Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal ha en muntlig presentasjon om et særemne i norsk, men problemet er at emnet jeg vil ha kanskje ikke har noe relasjon til faget... Jeg går på VG3. Emnet jeg egentlig ville ha var noe med religion vs. vitenskap, og jeg har allerede lest en bok kalt "Universe From Nothing" som er en populærvitenskapelig bok. Problemet er hvordan jeg kan formulere emnet slik at det kan knyttes til læreplanen for et av årene. Norskvikaren klagde litt på dette, siden boken ikke er skjønnlitterær, slik at en ikke kan tolke den. Kan noen hjelpe meg? Hvis det ikke finnes noen passende emner, tar jeg heller bare en roman.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den var litt tricky ja. Har ikke søkt rundt etter noen bøker som er skjønnlitterære men som likevel tar for seg dette?

Selv hadde jeg "psykologi i litteratur", og vendte meg først til forfattere som hadde praktisert i dette fagfeltet så det var en viss fakta over det, og ikke bare tullball.

Skrevet

Har leitet litt, men syns mange av dem er så kjedelige. Så tar heller noe annet. Takk for hjelp =)

Skrevet

du bør bytte bok i så fall... det er læreren som setter karakteren? i så fall velg en bok som hu liker...

Skrevet

Da jeg hadde særemne var det folk som skreiv om alt fra om krigen i vietnam til barnetv. Sta som jeg er hadde jeg skrevet om det jeg ville og ikke tolket bøkene læreren foretrakk. Vet egentlig ikke hvordan særemne er i dag, men vi hadde kun en muntlig presentasjon, hvor det ble lagt mye vekt på struktur og selve muntlige foredraget. Det var med andre ord veldig åpent angående tema.

Skrevet

Du kan jo skrive om f.eks hvordan vitenskap fremstilles i skjønnlitteraturen? Eller om religion i skjønnlitteraturen. Det er nok dessverre sånn at man må skrive om noe som har faglig tilknytning, rett og slett. Særemnet i norsk er jo en del av vurderingsgrunnlaget til norskkarakteren, og da sier det seg selv at man ikke kan skrive om noe som ikke har noe med faget å gjøre.

Skrevet (endret)

Og forresten: i Faust av Goethe finner du faktisk igjen temaet ditt. Om vitenskapsmannen Dr. Faustus som selger sjela si til djevelen i bytte mot all verdens kunnskap. :) Da kan du kanskje flette inn den populærvitenskapelige boka du har lest som bakgrunnskunnskap for å sette stykket Faust i en aktuell kontekst.

Endret av sol87
  • Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle flotte svar =) Jeg har derimot bestemt meg om å lage en presentasjon om adaptasjon fra spill til bok med fokus på personene ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...