AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #1 Skrevet 14. desember 2012 Nok en gang har sjefen nå levert ut vin og juleøl til alle på avdelingen som julegave. Til tross for at han vet utmerket godt at minst tre av oss er totalavholds, noe som ble diskutert så nylig som julebordet for en uke siden, og en annen jobbsamling for en måned siden, og vi har jobbet sammen i fem-seks år. Jeg takker selvfølgelig og smiler pent, men kjenner jeg blir mektig irritert inni meg. Jeg har ingen i min omgangskrets som er vindrikkere, så hva skal jeg med dette? Jeg har flere flasker stående hjemme fra tidligere juler og andre gaveanledninger. Kan jeg ta flaskene ned på polet og bytte dem mot penger? De er jo uåpnede, og nykjøpte. Jeg har jo ikke kvittering, men jeg har hørt at andre har gjort slik før? Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202
skruf Skrevet 14. desember 2012 #2 Skrevet 14. desember 2012 Du kan levere inn vin iallefall, men ikke brennevin. Ei venninne av meg gjorde det i vår etter bryllupet sitt, da de satt igjen med veldig mange vinflasker. (har du sagt det rett ut til sjefen at du ikke drikker? Vin er forsåvidt greit å kjøpe til ansatte, men det ville vært bedre med f.eks gavekort som alle kan nytte)
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #3 Skrevet 14. desember 2012 Han har til og med kommentert det selv at jeg ikke drikker... Og en av de andre avholdsene fikk spørsmål på julebordet om "er du så beskjeden, du da?" da han tok vann til maten, og så fikk han som svar "nei, jeg drikker ikke alkohol". En annen kollega lot vinflasken sin stå igjen på pulten i fjor jul, litt for å demonstrere at dette er ikke noe han har bruk for, den står der ennå. Nå med selskap av en til. Jeg synes det er idiotisk å gi vekk alkohol på jobben, spesielt når man vet at opptil flere ikke drikker det. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 1
skruf Skrevet 14. desember 2012 #4 Skrevet 14. desember 2012 Han har til og med kommentert det selv at jeg ikke drikker... Og en av de andre avholdsene fikk spørsmål på julebordet om "er du så beskjeden, du da?" da han tok vann til maten, og så fikk han som svar "nei, jeg drikker ikke alkohol". En annen kollega lot vinflasken sin stå igjen på pulten i fjor jul, litt for å demonstrere at dette er ikke noe han har bruk for, den står der ennå. Nå med selskap av en til. Jeg synes det er idiotisk å gi vekk alkohol på jobben, spesielt når man vet at opptil flere ikke drikker det. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 Jeg er helt enig med deg (selv om jeg setter pris på en god rødvin:)), du kan prøve å ta det opp på et personalmøte med alle tilstede?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #5 Skrevet 14. desember 2012 Jeg er helt enig med deg (selv om jeg setter pris på en god rødvin:)), du kan prøve å ta det opp på et personalmøte med alle tilstede? Nei, så big deal er det ikke. Han mener ikke noe vondt med det, så jeg vil ikke lage ugrei stemning over noe som ikke betyr så mye i det store bildet. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202
skruf Skrevet 14. desember 2012 #6 Skrevet 14. desember 2012 Nei, så big deal er det ikke. Han mener ikke noe vondt med det, så jeg vil ikke lage ugrei stemning over noe som ikke betyr så mye i det store bildet. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 Mener ikke noe oppvaskmøte, men regner med dere har jevnlige personalmøter, og da har det vært ei mulighet å foreslå en annen vri på julegaven enn vin:)
up! Skrevet 14. desember 2012 #7 Skrevet 14. desember 2012 Herlighet da, folk har mer enn nok å tenke på om de også skal prøve å tolke deres hint og vonbrotne følelser. Si klart i fra til sjefen. På jobb. Ingen husker det som blir sagt på julebord, og ingen tar en flaske vin på et skrivebord som tegn på en demonstrasjon. Geez! 6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #8 Skrevet 14. desember 2012 Spørsmålet var ikke "Hvordan kan jeg få sjefen til å slutte å gi meg vin", det var "Kan jeg bytte inn vinen"... Jeg gidder som sagt ikke lage sur stemning ved å klage på en presang som var hyggelig ment. Jeg lurer bare på om jeg kan bytte den inn i stedet for å helle den i vasken. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 2
Gjest Novacane Skrevet 14. desember 2012 #9 Skrevet 14. desember 2012 Jeg mener at det ikke er lovlig å gi ut penger til kunder uten at de har kvittering på det? Eller er det bare der jeg jobber hvor denne regelen gjelder?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #10 Skrevet 14. desember 2012 Jeg mener at det ikke er lovlig å gi ut penger til kunder uten at de har kvittering på det? Eller er det bare der jeg jobber hvor denne regelen gjelder? Er litt forskjell på vanlig butikk og polet. Om du kjøper en vare i en vanlig butikk må du ha kvittering for å vise at du har kjøpt den der, og ikke i en annen butikk som selger samme vare. På polet er det jo litt annerledes iom at de har monopol på å selge vin. Man kan jo ha kjøpt den i utlandet eller på taxfree.. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 1
Gjest Gjest_noon Skrevet 14. desember 2012 #11 Skrevet 14. desember 2012 Mener ikke noe oppvaskmøte, men regner med dere har jevnlige personalmøter, og da har det vært ei mulighet å foreslå en annen vri på julegaven enn vin:) Seriøst? Skal de ansatte bruke personalmøter til å diskutere hva de synes er passende at sjefen gir dem i julegave? Det er da ingen selvfølgelighet å få noe i det hele tatt! Jeg forstår at det er litt kjedelig å få alkohol hvert år når sjefen vet du ikke drikker det. Men du kan vel bare gi den til noen andre på jobb som drikker alkohol? 6
up! Skrevet 14. desember 2012 #12 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Spørsmålet var ikke "Hvordan kan jeg få sjefen til å slutte å gi meg vin", det var "Kan jeg bytte inn vinen"... Jeg gidder som sagt ikke lage sur stemning ved å klage på en presang som var hyggelig ment. Jeg lurer bare på om jeg kan bytte den inn i stedet for å helle den i vasken. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 Men du er jo sur for det, det sier du jo selv! Det er mange måter i si i fra på, det trenger ikke å formidles i form av klaging. Bare gi ham en vennlig tilbakemelding, for alt du vet vil han sette pris på det. Det er vel ingen av oss som liker å gi gaver til folk som vi vet vil falle i dårlig jord. Hvorfor skal dette være annerledes? Ellers er det vel ganske enkelt å ta en telefon til polet og spørre? Endret 14. desember 2012 av up! 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #13 Skrevet 14. desember 2012 Jeg kan forsåvidt diskret gi den videre til en av de andre, ja, men det blir jo litt sånn "se på meg som er så utakknemlig at jeg ikke vil ta imot gaven".. Har sendt mail rett til polet og spurt nå.. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 1
up! Skrevet 14. desember 2012 #14 Skrevet 14. desember 2012 Du trenger ikke å være diskret. Det er ingen som vil bry seg. Ingen vil tenke at du er utakknemlig. Dette er ikke en big deal for noen andre enn deg. Og kanskje de to andre som ikke drikker
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #15 Skrevet 14. desember 2012 Men du er jo sur for det, det sier du jo selv! Det er mange måter i si i fra på, det trenger ikke å formidles i form av klaging. Bare gi ham en vennlig tilbakemelding, for alt du vet vil han sette pris på det. Det er vel ingen av oss som liker å gi gaver til folk som vi vet vil falle i dårlig jord. Hvorfor skal dette være annerledes? Ellers er det vel ganske enkelt å ta en telefon til polet og spørre? Jeg er ikke sur, jeg er irritert Og jeg lager ikke sur stemning når jeg smiler og takker og ikke viser at jeg er sur. Om jeg begynner å si at det var en dårlig gave, så blir det sur stemning, når sjefen har brukt penger på oss (noe som IKKE er en selvfølge) og stått i kø på polet og fraktet med seg to flasker til ti mann. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #16 Skrevet 14. desember 2012 Du trenger ikke å være diskret. Det er ingen som vil bry seg. Ingen vil tenke at du er utakknemlig. Dette er ikke en big deal for noen andre enn deg. Og kanskje de to andre som ikke drikker Jo, jeg synes det er fryktelig uhøflig å åpenlyst vise at man ikke liker en gave man har fått. Rett og slett. Det er det ganske mange andre som synes også. Og så er det ikke kjekt for den som har gitt gaven. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 2
up! Skrevet 14. desember 2012 #17 Skrevet 14. desember 2012 Jaja, irritert da. Hadde du sagt i fra, ville han 1. spart penger ved å la være å kjøpe de ekstra seks flaskene med vin og 2. ikke trengt å bære med seg seks ekstra flasker vin etter å ha stått i den lange køen.
up! Skrevet 14. desember 2012 #18 Skrevet 14. desember 2012 Jeg synes det er mer frekt og uhøflig å la noen vel vitende bruke hundrevis av kroner på noe som hverken blir verdsatt eller brukt - OG som fører til misnøye, enn å la vedkommende få vite det på en hyggelig måte. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #19 Skrevet 14. desember 2012 Jaja, irritert da. Hadde du sagt i fra, ville han 1. spart penger ved å la være å kjøpe de ekstra seks flaskene med vin og 2. ikke trengt å bære med seg seks ekstra flasker vin etter å ha stått i den lange køen. Da hadde han måttet kjøpe noe annet Hadde jeg sagt ifra hadde han kanskje husket det til neste år, men han hadde garantert blitt litt sur og irritert, og vet du hva, som sagt: det er ikke SÅ stor big deal. Jeg vil heller bytte inn flaskene enn å lage dårlig stemning. Er det så vanskelig å skjønne da? Det er jo det jeg spør om i tråden: Er det mulig å bytte. Jeg har ikke prøvd å diskutere noe om hvordan jeg kan få sjefen til å kjøpe marsipangris eller konfekt til meg i stedet. Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #20 Skrevet 14. desember 2012 Jeg synes det er mer frekt og uhøflig å la noen vel vitende bruke hundrevis av kroner på noe som hverken blir verdsatt eller brukt - OG som fører til misnøye, enn å la vedkommende få vite det på en hyggelig måte. Da må han bruke like mye penger på noe annet.. Makan... Og ettersom jeg har sagt, klart og tydelig, mange ganger, faktisk i hver eneste jævla sosiale tilstelning vi har hatt de siste 5-6 årene, at jeg ikke drikker, hva får deg til å tro at han kommer til å huske/bry seg om det neste år? At jeg sier nå at "kunne jeg fått noe annet enn alkohol neste år", tror du virkelig han kommer til å huske DET, fremfor at jeg er en sånn særing som drikker farris når det er fri bar? Og igjen: jeg stilte da et enkelt spørsmål i starten, gjorde jeg ikke? Anonym poster: 0f578349d55aca0e25b7eea0fa01b202 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå