Gjest SmurfeLurfen Skrevet 14. desember 2012 #1 Del Skrevet 14. desember 2012 Hei Blir ferdig utdannet til våren og har fått noen hint om ansettelse når jeg er ferdig (juni). Men lurer litt på hvordan det er med ferie? Har man krav på ferie når man blir ansatt så sent på året eller hvordan funker det? Ikke at dette er så viktig, men bare lurte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zanna Skrevet 14. desember 2012 #2 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Det har du, men ikke feriepenger da. Endret 14. desember 2012 av zanna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 16. desember 2012 #3 Del Skrevet 16. desember 2012 Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår. Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret. Tiltrer man etter 30. september, har man likevel krav på minst en uke ferie samme år. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 16. desember 2012 #4 Del Skrevet 16. desember 2012 Takk for svar! Planlegger å kjøpe valp og da bør man jo være sammen med den i den første tia og gradvis lære den til å være alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #5 Del Skrevet 16. desember 2012 Takk for svar! Planlegger å kjøpe valp og da bør man jo være sammen med den i den første tia og gradvis lære den til å være alene Det blir dyr valp, i og med at du må være hjemme uten lønn. Jeg hadde ventet 1-2 år, til du har opptjent feriepenger. Anonym poster: 18c9162860b65fbbec7ccb672fd7bdc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 17. desember 2012 #6 Del Skrevet 17. desember 2012 Er vant til å leve på studielån så det går fint. Får jo feriepenger for det jeg har jobbet i år innimellom studier. Og har jo oppsparte penger, ellers hadde det ikke blitt aktuelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #7 Del Skrevet 17. desember 2012 Det blir dyr valp, i og med at du må være hjemme uten lønn. Jeg hadde ventet 1-2 år, til du har opptjent feriepenger. Anonym poster: 18c9162860b65fbbec7ccb672fd7bdc9 Det holder da med ett år. Etter 1 år i jobb har man full opptjening av feriepenger...... Du får altså ikke MER feriepenger utbetalt ved å vente 2 år før første ferie tas ut..... Anonym poster: 5cc7d1a6f085de2720fbf0fbd0b52b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pellepirat Skrevet 17. desember 2012 #8 Del Skrevet 17. desember 2012 Dette spørs jo. Hvis vedkommende begynner i ny jobb juni 2013, så er det jo bare feriepenger fra juni og ut året som utbetales i 2014. Mens full ferielønn først kommer i 2015 etter å ha jobbet hele 2014, så å vente 2 år vil lønne seg. Men skjønner tankegangen din. Alt avhenger jo uansett av hva man tjente året før. Nå har jo ts hatt en liten jobb i studietiden + oppsparte penger, da skal du bare ta ut ferie hvis du anskaffer valp! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 17. desember 2012 #9 Del Skrevet 17. desember 2012 Tror ikke det er så veldig populært hos arbeidsgiver om du tar ut tre ferieuker så kjapt etter ansettelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 17. desember 2012 #10 Del Skrevet 17. desember 2012 Tror ikke det er så veldig populært hos arbeidsgiver om du tar ut tre ferieuker så kjapt etter ansettelse. Det er noe en arbeidsgiver må rekne med. Men når man begynner etter at ferieplanene er lagt, så må man rekne med å måtte ta de tre sammenhengende ukene etter at de fleste andre er ferdige med hovedferien sin, dvs. etter at skolen er begynt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 17. desember 2012 #11 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Det er noe en arbeidsgiver må rekne med. Men når man begynner etter at ferieplanene er lagt, så må man rekne med å måtte ta de tre sammenhengende ukene etter at de fleste andre er ferdige med hovedferien sin, dvs. etter at skolen er begynt igjen. Selv om det kan forventes, så er det vel ikke sikkert det blir vel ansett. Mitt fokus ville hvertfall vært å bygge et godt førsteinntrykk hos arbeidsgiver, ikke å ta ut tre ukers ubetalt ferie. Denne meningen blir naturligvis forsterket dess nærmere man kommer 30.september i forhold til ansettelsestidspunkt. Endret 17. desember 2012 av Chloe- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #12 Del Skrevet 17. desember 2012 Tror du blir svært lite populær hvis du skal ta ut ferie veldig tidlig etter ansettelse, det hadde nok ikke gått i "min" bransje, der det er vanskelig nok å få tatt ut ordinær ferie. Anonym poster: b74289e9cf3fadea1dba5ea635e2cae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 17. desember 2012 #13 Del Skrevet 17. desember 2012 Selv om det kan forventes, så er det vel ikke sikkert det blir vel ansett. Mitt fokus ville hvertfall vært å bygge et godt førsteinntrykk hos arbeidsgiver, ikke å ta ut tre ukers ubetalt ferie. Denne meningen blir naturligvis forsterket dess nærmere man kommer 30.september i forhold til ansettelsestidspunkt. Jeg blir bare mer og mer glad for at jeg jobber i en bransje der det å jobbe seg ihjel for å tilfredsstille arbeidsgiver ikke er en trend. Klart vi syntes det var småkjipt når den nyansatte ingeniøren hos oss gikk omtrent rett ut i noen månders pappaperm med påfølgende uttak av hovedferie, men skal man ha mennesker og ikke roboter ansatt, så må man rekne med slikt. Og vi har også hatt nyutdannede ingeniører som har bedt om å få ta ut hovedferie i hovedferieperioden. For etter noen år på skolebenken med jobbing i feriene for åfå det til å gå rundt, så har mange behov for en skikkelig ferie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 17. desember 2012 #14 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg blir bare mer og mer glad for at jeg jobber i en bransje der det å jobbe seg ihjel for å tilfredsstille arbeidsgiver ikke er en trend. Klart vi syntes det var småkjipt når den nyansatte ingeniøren hos oss gikk omtrent rett ut i noen månders pappaperm med påfølgende uttak av hovedferie, men skal man ha mennesker og ikke roboter ansatt, så må man rekne med slikt. Og vi har også hatt nyutdannede ingeniører som har bedt om å få ta ut hovedferie i hovedferieperioden. For etter noen år på skolebenken med jobbing i feriene for åfå det til å gå rundt, så har mange behov for en skikkelig ferie. Det er ikke snakk om et helt liv uten ferie. Som nyutdannet er det spesielt viktig å gi et godt førsteinntrykk hvis man vil avansere kjappest mulig i systemet. Vil tro dette gjelder for de fleste bransjer. Kynisk, men sant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #15 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg blir bare mer og mer glad for at jeg jobber i en bransje der det å jobbe seg ihjel for å tilfredsstille arbeidsgiver ikke er en trend. Klart vi syntes det var småkjipt når den nyansatte ingeniøren hos oss gikk omtrent rett ut i noen månders pappaperm med påfølgende uttak av hovedferie, men skal man ha mennesker og ikke roboter ansatt, så må man rekne med slikt. Og vi har også hatt nyutdannede ingeniører som har bedt om å få ta ut hovedferie i hovedferieperioden. For etter noen år på skolebenken med jobbing i feriene for åfå det til å gå rundt, så har mange behov for en skikkelig ferie. Man klarer da en sommer uten full ferie, f. eks kan man ta ut en uke, man behøver ikke ta ut 5 uker på rappen når man samtidig må sette seg inn i nye oppgaver. Men ja, jeg ser veldig godt selv at det er forskjell på bransjer. Snart står det høyt utdannede asiatiske ingeinører klare til å ta over oppgaver som inntil videre gjøres i Norge på grunn av outsourcing. Da blir det nok litt tøffere. Anonym poster: b74289e9cf3fadea1dba5ea635e2cae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 17. desember 2012 #16 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg skal på en ukes ferie en uke etter at jeg begynner i ny jobb. Denne var bestilt nesten et år tidligere og jeg sa fra med en gang. Heldigvis ikke noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå