som før samlivsbruddet med jobb hvis de jobbet. Hvorfor skal de da slutte og jobbe og gå på stønad når du sier de jobber?

Du motsier deg selv.

Skrevet

Er ikke barnet baby da? Får ikke barnehagestøtte, det kalles stønad til barnetilsyn. De dekker da 64% av bhg eller sfo regningen. Den 20. i hver mnd kommer de pengene. Men da må barnet gå i bhg også.

Anonym poster: 5054b5ff49e8e54ccf8861aa1f804fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...