AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #1 Skrevet 14. desember 2012 What to do? Kjøpte meg andelsleilighet i et borettslag for noen få år siden. Da jeg var på visning den gang så leiligheten fin ut, ingen tegn til mugg, skader osv. Etter at jeg flyttet inn så jeg at det begynte å komme små svarte prikker langs taklistene på badet. Fra den gang har jeg latt viften på badet stått på hele dagen og lar døren stå åpent etter at jeg har dusjet. Disse svarte prikkene har blitt verre og det har kommet enda fler (svart/grønn-ish)! Jeg snakket med han som er i borettslagstyret og fortalte han at jeg har fått mugg på badet og spurte om råd. Han bare avviste meg og sa at det bare er å vaske det bort (??). Prøvde dette og da forsvant muggen en liten stund, men nå har det kommet tilbake igjen. Det forsvinner ikke! Har snakket med naboen som har samme problem i leiligheten sin. Da jeg kom inn i leigliheten hennes luktet det mugg i hele hjemmet hennes! Dette er utrolig kjedelig for henne da det er veldig helseskadelig og lukten setter seg igjen i klærne. Hun fortalte meg at hun også har klagd til han i styret flere ganger men han bare kommer med diffuse svar, og virker som om han egentlig ikke gidder å ta tak i det. Det virker som om flere av leilighetene i dette borettslaget har det samme problemet da vi har pratet med flere. Noe må jo gjøres. Hva skal jeg gjøre? Hva er egentlig reglene for slikt i boretslag? (sorry, ble litt rotete innlegg.) Håper på svar! Anonym poster: e04f1e8b11b7fde8973cec9283cbcfb3
Muscae Skrevet 14. desember 2012 #2 Skrevet 14. desember 2012 Borettslaget har vel forsikring som gjelder på fellesområdene, samt utvendig på bygget, rør og muligens også elektrisk anlegg? Resten er opp til deg selv. Dette vil jeg tro at det er opp til deg selv, og evt din egen forsikring å fikse. 2
diamanten00 Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 Borettslaget har vel forsikring som gjelder på fellesområdene, samt utvendig på bygget, rør og muligens også elektrisk anlegg? Resten er opp til deg selv. Dette vil jeg tro at det er opp til deg selv, og evt din egen forsikring å fikse. Men mugg oppstår jo pga dårlig isolasjon?..tror jeg? Uansett hvor mye jeg lufter badet så stopper det ikke utvekst av muggen. Er det ikke da borettslagets ansvar da det var de som satte opp veggene, isolasjon osv?
Gjest navnelapp Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Det er ikkje så mykje burettslaget kan gjere for å hindre dette, muggsopp kjem når det vert stilleståande og fuktig luft. Er det berre på badet, eller er det i resten av leiligheita og? Å ha god sirkulasjon er avgjerande, og du bør heller ikkje ha det for kjøleg. Tørr og varm luft er det muggsoppen ikkje likar. Når du vaskar, bruk såpe med soppdrepande middel. Eg huskar ikkje kva det heiter, men spør hos Jernia el.l.. Prøv å få til god sirkulasjon i resten av leiligheita og. Ha luftelukene som ofte er oppe på vinduet opne. 3
kokkos Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 Det er viktig å lufte godt og riktig og fyre godt og riktig i dårlig isolerte leiligheter. Har bodd i en sånn selv, og selv om det er fristende å ta på ekstra klær og heller ha det litt kaldt om vinteren, kan det være veldig uheldig for inneklimaet. Du er nok selv ansvarlig for riktig fyring og lufting i egen leilighet, men du kan jo lansere forslag til GF å utrede hva etterisolering vil koste? 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #6 Skrevet 18. desember 2012 Det eneste muligheten du har for å få dekt dette er om veggen grenser til yttervegg, og du kan påvise råte i veggen (vært gjennom dette selv, råte i yttervegg. Måtte betale fordi det "bare" kostet 2500 å fikse), om en annen leilighet har hatt vannlekkasje som har skapt disse problemene, om du har forsikring som dekker slike skader, eller går på forrige eier om du tror at problemet oppsto før du kjøpte og at selger burde, men ikke har, opplyst om dette. Jeg ville punget ut selv med en gang, det er ikke verdt det å leve med muggen. Kanskje badet trenger en oppgradering? Ny vifte og flere ventiler ved dør kanskje? Anonym poster: 943b72b428addf510480f9ac3e796aa9 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #7 Skrevet 18. desember 2012 Ville ikke punget ut før jeg hadde avklart med borettslag og forsikring hvem som skal betale, selvfølgelig. Men gjør det fort, gå og bank på til styreleder og krev et svar. Gjerne ta med en av de andre Anonym poster: 943b72b428addf510480f9ac3e796aa9
Pusemamma Skrevet 18. desember 2012 #8 Skrevet 18. desember 2012 Dette er ikke styret sitt ansvar med ditt. Jeg har vært i styret i et borettslag i 12 år og kjenner til slike saker. Som regel kommer mugg av dårlig utlufting i leilighet. Det du kan spør styrelederen om er hva tid det var sjekk av luftekanalene i blokka og om disse er renset. For det er styret sitt ansvar og sørge for at luftekanalene fungerer. Hvis du har ventiler i leiligheten bør disse stå litt oppe slik at luften i leiligheten får sirkulere. Hvor gammel er blokka? I mitt borettslag har vi hatt flere tilfeller der folk klager på mugg, vi har hatt inspeksjon og i alle tilfeller er det pga mangel på utlufting, samt at alle ventiler i leilighet er stengt. I et par av tilfellene rant det fuktighet langs veggene i gangen utforbi badet. De hadde og stengt ventilene på badet!! 4
diamanten00 Skrevet 18. desember 2012 #9 Skrevet 18. desember 2012 Dette er ikke styret sitt ansvar med ditt. Jeg har vært i styret i et borettslag i 12 år og kjenner til slike saker. Som regel kommer mugg av dårlig utlufting i leilighet. Det du kan spør styrelederen om er hva tid det var sjekk av luftekanalene i blokka og om disse er renset. For det er styret sitt ansvar og sørge for at luftekanalene fungerer. Hvis du har ventiler i leiligheten bør disse stå litt oppe slik at luften i leiligheten får sirkulere. Hvor gammel er blokka? I mitt borettslag har vi hatt flere tilfeller der folk klager på mugg, vi har hatt inspeksjon og i alle tilfeller er det pga mangel på utlufting, samt at alle ventiler i leilighet er stengt. I et par av tilfellene rant det fuktighet langs veggene i gangen utforbi badet. De hadde og stengt ventilene på badet!! Er litt usikker på hvor gammel blokka er, men tror den er fra 50-tallet og renovert i 2005. Jeg har vifte på badet og har latt den stå på hver eneste dag pluss at jeg lar døren stå åpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå