Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha nynorsk nå på vgs, går på voksenopplæring. Men hvor pirkete burde læreren være? Skal alle ord være helt korrekte? Slitsomt å sitte og lese gjennom 1200 ord og se om man husket å skrive "ein", ikke "man" ;)

Vel, uansett, jeg fikk 4'er på heldagsprøven. Jada, greit nok. Kunne ikke få 5'er fordi jeg hadde for mange grammatiske feil.

Læreren lar det til og med trekke ned om man har bommet på tasten og skrevet komma istedet for punktum. Er det vanlig at de pirker så fælt?

Jeg får bare bli mer pirkete selv ;) Men jeg synes det er så pirkete!

Jeg er ikke en som har vokst opp der de snakker tilnærmet nynorsk, ingen i klassen min har det, men det forventes tydeligvis at man skal kunne skrive perfekt nynorsk, til tross for 2 timers opplæring på forhånd?

Anonym poster: 6f786169634c540d1c5d4718d20c31af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man skrive nynorsk så skal det såklart være perfket språk , en lærer kan ikke " sette mellom fingrene med " enkelte ting nei . Og hvordna kan en lærer vite om du har bomma på tasten eller om du ikke vet hvilket tegn det er korrekt å bruke ?

Skrevet

Du skal kunne sidemål like godt som hovedmål ifølge kompetanseplanen.

Skrevet

Skal man skrive nynorsk så skal det såklart være perfket språk , en lærer kan ikke " sette mellom fingrene med " enkelte ting nei . Og hvordna kan en lærer vite om du har bomma på tasten eller om du ikke vet hvilket tegn det er korrekt å bruke ?

Hmm.. fordi jeg aldri skriver komma feil ellers?

Skrevet

Nei, så teit. Da burde man kanskje, som vanlig norsk, få 19 års opplæring i norsk også da.

• Liker 1
Skrevet

*opplæring i nynorsk

Skrevet

Å lese gjennom 1200 ord på en prøve er det minste man kan gjøre. Det er 1200 ord. Tar ikke særlig lang tid. En lærer må dømme ut fra det han ser, ikke det at du muligens kan ha bommet på en tast.

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg vanskeligheter for å tro. Rett og slett ufattelig unødvendig, i så fall. Provoserende.

Anonym poster: 4f729246d6bc30df645f649ef5b0ab6b

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man kan forvente at du har lest gjennom oppgaven din flere ganger før du leverer den, og dermed ha luket ut sånne tåpelige kommafeil og skrivefeil der man har bomma på tasten.

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg vanskeligheter for å tro. Rett og slett ufattelig unødvendig, i så fall. Provoserende.

Anonym poster: 4f729246d6bc30df645f649ef5b0ab6b

Det er sant, kan godt sende deg en kopi av kompetanse målene og/eller kunnskapsløftet. Teit? Ja! Men sånn er det dessverre, man skal være lik flink i sidemål som i hovedmål og derfor så er kravene like høye/lave i både bokmål og nynorsk.

Skrevet

Det er helt ufattelig at en som går på voksenopplæring sutrer som en treåring.

Anonym poster: f2080855c1159334fc38bc1c726bdc7c

• Liker 4
Skrevet (endret)

Sjølvsagt skal ein ikkje fare over stilen med harelabb, elles lærer ein aldri språket.

Endret av Rskre
  • Liker 1
Skrevet

Noen lærere er mer pirkete enn andre, men syns du ikke det er bra? Det er en ulempe for karakteren din ja, om du ikke er nøye. Du sutrer over noe du kunne ordnet selv med å bare lese gjennom teksten din to ganger til før du leverte. Jeg syns et er bra at lærere er pirkete for det er da man får påpekt feil og faktisk _lærer_. Som er hele poenget med å ta videregående.

Skrevet

Det er sant, kan godt sende deg en kopi av kompetanse målene og/eller kunnskapsløftet. Teit? Ja! Men sånn er det dessverre, man skal være lik flink i sidemål som i hovedmål og derfor så er kravene like høye/lave i både bokmål og nynorsk.

Det kan da umulig stemme? Hvordan kan man forvente at nynorsken som du begynner å lære i 8-9. klasse skal være like god som bokmål når du har hatt det siden 1.klasse, altså i 19 år?

Det henger ikke på greip.

Min personlige erfaring er at det ikke kreves at du kan like mye nynorsk som bokmål. Det er lettere å få en 5'er i nynorsk enn i bokmål. I hvert fall sånn jeg erfarte det. I bokmål har du ikke noen særlig grunn til å bøye verb feil/ha grammatiske feil. Du har jo hatt det så lenge.

Anonym poster: 40ceed539a06fe6b9ecb1e98f43696fb

• Liker 1
Skrevet

Det kan da umulig stemme? Hvordan kan man forvente at nynorsken som du begynner å lære i 8-9. klasse skal være like god som bokmål når du har hatt det siden 1.klasse, altså i 19 år?

Det henger ikke på greip.

Min personlige erfaring er at det ikke kreves at du kan like mye nynorsk som bokmål. Det er lettere å få en 5'er i nynorsk enn i bokmål. I hvert fall sånn jeg erfarte det. I bokmål har du ikke noen særlig grunn til å bøye verb feil/ha grammatiske feil. Du har jo hatt det så lenge.

Problemet er at i mange bokmålskommunar er ikkje alltid norsklærarane stort betre enn elevane i nynorsk.

Skrevet

Problemet er at i mange bokmålskommunar er ikkje alltid norsklærarane stort betre enn elevane i nynorsk.

Det er ganske forståelig det egentlig. Der man snakker/skriver bokmål er det ikke så viktig å kunne nynorsk. Jeg hadde aldri problemer med nynorsk på vgs, men har aldri fått bruk for det i etterkant. Skjønner da at elever blir oppgitte over å ha det faget.

Skrevet (endret)

Det kan da umulig stemme?

Sorry babe, men sånn er det bare.

Kjapt søk på google:

Når det gjelder sidemålet slår Utdanningsdirektoratet fast at det bør bli bedre samsvar mellom opplæringen og ambisjonsnivået. Dagens lærerplan krever at elevene skal ha det samme mestringsnivået i sidemålet som i hovedmålet. Det til tross for at de fleste elevene bare har hatt to eller tre års opplæring i skriftlig sidemål når de når 10. årstrinn, mens de har ti års opplæring i hovedmålet sitt.

Kilde: http://www.riksmalsf...on=1&NewsId=888

Endret av SubHuman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...