AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #1 Skrevet 14. desember 2012 Hei! Jeg skal til Øst-Afrika i januar, og blir der i 5 uker. Jeg reiser på en gruppetur, og alle har fått resepter på malariatabletten Malarone. Det jeg ikke visste, var at disse er noe inni h***** dyre (ca 1300 kr for 5 uker), og sjekket derfor om det fantes andre alternativer. Lariam er visst det andre, litt lite gira på div bivirkninger, men det koster bare rundt 400 tror jeg. I tillegg er det sånn at man bare får Malaronetabletter for 1 måned max i Norge. Jeg har derfor en del spørsmål: - Får man tak i Malarone i Kenya/Tanzania? (f.eks i Nairobi eller Arusha) - Hvis ikke, hvordan skal man da få nok malariatabletter av typen Malarone? Og er det noen som har erfaringer med Lariam? Står masse forskjellig rundt omkring, og jeg skal til legen for å spørre om det, men det er ikke sikkert han vet så mye om dette. Skal evt vurdere Lariam siden det er såpass stor prisforskjell og jeg allerede har brukt over 3000 kr på vaksiner. Setter pris på alle svar og tips! (PS: jeg skal uansett ha malariatabletter for sikkerhets skyld, så det er ikke vits i å diskutere om jeg burde ha tabletter eller ikke ) Anonym poster: eefc17189807681a1071fdfe94871a32
Gjest Sunshine22 Skrevet 14. desember 2012 #2 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Da jeg var på skoleutveksling i Kenya for en stund tilbake, brukte hele reisefølget malarone, etter anbefaling fra både lege og våre kjente der nede. Vet ikke om det er mulig å skaffe slik medisin der nede, men jeg ville ha tatt med det nødvendige fra Norge- da man ikke vet om man kan komme over forfalskede medisiner. Jeg fikk ingen bivirkninger av malarone Denne 30 - dagersregelen er ukjent for meg, men jeg ville ha tatt dette opp med fastlegen og hørt hva vedkommende sier om saken! Myggmiddel og myggnetting anbefales ! Så spennende å reise til Øst-Afrika, TS! Kan jeg spørre om hvor dere skal og i hvilken forbindelse dere reiser? Endret 14. desember 2012 av Sunshine22
amonyn Skrevet 14. desember 2012 #3 Skrevet 14. desember 2012 Gå for Lariam. Mener de to er helt likeverdige i dette området. Unngå medisin med klorokin. Ville også tatt med nok medisin for hele reisen, da slipper du å stresse med det der nede. Husk også at den beste medisinen er å unngå mygg. Du kan fortsatt bli smittet, selv om du tar medisiner. Ha på deg lange bukser/heldekkende klær, spesielt om kvelden og i skyggen. Hvis det er mulig burde du sove høyere enn 2. etasje. Bruk myggnetting og myggmidler. God tur!
amonyn Skrevet 14. desember 2012 #4 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Fant en link om dette med medisinene, og det bekreftet det jeg trodde: http://wwwnc.cdc.gov...tions/kenya.htm "All of the following antimalarial drugs are equal options for preventing malaria in Kenya: Atovaquone-proguanil, doxycycline, or mefloquine." Lariam er mefloquin, mens Malarone er atovakvon og proguanil. Edit: Afrikastudier er tydeligvis godt for noe Endret 14. desember 2012 av amonyn
Knirke Skrevet 15. desember 2012 #5 Skrevet 15. desember 2012 Jeg fikk helt horrible bivirkninger av Malarone, og endte opp med å slutte å ta dem (midt i Malaria-område). Så prisen i seg selv er ingen garanti for at du slipper unna bivirkninger Ville prøvd den andre, jeg. Kjøper du Malarone der nede (som jeg tviler på at du får) risikerer du, som tidligere nevnt, at de er falske
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #6 Skrevet 15. desember 2012 Jeg ser du ikke vil diskutere om det er noe vits i å bruke tabletter eller ikke, men jeg håper du vil tenke litt på det likevel. - Den beste måten å holde seg fri for malaria er åpenbar: unngå å bli stukket av mygg. Bruk myggmiddel, sov i myggnetting, dekk deg til med klær og unngå de verste myggområdene. - Malariamedisinen beskytter ikke 100 %. Du kan fremdeles få malaria selv om du tar medisin. Forskjellen er at hvis du blir syk etter å ha tatt medisin, vil det ikke nytte å ta medisin for å bli frisk. Du må legges inn på sykehus. - Blir du syk uten å ha tatt medisin på forhånd, er det bare å ta medisin for å bli frisk (med unntak av visse typer malaria, som ingenting nytter mot). - Mange opplever å bli mer syke av medisinen enn de ville blitt av malariaen. For noen uker siden var jeg i Afrika som en del av en gruppe på 20 personer. Av de 18 som tok medisin ble 15 syke. Vi som ikke tok medisin holdt oss friske. - Norske leger jeg kjenner anbefaler alltid pasientene sine å ta malariamedisin, men når de selv reiser til malariaområder lar de alltid være å ta medisin på forhånd selv. Tenk litt på den. Mitt råd: kjøp malariamedisin og ha den med deg overalt i Afrika, men spar den til du eventuelt får malaria. Hilsen noen som har vært mye i Afrika, aldri hatt blitt syk og aldri har tatt malariamedisin. Anonym poster: b3b0ca6d5523259f485ecb2cce42c336
CathFoto Skrevet 15. desember 2012 #7 Skrevet 15. desember 2012 Jeg tok Lariam i 2001 og opplevde kun kvalme, men de jeg reiste med opplevde å bli deppa, dødsangst, sterk kvalme og stort hårtap, det ødela turen ganske mye. Jeg har tatt Malarone alle gangene etter det uten bivirkninger, og mener det er verdt prisen. Malariapiller har omtrent samme pris i Afrika som i Norge.
CathFoto Skrevet 15. desember 2012 #8 Skrevet 15. desember 2012 I fjor fikk jeg Malarone for 6 uker, er det ikke slik at det ikke anbefales bruk i mer enn 4 uker om det skal brukes lenge/ofte? Ring Reiseklinikken, de vet seriøst alt.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Takk for mange innspill Turen jeg skal på er en gruppetur vi har planlagt sammen, og vi reiseruta er omtrent slik: Nairobi - Arusha - Kilimanjaro (woho) - Taveta - Usambara-fjellene - Zanzibar. Jeg visste allerede dette med at man ikke er sikret uansett piller eller ikke, og skal ha med en god myggspray, anti-myggrollon, lange bukser og en lang cardigan. Det skal være myggnetting over sengene alle stedene vi skal bo, og vi skal dytte den under madrassen + ha med sportstape i tilfelle det er hull. Så vi har det meste under kontroll sånn forebyggende sett, men alle i gruppa er anbefalt å ta medisin. Jeg skal til legen den 21. des, tenkte da å spørre om det med 30-dagers regelen på Malarone. Har lest om den flere steder på nett, men er ikke sikkert det betyr noe likevel. Jeg skal jo ikke til Afrika igjen på lengelenge etter dette, så det er jo rart om jeg ikke får Malarone for alle 39 dagene jeg skal være der. Hvis jeg bestemmer meg for Lariam når jeg er hos legen, skal jeg ta de et par uker før jeg reiser for å sjekke evt. bivirkninger. Hadde ikke bivirkningene på Lariam vært så alvorlige og medisinen vært så omdiskutert av folk som har brukt den, ville jeg lett valgt den, men jeg må tenke litt mer på det først. Så er det noen flere som har synspunkt på Lariam vs Malarone malariatabletter? Anonym poster: eefc17189807681a1071fdfe94871a32
fresia Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 jeg tok Lariam da jeg var i Kenya og Uganda i en måned. valgte det fordi det var billigst og man trenger bare å ta den en gang i uken. jeg fikk INGEN bivirkninger av Lariam. om du sliter eller har slitt med psykiske lidelser eller er i tvil om du har det bør du ikke ta Lariam fordi den trigger/forsterker disse lidelsene. de fleste i reisefølget mitt valgte Malarone nettopp på grunn av dette. om du er ganske sikker på at du ikke har noen form for psykiske problemer vil jeg anbefale deg å i allefall prøve de før du reiser
CathFoto Skrevet 18. desember 2012 #11 Skrevet 18. desember 2012 Takk for mange innspill Turen jeg skal på er en gruppetur vi har planlagt sammen, og vi reiseruta er omtrent slik: Nairobi - Arusha - Kilimanjaro (woho) - Taveta - Usambara-fjellene - Zanzibar. Jeg visste allerede dette med at man ikke er sikret uansett piller eller ikke, og skal ha med en god myggspray, anti-myggrollon, lange bukser og en lang cardigan. Det skal være myggnetting over sengene alle stedene vi skal bo, og vi skal dytte den under madrassen + ha med sportstape i tilfelle det er hull. Så vi har det meste under kontroll sånn forebyggende sett, men alle i gruppa er anbefalt å ta medisin. Jeg skal til legen den 21. des, tenkte da å spørre om det med 30-dagers regelen på Malarone. Har lest om den flere steder på nett, men er ikke sikkert det betyr noe likevel. Jeg skal jo ikke til Afrika igjen på lengelenge etter dette, så det er jo rart om jeg ikke får Malarone for alle 39 dagene jeg skal være der. Hvis jeg bestemmer meg for Lariam når jeg er hos legen, skal jeg ta de et par uker før jeg reiser for å sjekke evt. bivirkninger. Hadde ikke bivirkningene på Lariam vært så alvorlige og medisinen vært så omdiskutert av folk som har brukt den, ville jeg lett valgt den, men jeg må tenke litt mer på det først. Så er det noen flere som har synspunkt på Lariam vs Malarone malariatabletter? Anonym poster: eefc17189807681a1071fdfe94871a32 Det er ikke kjempedumt å ha med eget myggnett om du har plass i bagasjen, da slipper du evt taping og kan kjøpe et som er impregnert. Vanlige fastleger svarer ofte veldig standard på reisespørsmål, jeg ville ringt/mailet Reiseklinikken i Oslo om du har spørsmål, de er spesialister. God tur!
lillemeg90 Skrevet 18. desember 2012 #12 Skrevet 18. desember 2012 (endret) Du kan få malarone for mer enn 4 uker, jeg har hatt det i 12 uker. Jeg ville anbefalt malarone da lariam er på vei ut av markedet. Mange får sterke bivirkninger, også psykiske. Hallusinasjoner kan forekomme. Såklart er det bivirkninger med malarone også, men mindre enn med lariam. Og om du velger lariam og reagere på det er detikke sikkert at du vil finne malarone når du er i afrika. Det er stor kjangs for at du vil finne det, men dumt å gamble på. Edit: jeg kjenner to som har reagert på lariam. En med psykiske problemer, og en med hallusinasjoner og hyperakivitet i søvne. Endret 18. desember 2012 av lillemeg90 1
Clara11 Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 Synes ogsaa den 1 maanedsregelen paa Malarone hoeres rar ut. Jeg kjoepte selv malarone for 3 maaneder tidligere i aar. Vet ikke med Nairobi, men i det omraadet av Kenya jeg var var det ikke mulig aa faa kjopt Malarone.
Gjest Badabing Skrevet 21. desember 2012 #14 Skrevet 21. desember 2012 (endret) Jeg har også fått Malarone for mer enn 30 dager, senest i fjor. Ville nok gått for de fremfor Lariam. Edit: nå har jeg ikke vært der du skal, men jeg har i enkelte andre land opplevd at det er en del falske og "piratkopierte" medisiner i omløp. Ville derfor kjøpt medisiner på forhånd. Endret 21. desember 2012 av Badabing 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #15 Skrevet 21. desember 2012 TS her Takker for mange tips alle sammen Jeg var hos legen idag, og han anbefalte absolutt Malarone han også. Fant også ut at Lariam kostet 600 og ikke 400 for de pakkene jeg trenger, og i tillegg sa legen at Lariam har en halveringstid på 3 uker i kroppen. Dvs; hvis man får alvorlige bivirkninger kan de vare opp til 3 uker selv om man slutter med Lariam. Så jeg tror nok Malarone tross alt er verdt prisen, håper i alle fall det Skal også kjøpe en god mygg-rollon med 20% DEET i tillegg til en vanlig myggspray jeg har fra før av. Har vurdert å kjøpe myggnetting til å ha med, men jeg reiser i en gruppe og vi bor på steder med god standard, så vi får nok ny myggnetting hvis det er hull i de som er der Anonym poster: eefc17189807681a1071fdfe94871a32 2
lillemeg90 Skrevet 23. desember 2012 #16 Skrevet 23. desember 2012 TS her Takker for mange tips alle sammen Jeg var hos legen idag, og han anbefalte absolutt Malarone han også. Fant også ut at Lariam kostet 600 og ikke 400 for de pakkene jeg trenger, og i tillegg sa legen at Lariam har en halveringstid på 3 uker i kroppen. Dvs; hvis man får alvorlige bivirkninger kan de vare opp til 3 uker selv om man slutter med Lariam. Så jeg tror nok Malarone tross alt er verdt prisen, håper i alle fall det Skal også kjøpe en god mygg-rollon med 20% DEET i tillegg til en vanlig myggspray jeg har fra før av. Har vurdert å kjøpe myggnetting til å ha med, men jeg reiser i en gruppe og vi bor på steder med god standard, så vi får nok ny myggnetting hvis det er hull i de som er der Anonym poster: eefc17189807681a1071fdfe94871a32 Så flott! God tur, kos deg. Afrika er fantastisk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå