Gå til innhold

Varme opp hus etter lang tid uten strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i Januar ta over et hus etter et familiemedlem. Huset har stått tomt i litt over ett år. Siden det har stått uten strøm er det veldig nediset. Vi var å tittet på huset forrige uke og da hadde det krystalisert seg i vinduene. Det var flere minus innendørs. Stod noen flasker på boden som var fryst.

Saken er at vi blir nødt til å flytte inn der så fort som mulig. Vi hadde egentlig tenkt å flytte inn til sommeren men så har det skjedd forskjellige ting som gjør at vi ikke kan holde på både huset og leiligheten vi bor i nå.

Så jeg lurer egentlig litt på hvordan vi skal få "tint" huset slik at det blir beboelig. Jeg hadde egentlig håpet at det meste av møblene skulle kunne brukes også da det er mye arvegods.

Min største bekymring er kondensen. Vi tente noen lys og satt inne på det ene soverommet da vi var der sist og da dugget det på speil og ruter.

og om det er noe ekstra vi må passe på?

Håper noen har litt peiling på slikt :)

Anonym poster: e4a33b326b9df9dfc7cbfcc4687849c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kraftige vifteovner og kanskje luftavfuktere ?

Vær obs på at det kan ha dannet seg mugg og råte(som ikke er synlig) når et hus har stått tomt og kaldt så lenge.

Anonym poster: 4e2b1f46fb0c5e9ce1efa1552f8fb654

Skrevet

Dieselvarmer? De er effektive. Luft mye mens dere varmer opp huset. Hva med vannrørene da?

Skrevet

Aner ikke, for jeg har aldri gjort det. Men jeg ville varmet opp, og samtidig luftet godt, for å få ut kondens. Etter at det problemet er borte ville jeg hatt på panelovner eller lignende, lite brannfarlige ovner, for å holde ca 15 grader inne til dere skal flytte inn.

Skal dere male noe før dere flytter inn er det en fordel at det er litt kaldt, også. ;)

Skrevet

Mange gode tips her :) Tror dere vi vil bruke lang tid på å få huset gjennomvarmt igjen?

Vi har store planer om å vaske ned huset før vi flytter inn men da vil jeg jo helst at det skal være nogenlunde temperatur der. Evt dumt å begynne med vasking og slikt før vi er sikre på at det er tørket opp skikkelig?

Hvordan finner man ut om det er råte og mugg når man ikke kan se det? Er det noe man kan teste for selv?

Vannrørene skal være greie. Alt internt er koblet fra hvertfall og så plomberte de rørene(eller hva det heter?)slik at de skulle slippe å betale kommunale avg når besta fikk plass på heimen i fjor høst. Og slik har de vel stått tror jeg. Jeg har ikke vært å sett i kjelleren selv men onkelen min sa at det var det som har blitt gjort.

Dumt spørsmål men de kan åpne vannet for oss selv om det er vinter ?

TS :)

Skrevet

Mange gode tips her :) Tror dere vi vil bruke lang tid på å få huset gjennomvarmt igjen?

Det spørs vel på utetemperaturen også? Altså, er det i et område det gjerne er under 20 minus vil du vel bruke lenger tid enn om det er rundt null/et par minus.

Ville satt på panelovnene om kvelden før en fridag, så reist ut og luftet skikkelig om morgenen og store deler av dagen etter, samt fyrt skikkelig i ovnen, dersom det er vedovn. Da burde du få bra temperatur i løpet av den dagen, og så kan du vedlikeholde varmen med panelovner så det ikke fryser igjen.

Er der varmepumpe? Det virker som huset kanskje er litt dårlig isolert, siden det fryser på innsiden. Da vil en varmepumpe hjelpe godt på å holde stabil varme.

Skrevet

Det er kaldt der ja... Blir fort 20 minus og flere ganger i løpet av vinteren er det rundt 30 også. Det er desverre ikke noen vedovn der. Pipa var ikke bra nok så den må det gjøres noe med før vi kan begynne å fyre. Besta fyrte bare med strøm de siste årene hun bodde der.

Det er et gammelt hus så det har sikkert bare 10 cm i veggene. Den ene delen av huset er litt nyere(90') og der er det tykkere vegger. Vi har planer om å gjøre en del med huset men må vente til sommeren før vi begynner.

Gjest brutal mann
Skrevet

Sprukne rørledninger er det første jeg tenker på. Tror en skal være tilstede mens ting tines, samt ha stengt hovedstoppekranen.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Brutal mann. Ta opptining forsiktig med tanke på rør etc. Ikke skru alt på fullt med en gang. Kjøp en luftavfukter. Du får en på Jula til 799.

Anonym poster: c552e6d4b1db4f18e8219493f0098aec

Skrevet

Takk for tips dere:)

Det står ikke pr dags dato noe vann i rørene siden det er koblet fra men jeg satser på at rørleggeren vil ta en sjekk når han kobler på vannet igjen. Siden vi må har rørlegger dit for å få opp "plomberingen".

Luftavfukter var en bra ide så skal titte litt rundt hva som er på markedet.

TS:)

Skrevet

Så lenge vannet er koblet fra og rørene luftet bør vel det gå bra. Om koblet fra bare vil si at hovedkranen innendørs har vært stengt ville jeg vært veldig forsiktig med bare å varme opp huset da vannet i røret før kranen kan ha sprengt også. Om det er skrudd av via en utendørs stoppekran så hadde jeg vært roligere.

Kraftige byggvarmere burde fungere ganske kjapt. Vil tro slikt kan leies. Eks via Maxbo

Skrevet

Pipa bør dere jo fikse med en gang. Jeg ville prioritert det aller først. Antagelig må det settes et rør innvendig i pipa også må feieluke sjekkes samt at vedovnen må stå langt nok fra veggen. Kjøp en ny vedovn å få den montert av fagfolk så vil det ikke være noe problem å få varmet opp huset. Jeg hadde aldri flyttet inn i et så gammelt hus uten muligheten til å kunne fyre med ved!

Sjekk også at blikket rundt pipa er ok. Visst det ikke er andre grunner til at det ikke kan fyres der da.. Vet du hvorfor den ikke kan brukes? Jeg ville brukt penger på dette istedenfor maling.

Skrevet

Ville kontaktet et saneringsfirma jeg for min del. Kan få store konsekvenser hvis dere gjør noe feil her.

Skrevet

Takk for tips dere:)

Det står ikke pr dags dato noe vann i rørene siden det er koblet fra men jeg satser på at rørleggeren vil ta en sjekk når han kobler på vannet igjen. Siden vi må har rørlegger dit for å få opp "plomberingen".

Luftavfukter var en bra ide så skal titte litt rundt hva som er på markedet.

TS:)

Det er bare tull. Vi har fått ødelagte rør selv om vannet var skrudd av. I følge rørleggeren som har over 25 års erfaring er det umulig å tømme rør helt. Derfor må dere være svært forsiktig når dere tiner opp huset igjen og setter på vannet.

Anonym poster: c552e6d4b1db4f18e8219493f0098aec

Skrevet

Med utendørs stoppekran over mente jeg at om man varmer opp huset med den igjen så vil en eventuell lekkasje ikke har stort å si når rørene tiner. Er det en sprekk kommer det litt vann ut men ikke noe av betydning. Etter dette kan man så forsiktig sette trykk på fra utsiden mens man sjekker fortløpende at alt er bra rundt i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...