Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går igjennom en tøff periode med kjærlighetssorg.

Jeg ble dumpet av en fantastisk gutt for 2 måneder siden etter litt over 3 år sammen som mistet følelsene for meg.

I dag da jeg var hos legen spurte han meg hvordan det gikk med meg, og da brøt jeg helt sammen. Fikk forklart hva som var i veien, og han skrev ut sovetabletter da jeg sliter veldig med søvnen. Må få med at jeg var hos legen av helt andre grunner enn dette.

Men han ville også henvise meg til psykolog, er det noen som har vært borte i dette før?

Om det hjelper?

- Jente 22

Anonym poster: 0a71c29caebd1b77f5261be8842b9be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde psykolog fra før da bruddet kom. Det har hjulpet meg mye. Både til å analysere oppførselen hennes og hjelpe meg. Jeg får også hjelp til å bygge meg selv opp etter at hun og familien har brutt meg fullstendig ned over mange år. Jeg er fortsatt helt ødelagt men det går bedre.

Skrevet

Det er fint å få snakket med noen, og de fleste psykologer er hyggelige flinke folk som gir deg god hjelp til å komme videre. Jeg ville absolutt tatt en time hos psykolog hvis jeg var i din situasjon.

Skrevet

Hei!

Jeg går igjennom en tøff periode med kjærlighetssorg.

Jeg ble dumpet av en fantastisk gutt for 2 måneder siden etter litt over 3 år sammen som mistet følelsene for meg.

I dag da jeg var hos legen spurte han meg hvordan det gikk med meg, og da brøt jeg helt sammen. Fikk forklart hva som var i veien, og han skrev ut sovetabletter da jeg sliter veldig med søvnen. Må få med at jeg var hos legen av helt andre grunner enn dette.

Men han ville også henvise meg til psykolog, er det noen som har vært borte i dette før?

Om det hjelper?

- Jente 22

Anonym poster: 0a71c29caebd1b77f5261be8842b9be1

En psykolog vil ikke kunne ta bort de vonde følelsene. De kan selvfølgelig heller ikke bedøves bort på andre måter (enten det nå skulle være alkohol, godteri eller festing). Vonde ting må bare gjennomleves og arbeides med inntil man får leget såret. Det er helt naturlig.

En psykolog vil være til god hjelp når det gjelder å få tatt fatt på dette arbeidet og bygge opp livet sitt igjen. En psykolog kan også hjelpe deg å se helhetsbildet i livet ditt tydeligere.

Du må selv vurdere om du har lyst å gjøre dette. Kjærlighetssorg er ingen sykdom, og krever ingen psykolog. Men kanskje er det flere ting i livet ditt du sliter med, siden du lider av søvnmangel? Jeg vil tro en psykolog kan hjelpe bedre enn sovetabletter - på sikt.

Lykke til!

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg sliter for tiden med det samme som deg. Det ble slutt mellom meg og eksen min for seks måneder siden og jeg føler meg fortsatt ekstremt trist og lei. Jeg hadde aldri i verden trodd at en annen person kunne medbringe så mye sorg som det den har gjort. Jeg vurderer nå selv å kontakte psykolog for å få hjelp med å bearbeide sorgen og lurer derfor på om du valgte å kontakte psykolog eller ikke? Og isåfall om det har hjulpet deg på veien til å få det bedre?

Gjest LineaAlba
Skrevet (endret)

Hvis du tenker på det og har råd til det, vil jeg anbefale å bare gå for det. Du blir bedre kjent med dine gode og dårlige sider, og mer bevisst på alt det ubevisste du gjør som kanskje ikke er bra for deg. Om jeg blir bemidlet en gang i fremtiden, skal jeg gå jevnlig til psykolog både i gode og onde tider. Prøv det! :-)

Endret av LineaAlba
Skrevet

Det er ikke mulig å bli dumpet av noen som er fantastisk. Dette er bare noe du innbiller deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Åh Steinar, ditt mannenek!!!

Det går an å føle sorg over å ha blitt fratatt noe som var veldig bra. Klart det er mye LETTERE å akseptere et brudd dersom man kan sitte og tenke på alle de dårlige minnene og episodene, men når man ikke har slike da?

Han var nok fantastisk på alle måter inntil hun ble dumpet. Så kan hun få føle sorg over at hun tok feil, eller ble holdt for narr på slutten da!!

TS; Det skader ikke å prøve. Og går du til en med refusjonsavtale er det ikke så dyrt heller, og etterhvert får man frikort.

Skrevet

Åh Steinar, ditt mannenek!!!

Det går an å føle sorg over å ha blitt fratatt noe som var veldig bra. Klart det er mye LETTERE å akseptere et brudd dersom man kan sitte og tenke på alle de dårlige minnene og episodene, men når man ikke har slike da?

Han var nok fantastisk på alle måter inntil hun ble dumpet. Så kan hun få føle sorg over at hun tok feil, eller ble holdt for narr på slutten da!!

TS; Det skader ikke å prøve. Og går du til en med refusjonsavtale er det ikke så dyrt heller, og etterhvert får man frikort.

En fantastisk person dumper ikke. Så enkelt er det egentlig.

Skrevet

Klart kan en fantastisk person dumpe en annen. De som dumper er jo helt vanlige mennesker de også. Det er helt naturlig at man kan miste følelser for en person, spesielt i en alder hvor man fortsatt vokser og lærer. I slike situasjoner er det mye bedre at den som har mistet føleslene er ærlig om det, og lar den andre gå slik hun muligheten til å være med en person som faktisk har følelser for henne, og som forhåpentligvis varer for evig og alltid.

Skrevet

Kjærlighetssorgen kan jo ofte ligne på depresjon så kanskje det er det legen din tenker du er?

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Om du var frisk før og bare har ordinær kjærlighetssorg er det ikke noe poeng å gå til psykolog. En privatpsykolog vil alltids ta pengene dine, men det er ikke noe poeng. Du er ikke syk og har dermed ikke behov for behandling. Har du derimot tanker om å skade deg selv eller lignende bør du selvfølgelig oppsøke hjelp.

Skrevet

Om du var frisk før og bare har ordinær kjærlighetssorg er det ikke noe poeng å gå til psykolog. En privatpsykolog vil alltids ta pengene dine, men det er ikke noe poeng. Du er ikke syk og har dermed ikke behov for behandling. Har du derimot tanker om å skade deg selv eller lignende bør du selvfølgelig oppsøke hjelp.

For noe bullshit! Det er lett å bli syk av kjærlighetsorg, uansett om man har vært frisk eller ikke før bruddet.... Det er ikke noe svakhetstegn å ville, søke eller trenge hjelp fra utenforstående. Av og til hjelper det å få sortert tankene, få satt ting i perspektiv. Hvem andre skal man gå til med kjærlighetssorg...? Psykologer er de som har forutsetninger for å forstå, om ikke annet.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

For noe bullshit! Det er lett å bli syk av kjærlighetsorg, uansett om man har vært frisk eller ikke før bruddet.... Det er ikke noe svakhetstegn å ville, søke eller trenge hjelp fra utenforstående. Av og til hjelper det å få sortert tankene, få satt ting i perspektiv. Hvem andre skal man gå til med kjærlighetssorg...? Psykologer er de som har forutsetninger for å forstå, om ikke annet.

Ja, man kan bli syk av kjærlighetssorg. Det skrev jeg også. Men en ordinær kjærlighetssorg er ikke å være syk. Psykologer behandler syke mennesker. Vanlig kjærlighetssorg, vanlig sorg etter dødsfall etc er normalpsykologiske fenomener og går som oftest over av seg selv, det er ikke en diagnose. Det er først når det går utover det normale at det er hensiktsmessig å oppsøke hjelp.

Skrevet

Hvor i all verden tar du det fra, at psykologer bare behandler abnormale psykologiske tilfeller?

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hvor i all verden tar du det fra, at psykologer bare behandler abnormale psykologiske tilfeller?

De fleste privatpraktiserende psykologer behandler alle som betaler. Men TS spør om det faktisk hjelper ved en normalpsykologisk tilstand. Hvor jeg har det fra at psykologer bedriver behandling av syke mennesker er profesjonstudiet i psykologi.

Skrevet

Javel. Men psykologer kan også jobbe for å fremme helse og forebygge psykisk sykdom, blant annet. Hadde du hatt litt mer dyptgående innsikt i profesjonstudiet hadde du nok visst det, du også.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Javel. Men psykologer kan også jobbe for å fremme helse og forebygge psykisk sykdom, blant annet. Hadde du hatt litt mer dyptgående innsikt i profesjonstudiet hadde du nok visst det, du også.

Selvfølgelig kan de det. Du kan mota behandling forebyggende, noe som er hensiktsmessig om man er særdeles utsatt. Hvis TS feks hadde hatt diagnoser før dette skjedde, eller når barn mister foreldre, etc, men ved helt ordinær kjærlighetssorg er det neppe nødvendig og TS spør tross alt om det vil hjelpe! Ved vanlig sorg reaksjoner så går det over av seg selv og da ville i alle fal jeg spart både tid og penger.

Det er flott at det ikke lenger er tabu å gå til psykolog, men jeg syns ikke vi trenger å dra den så langt at det ikke er lov og påpeke at friske mennesker ikke får så veldig mye ut av det.

Endret av Yellow Taxi
Skrevet

Kjærlighetssorg kan oppleves på mange måter. Noen trekker på skuldrene og går videre, andre sliter faktisk med det.

TS, så fort kjærlighetssorg går ut over livskvalitet, synes jeg absolutt du burde vurdere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...