Gjest Perla Skrevet 15. desember 2012 #1 Skrevet 15. desember 2012 Vi har tre tenåringer og de bor annen hver uke hos hver av oss. Dette er relativt ferskt, slik vi har ikke fått organisert oss annet enn at vi deler på å betale busskort og telefon. Nå har det seg sånn at alle tre holder på med hver sin idrett. Min eks er ikke interessert i å betale trening på helsestudio for den mellomste (hun trener fast tre ganger i uka) mens han på den andre siden støtter yngstemann som nå har lyst til å gå over fra en idrett som ikke er så dyr (ca kr 4000 i året) til en idrett som koster nesten tre ganger så mye. Jeg tenker sånn at det er sunt at barna holder på med en fysisk aktivitet, men ser ikke helt sammenhengen i at han ikke vil betale for den ene, mens den andre skal få holde på med en dyr aktivitet. Vi har ikke diskutert så mye dette enda, så jeg lufter litt her hva som er vanlig når man har 50/50 deling.
Gjest myr Skrevet 15. desember 2012 #2 Skrevet 15. desember 2012 Han ser nok ikke på trening på treningsstudio som en fritidsaktivitet. Nå er mine barn mindre men vi deler alt 50/50. Bortsett fra om han vil de skal dra på lekeland fks når de er hos han.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2012 #3 Skrevet 15. desember 2012 Om en betaler bidrag skal den som motar bidrag dekke alt... Hvis ikke må det avtales foreldrene mellom.. Betaler far for ett av barna er det naturlig at du betaler for det andre..og så kan dere gjevne ut utgiftene ved å betale litt for det 3.barnet..
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #4 Skrevet 15. desember 2012 Det hadde vært uaktuelt å sponse en aktivitet som koster 40.000 i året.... Anonym poster: 7668f1cf56c24852db251e15868345bb
ViljaH Skrevet 15. desember 2012 #5 Skrevet 15. desember 2012 Bli enige om hvor mye dere skal bruke pr barn, og betal halve hver. Barna må oppleve at de har like rammer. 1
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2012 #6 Skrevet 15. desember 2012 Slik du ts. framstiller det hele tror jeg det har noe med at det er helsestudio. Du kan forresten spørre han,det ville jeg ha gjort. Selv synes jeg dette er dumt gjort av far men respekter han har sine meninger om helsestudio og ungdom. Det er ikke noen uvanlig holdning om han er i mot helsestudio for ungdommer. Har dere delt bosted? Da skal dere dele utgifter likt vanligvis. Gjøres ikke dette kan det kreves noe som heter nettobidrag. Det regnes ut på en annen måte enn vanlig barnebidrag. Er det samvær 50/50 for den ene forelder er det den som har bosted for barn som skal motta barnebidrag etter vanlig ordning og bostedforelder stå for resten som om samvær var av en mindre brøkandel. Det er ikke lett å få orden på dette om dere ikke er enige. Men er det 50/50 samvær er det helt klart bosteds forleder som skal betale. Delt bosted skal det deles men om den ene betaler mer kan det kreves nettobidrag (se nav.no)
Gjest Skrevet 15. desember 2012 #7 Skrevet 15. desember 2012 Dere må ta et budsjettmøte. Bli enige om hvor mye som er greit å bruke i fritidsaktiviteter på hver av barna. Fortrinnsvis det samme beløpet. Lag en konto for hver som heter "aktiviteter" og så betaler dere begge et likt beløp inn på hver i måneden. Kontoene brukes for å betale alle regninger knyttet til aktivitetene. Barna er store, så det er rimelig at de er med og disponerer pengene, dvs bestemmer hva slags aktiviteter det skal gå til. Kan være lurt å gjøre noe tilsvarende med kleskontoer og andre ting barna trenger. Du og eks må sette dere ned og prate sammen, og lage løsninger både dere to og barna kan leve med. 1
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2012 #8 Skrevet 15. desember 2012 Det er frivillig å spandere dyre aktiviteter for barna, også etter brudd. Hvis han bare vil støtte gutten, kan du støtte datteren og la han betale aktiviteten til gutten, evt støtte bare mellomlegget.
Gjest Gorgonzola Skrevet 15. desember 2012 #9 Skrevet 15. desember 2012 Bli enige om hvor mye dere skal bruke pr barn, og betal halve hver. Dette Barna må oppleve at de har like rammer. Og spesielt dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå