Gå til innhold

Den beste starten for en valp - tips og råd? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal hente en nydelig, liten valp i starten av nyåret. Har en hund fra før også, men siden det var min første hund, hadde jeg litt lite erfaring (selv om jeg hele livet har vokst opp med hunder)

Men det ser ut som jeg klarte meg/har klart meg bra med min første hund. Men denne gangen vil jeg gjerne være litt mer sikker på at jeg gjør ting riktig. Sånn som hvordan jeg best mulig kan få valpen til å bli stueren, oppføre seg pent, være lydig osv osv.

Det er en tispe, jack russell terrier.

Tar imot alle råd og tips! :)

Anonym poster: f5399f2388745d67efd316db7f84f180

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Mitt beste tips er sosialisering! Sosialiser på ander hunder, busser, folk, andre dyr osv osv. De er så mye mer mottakelige når de er små, så bruk denne tiden godt. Og rotrening inne - viktig og ikke jazze den opp inne men la den evnt leke helt selv eller holde seg i ro. Og det er supert å lære en ung valp å følge deg med en gang. La den gå løs på sikre plasser og ros og gi godbiter når det kommer til deg. Samt å trene på å gå pent i bånd. Fordelen med en valp, er alt du kan gjøre med den når den er liten og klar for å lære seg alt om verden der ute. Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for svar! Mange gode råd her. Lurte faktisk mest på det med å slippe den løs osv, og her ga du meg svaret. Hadde aldri problem med hunden jeg har nå, det er bare naturlig for henne å holde seg i nærheten, løs eller ei. Men vet jo aldri med neste hund!

Skrevet

Beklager om jeg stjeler tråden litt.

Jeg har også valp, og lurer litt på dette med lekebiting. Noen anbefaler lekebiting for å lære valpen til å ha en "myk" munn, andre mener lekebiting bør avverges totalt. Tenker da spesielt på melketannperioden med mye tannkløing. Meninger?

(Vi har forøvrig mange biteleker/bein tilpasset denne perioden også.)

Anonym poster: 731dfe0dd721a8f7e1894c2b2ca6d081

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har alltid avbrutt de med å heller gi de noe å bite på, istedet for å bite i meg. Ha en trådknute eller lignende nære og blir de haikjefter, så hent denne og lek med denne, så de heller biter i leken. Jeg synes ikke noe om å la den "bite i fra seg" på meg. Men jeg kan godt putte hånda inn i hundens munn, på mine premisser, og leke med denne på denne måten.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg fant en side der hvor det meste står om hva som må gjøres med en valp. Fikk veldig mye informasjon der! Link under.

http://www.kennelsabriella.dinstudio.se/empty_44.html

Men jeg lurer på, hva må jeg være ops på med tanke på hunden min jeg har nå. Skal jeg la henne snuse så mye hun vil på valpen, og hvis hun evt begynner å leke, skal jeg la dem leke eller stoppe de? Slik at jeg gir valpen sjansen til å bli trygg på hunden før de begynner å leke sammen.

Tar gjerne imot råd og tips på det området også! Tispa mi er 2 år og er også av Jack Russell. Hun er veldig leken og glad i andre hunder, spesielt de som er på samme str eller mindre enn henne. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan hun vil reagere på valpen den første tida, men jeg vet ihvertfall at hun bli glad i valpen etter hvert!

Skrevet

Jeg kom også til å tenke på all denne snøen som har kommet. Og at det er veldig kaldt ute. Hva gjør man med valper da? Hvis jeg feks etter et par dager skal prøve å gå litt tur med valpen for eksempel. Hvor mye tåler de? Skal jeg kanskje kjøpe no dekken/klær/sokker etc?

Jeg må jo også ta hensyn til hunden min, som må ha lenger turer enn bare hagemosjon liksom.

Skrevet

Huff TS, den linken var jo trist. Bare når jeg leser at man blir anbefalt å la valpen ligge i bur om natten så sier det sitt om vrangforestillingene om hvordan hunder fungerer. Den linken var ikke noe godt eksempel.

Her er en link jeg anbefaler mye mer:

http://www.turid-rugaas.no/

Klikk på valpen i menyen så får du masse nyttig info. Og vær så snill... ikke lag nok en stakkars hund til et burdyr.

Anonym poster: 2f5f01c037c4ff6ed6d202a7bb6a8fc2

Skrevet

TS her.

Det står da mye annet bra der! Jeg har uansett ikke tenkt å bruke bur på valpen, da jeg aldri har brukt bur på hunden min. Men hvis du leser hele siden, så ser du maange andre bra tips der ;)

Skrevet

TS her.

Det står da mye annet bra der! Jeg har uansett ikke tenkt å bruke bur på valpen, da jeg aldri har brukt bur på hunden min. Men hvis du leser hele siden, så ser du maange andre bra tips der ;)

Det er heldigvis nesten alltid noe bra med de fleste artikler, men i mine øyne er det mye gammeldags tenkning her som å lære sitt og værsegod før den får spise maten sin, "være lederen" osv. Jeg mener fortsatt bestemt at artikkelen til Turid Rugaas gir en mye bedre beskrivelse av hva en valp er og ut i fra dette skjønne hva og hvordan man bør gjøre ting.

Skrevet

TS her.

Kanskje det ja. :)

Finner derimot svært lite (eller så er jeg dårlig på å google) om råd/tips om å ta inn valp i en familie der det allerede er en hund.

Skrevet

TS her.

Finner derimot svært lite (eller så er jeg dårlig på å google) om råd/tips om å ta inn valp i en familie der det allerede er en hund.

Da blir nok den nye boken et kjærkomment tilskudd, men dessverre litt for sent for TS sin del da.

Skrevet

TS her.

Jeg har valp og voksen hund. Og det medfører litt ekstra jobb, samtidig som at den voksne lærer valpen endel. Det går mest på hundespråk, altså valpen lærer å oppføre seg pent i forhold til hva som er godtatt av andre hunder. Alt utover det er ekstrajobb.

Nå er det vinter, og det er umulig å være like mye ute som om sommeren. Så her blir det endel leking inne hundene imellom. Min voksne på 4 år er blitt veldig leken, og hun og valpen vil gjerne herje mye inne. Selv om den voksne fra før har vært verdens roligste. Må begrense dem på det, men de får lov til litt lek og styr. Skiller dem når det trengs. Valpen trenger å sove mye, og det kan det bli for lite av når den har en annen hund som den hele tiden kan gå til for lek. Jeg trener endel både ute og inne med begge hundene. Innendørs trengs det, for ellers finner de hverandre og begynner å leke. Jeg kommer til å være strengere på lek inne når valpen blir større og kan ta det mer med ro.

Jeg går turer med dem både sammen og hver for seg. Min voksne er veldig trygg på seg selv, og hun er en fin rollemodell for valpen. Valpen trenger tid alene ute i verden for å bli trygg, samt lære å gå pent i bånd og andre regler. Samtidig er det fint å gå tur med en voksen hund som viser valpen at "verden er trygg". Har du noen problemer med den du har fra før sånn sett, at hun er utrygg og usikker, så gå tur med valpen alene.

Jeg går også tur med begge, fordi de skal lære seg å oppføre seg pent når de er ute sammen. Selv om min voksne er veldig grei, så er hun litt annerledes når de er to. Hun må lære seg at samme regler gjelder selv om de er flere, og valpen må også lære å gå pent selv om den voksne er med.

Vi er mye i skogen, der kan de løpe og leke fritt. Jeg har hunder av stor rase, og den voksne var jo mye større enn valpen, men hun tar mye hensyn og er mer forsiktig enn jeg trodde hun ville være. Så i skogen kan de herje så mye de vil.

Jeg tar valpen med på turer alene for sosialisering i sentrum, på parkeringsplasser utenfor butikker osv.

Totalt sett synes jeg det er mer strevsomt med valp nå som jeg har to hunder i hus enn da jeg hadde bare valp å konsentrere meg om. Begge skal ha sitt, og de krever mye mer enn om det bare hadde vært en.

Likevel synes jeg dette er en koselig tid. Den voksne har liksom våknet opp litt, og funnet tilbake til "valpen" i seg. Og valpen har godt selskap i den voksne. Men jeg gleder meg litt til han blir eldre og mer rolig.

Skrevet

Tusen takk for det siste innlegget! Moro å lese. Jeg er jo forberedt på at det kan bli litt mer strevsomt. Og ikke minst mer liv i huset :P Spesielt med to Jack Russler... Hun jeg har nå er 2 år gammel og fortsatt veldig leken og barnslig av seg, så "Lover ikke godt" når det kommer en valp i hus også! haha.

Men ettersom jeg bare har meg selv å tenke på sånn ellers og studerer deltid, så har jeg jo mye fritid til overs jeg kan bruke tid på valpen og hunden. Håper jeg ihvertfall. Har også en kjæreste og gode venninner som kan stille opp til tider. Men først og fremst ønsker jeg å oppdra hundene mine selv. Gleder meg til å se hvordan hunden min er med valpen. Det blir så godt for meg å tenke på at Sheela nå alltid vil ha en lekekamerat ved sin side når jeg er borte. Da er hun aldri helt alene lenger. Hun som er så glad i selskap...

Mottok også nye bilder av valpen. Hun er så nydelig! Gleder meg bare mer og mer :) Samtidig som jeg faktisk kjenner jeg tar meg selv i å tenke "To livlige Jack Russler? Åssen skal du klare det?" haha. Men så elsker jeg jo lange turer i skogen og bare det å være sammen med hunder generelt, så det skal jeg nok klare. Hadde jeg ikke trodd det, så ville jeg nok ikke turd å skaffe meg en hund til!

Skrevet

Tusen takk for det siste innlegget! Moro å lese. Jeg er jo forberedt på at det kan bli litt mer strevsomt. Og ikke minst mer liv i huset :P Spesielt med to Jack Russler... Hun jeg har nå er 2 år gammel og fortsatt veldig leken og barnslig av seg, så "Lover ikke godt" når det kommer en valp i hus også! haha.

Men ettersom jeg bare har meg selv å tenke på sånn ellers og studerer deltid, så har jeg jo mye fritid til overs jeg kan bruke tid på valpen og hunden. Håper jeg ihvertfall. Har også en kjæreste og gode venninner som kan stille opp til tider. Men først og fremst ønsker jeg å oppdra hundene mine selv. Gleder meg til å se hvordan hunden min er med valpen. Det blir så godt for meg å tenke på at Sheela nå alltid vil ha en lekekamerat ved sin side når jeg er borte. Da er hun aldri helt alene lenger. Hun som er så glad i selskap...

Mottok også nye bilder av valpen. Hun er så nydelig! Gleder meg bare mer og mer :) Samtidig som jeg faktisk kjenner jeg tar meg selv i å tenke "To livlige Jack Russler? Åssen skal du klare det?" haha. Men så elsker jeg jo lange turer i skogen og bare det å være sammen med hunder generelt, så det skal jeg nok klare. Hadde jeg ikke trodd det, så ville jeg nok ikke turd å skaffe meg en hund til!

Det går nok helt fint! Det er bare de første mnd at det er mye ekstrajobb, synes jeg. Jeg har hatt to hunder før, og jeg ser at de har mye glede av hverandre. Synes det på mange måter er lettere å ha to enn å ha en når de er voksne.

Ser på innlegget mitt over, og det var veldig rotete. Bra du fikk noe fornuftig ut av det. Sitter her med feber, så er litt omtåket :)

Skrevet

Jeg kom også til å tenke på all denne snøen som har kommet. Og at det er veldig kaldt ute. Hva gjør man med valper da? Hvis jeg feks etter et par dager skal prøve å gå litt tur med valpen for eksempel. Hvor mye tåler de? Skal jeg kanskje kjøpe no dekken/klær/sokker etc?

Jeg må jo også ta hensyn til hunden min, som må ha lenger turer enn bare hagemosjon liksom.

Jeg har dekken og potesokker, innkjøpt før vinteren satte inn....helt totalt bortkastet. Hunden er i hundre nå som det er snø og kulde ute og trenger absolutt ikke noe mere enn et refleksdekken. Det jeg ser hun kunne trengt nå er brodder...hun sklir på glatta :ler:

Skrevet

Jeg har dekken og potesokker, innkjøpt før vinteren satte inn....helt totalt bortkastet. Hunden er i hundre nå som det er snø og kulde ute og trenger absolutt ikke noe mere enn et refleksdekken. Det jeg ser hun kunne trengt nå er brodder...hun sklir på glatta :ler:

Hehe ja, det er det samme med min hund det. Hun leker og herjer og elsker snøballkrig osv. Blir ikke kald ihvertfall.

Men nå tenkte jeg mer på den lille valpen jeg skal hente snart da. Hun veier liksom 2 kg og er bitteliten. Og så er det jo ukjente områder og sånt de første dagene for henne, og da herjer og leker hun ikke med en gang liksom... er det jeg tenker på. Hvor lenge kan jeg være ute med henne og hvor langt kan jeg gå og sånt. Nå er det blitt ganske vått også, så da blir det jo kanskje enda kaldere? Siden valpen blir våt. Vil ikke utsette valpen for forkjølelse eller noe bare noen dager etter at jeg har hentet henne. Så derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe no dekken eller sokker til valpen, slik at den får en "god start" på gåturene sine med meg ;)

Skrevet

Når jeg skulle ut tok jeg med en stoffveske og oppi der fikk valpen hvile. Nå var dette i mai og ganske varm men om det hadde vert på vinteren hadde jeg lagt et teppe oppi veska ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...