Gå til innhold

20 år, fått diagnosen Diabetes type 2 MODY, kan man bli kvitt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er da en 20 år gammel jente og har nettopp for en måned siden blitt diagnostisert med diabetes type 2 MODY (Maturity onset diabetes of the young) som er type 2 diabetes utløst av arvelige faktorer. Jeg har 4 søsken hvor av to har diagnosen diabetes type 2 (min eldre bror på 29 og min yngre søster på 12). Min far har også diabetes. Både farfaren og farmoren min har diabetes type 2 og farmor har fortalt at begge hennes foreldre og begge foreldrene til farfar også hadde diabetes. Pappa har 6 søsken, hvor av 4 har diagnosen diabetes type 2. Jeg vet også av noen søskenbarn som har det. Alt dette er på min fars side, i tillegg har min bestemor på mamma sin side diabetes type 2.

Jeg har gått i alle år og håpet på at jeg ikke skal få det og har vært ganske aktiv all min dag og har vært dansekoreograf for 4 hip hop dansegrupper, trent på treningssenter regelmessig, går lang tur HVER KVELD 1-2 timer (ellers får jeg ikke sove) og ellers drevet på med judo, krate, kickboxing, basket, fjellturer, sykling og ellers mye annet, så vil ikke se på meg selv som noen latsabb! Jeg spiser også forholdsvis sunt og har som regel bare spist usunn mat en gang i uken og ellers vanlige anledninger som julaften, nyttår, bryllup. bursdager o.l. Til hverdags spiser jeg ganske sunn mat som består av mye grønnsaker, frukt og spiser fisk til middag minst 4 dager i uken (kjæresten min jobber borte 3 uker og er hjemme 1 uke, så mange ganger når han er på jobb i 3 uker kan jeg spise fisk hver dag! EEEELSKER LAKS OG ØRRET spesielt!), kylling 1 dag i uken og kjøtt (karbonadedeig f.eks til taco på lørdag) 1 dag i uken, så har jeg en "vegetar" dag i uken. Har aldri vært noe veldig glad i søtsaker heller, bare hvis vi går på fjelltur og lignende at jeg har hatt en kvikklunsj og noen druer i sekken kanskje.

Jeg tar foreløpig ikke insulinsprøyter eller noen annen form for medisin som øker produksjon av insulin. Tar bare en 500mg tab. Metformin om morgen og en om kvelden som gjør kroppen mer følsom for min egen insulin som jeg produserer selv.

Jeg har ikke hatt noen tegn på diabetes og har alltid drukket veldig lite vann, rundt en liter om dagen, så har hele tiden måtte minne meg selv på å drikke mer, og jeg har hørt at tørste og hyppig vannlating er et av de første tegnene. Jeg ble oppdaget helt tilfeldig i forbindelse med blodprøver i forbindelse med allergimedisin.

Jeg tok en glukose-stress-test da jeg var 7 år, siden så mange i familien og slekta har diabetes. En glukose-stress-test er når man må drikke et glass med vann og melis, for så å måle blodsukkeret etter to timer. Allerede da jeg var 7 år viste testen at jeg var mindre følsom for insulin, så det var røde flagg allerede da! så derfor har jeg prøvd å passe på kostholdet og få nok mosjon under oppveksten. Jeg har også vært plaget med lavt stoffskifte hele livet siden jeg var lita.

Noe av det verste for meg er alle fordommene mot meg og jeg føler at alle som hører om at jeg har diabetes dømmer meg som en sofagris og de liksom tror jeg vasser i sukker dagen lang! Diabetes type 2 er jo også kalt "aldersdiabetes" og "livsstilsdiabetes" hvor inaktive folk med dårlig livsstil ender opp med å få det. Det første folk sa til meg var at jeg måtte slutte å spise så masse snop og begynne å bevege meg! HALLO! Jeg spiser tilnærmet aldri snop og bevege meg, ja det gjør jeg flere timer for dag! så det er veldig frustrerende når folk ikke skjønner seg på det! og aller var det når jeg skulle forklare det til en dame som bare avbrøt meg og sa "jajaja, du kan ikke ro deg ut av en diagnose! diagnosen henspeiler livsstilen din så sånn er det!"

Det eneste jeg kan komme på som jeg har måttet endre på nå er at jeg alltid har vært slurven med å spise lite og ofte! og det er jo ikke bra! Mange ganger har jeg spist frokost, for så å fare på treningssenteret en time, så på universitetet og sittet der å studert hele dagen og plutselig blitt sulten og oppdaget at klokken var 20.00 for så å få panikk og komme meg hjem og lage mat, og da ende opp med å spise mer enn jeg vanigvis ville gjort.. og det har da antakeligvis over noen år hatt en ugunstig virkning på blodsukkeret.

Legen sa at hvis jeg er veldig veldig flink med kostholdet og trener regelmessig som jeg har gjort og kanskje trene enda litt mer og gå litt ned i vekt for jeg er litt overvektig, men ikke så mye, og begynner å spise 5-6 små måltid for dagen, så kan jeg bli kvitt symptomene og medisin, så det er det jeg vil prøve å få til!

Har vurdert og sakte men sikkert gå over til bare vegetar-kosthold og raw food (rå, ubehandlet mat som ikke er varmebehandlet), slik som blant annet Jared Leto <3 .. men vil seff ikke bli like radmager som han da! Er dette en dårlig idé?

Legger ved et bilde av meg tatt nå i sommer. Vises at jeg er overvektig, men ikke veldig feit liksom, sånn at det er en selvfølge at noen som ser ut som jeg har diabetes type 2 i en alder av 20??

Anonym poster: bbde76a8f493b52062e2a6b7e6bf27f3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utifra bildet ville jeg ikke si jeg er veldig overrasket over at du har diabetes, du har jo tydeligvis en del kroppsfett selv om du ikke er direkte feit.

Når du er på treningsstudio, trener du hardt nok? Eller "jentetrener" du ?

Anonym poster: 6b6110f3810f3529da93e2fc7f401e6f

• Liker 7
Skrevet

Du har mye ekstra fett. Du kan fint gå ned 20-30 kg.

Anonym poster: 0c32ac9eb918be0f535c7adbeb80db43

Skrevet

Ja, har siden i sommer da bildet ble tatt gått ned 19,5 kilo og mistet mye kroppsfett, men har fått mye muskler da siden jeg trener så mye styrke. Men vil enda gå ned ca 15-20kg til. Jeg er 171 cm høy og veier nå 73,6kg, så vil gå ned ca 20 kg til.

Når jeg trener intensivt på treningssenteret kan jeg forbrenne rundt 1000 kalorier i timen. i går forbrente jeg 1227 kcal på en time på SATS.

• Liker 3
Skrevet

Ja, har siden i sommer da bildet ble tatt gått ned 19,5 kilo og mistet mye kroppsfett, men har fått mye muskler da siden jeg trener så mye styrke. Men vil enda gå ned ca 15-20kg til. Jeg er 171 cm høy og veier nå 73,6kg, så vil gå ned ca 20 kg til.

Når jeg trener intensivt på treningssenteret kan jeg forbrenne rundt 1000 kalorier i timen. i går forbrente jeg 1227 kcal på en time på SATS.

Det er superbra. Men det blir for dumt å laste opp et bilde og spørre om du trenger å gå ned i vekt, når du har gått ned 20 kg siden bildet ble tatt. For du syntes tydeligvis selv at du trengte å gå ned de 20 kg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du lastet opp et bilde hvor du veier 20 kilo mer enn du gjør idag?

• Liker 4
Skrevet

Synes at før du begynner å hive innpå med masse rart, kan du for eksempel se på denne linken her:

http://www.diabeticlivingonline.com/food-to-eat/nutrition/power-foods-for-diabetes/?page=2

Ved forskning har det vist seg at asparges er fin mot diabetes 2. I tillegg bør du totalkutte ut ris, pasta og poteter. Trening er også viktig. Om du bare går i stedenfor å bruke bil, trikk el lignende hjelper det.

Alkohol er heller ikke spesielt bra, så skal du ha noe bør du holde deg til lightproduktene der og.

Anonym poster: 3352023359763c2b73e5dcd574da7394

• Liker 1
Skrevet

For legen sa at diabetesen antakeligvis har gjort utslag de siste månedene, for han mente det er helt i startfasen, så la ut et bilde fra i sommer, siden det antakeligvis var i den tilstanden jeg var når jeg fikk det. så jeg sier at når jeg tenker på et klassisk eksempel på noen med type 2 diabetes, tenker jeg på noen som er veldig feit, som Doug Heffernan i kongen av queens ++ og som er 40 år eller eldre!

Men vet også at jeg har måttet jobbe ekstra hardt for å ikke bli smellfeit, siden jeg hele livet har vært plaget med stoffskiftet som har gjort det vanskeligere å gå ned i vekt.

+ at jeg ikke har noen nyere bilder på dataen uansett.

Skrevet

Hvor fikk du det tallet fra? Hva trente du den timen? Det er nesten bare steinhard kardio som klarer det tallet på en time( og selv da er det tallet litt for høyt) men fremdeles er det vanskelig og som oftest veldig godt trente mennesker som klarer å oppnå det.

Når det er sagt så sier ikke bildet noe om hvordan du ser ut i dag. Men høy fett prosent, spesielt rundt magen, er jo det farlig fettet som kan føre med seg sykdommer.

Skrevet

du som kommenterte at jeg kom med mye rart kommer også med mye rart.

- Jeg har ikke bil, så jeg kjører ikke bil

- finnes ikke trikk i tromsø så det tar jeg heller ikke

- jeg går ti universitetet og trener ellers mye

- jeg har aldri drukket alkohol og har ingen planer om å gjøre det

- jeg verken røyker eller snuser

Skrevet

I går da jeg forbrente 1227kcal trente vi Arctic Boot Camp i Tromsø med personlige trenere fra Exolo. Det var grusomt! men deilig etterpå..

Bruker bodybug som settes på overarmen, er ikke kommet til norge enda så vidt jeg vet, men kan bestilles fra USA. Er det de bruker i The Biggest Loser (Slankekrigen) den registrerer kalorier ut i fra puls, oksygenopptak og noe annet jeg ikke husker. men er 97% sikker, så det er bare +/- noen få kalorier.

Skrevet

*Mente SATS, ikke Exolo, Exolo var i dag :)

Skrevet (endret)

I går da jeg forbrente 1227kcal trente vi Arctic Boot Camp i Tromsø med personlige trenere fra Exolo. Det var grusomt! men deilig etterpå..

Bruker bodybug som settes på overarmen, er ikke kommet til norge enda så vidt jeg vet, men kan bestilles fra USA. Er det de bruker i The Biggest Loser (Slankekrigen) den registrerer kalorier ut i fra puls, oksygenopptak og noe annet jeg ikke husker. men er 97% sikker, så det er bare +/- noen få kalorier.

Hmmm. Skeptisk.

Hva trente du?

Det er bare det at mannen min er toppidrettsutøver og kjører puter og bokser intenst i 1,5 time og da snakker vi om å komme opp mot de tallene du prater om.

På 60 minutter med jogging non stop så kan en brenne opp mot 5-700 kalorier alt etter som hvor tung en er, og da holder man en ganske bra fart uten pause.

Endret av *Maja*
Skrevet

stå på, bra jobbet. Du trener 1-2 timer hver dag og spiser sunt sier du, hvor lenge har du gjort det? du trener jo like mye som noen toppidrettsutøvere, men du er kraftig overvektig, forstår ikke helt den. Sikker på at du ikke gjør noe feil? trener feil? uansett lykke til

• Liker 5
Skrevet

Til Maja: Vi var ute på et svært rektangulært jorde i -18 kuldegrader og vi var 8 stykker + 4 instruktører. vi sprang rundt jordet, slik at vi kom til utgangspunktet, så når vi kom tilbake til start så måtte vi dytte/tippe gigantiske traktorhjul fra den ene til den andre langsiden (vi hadde ett dekk hver), altså løfte traktorhjulet for så å dytte det over, så løfte det igjen osv. langs hele langsiden og tilbake igjen, så var det å springe fortest mulig rundt jordet igjen osv. det gjor vi non stop i en time. hver instruktør/personlig trener holdte telling med to av oss og tellte hvor mange runder av å jogge rundt jordet + traktordekk-velting vi klarte iløpet av en time, de to som klarte mest runder, eller var kommet lengst når stoppekokka peip, fikk sitte å se på og flire av oss andre 6 som ikke var kommet like langt i konkurransen og se på straffen vår som var å jogge 3 strafferunder rundt jordet. ja okei, så det ble litt over en time, siden jeg var blant de 6 som måtte springe strafferunder.

Skrevet

forbrenner uansett mye mere når man springer ute i minusgrader

• Liker 1
Skrevet

forbrenner uansett mye mere når man springer ute i minusgrader

Når du tror at du forbrenner masse mer kalorier ved å trene i minusgrader så er det ikke rart i at du ikke selv ser hvor overvektig du er på det bildet.

• Liker 3
Skrevet

Det kommer av at ...

• Kroppen bruker energi på å holde varmen i de kroppsdelene som er utsatt for kulden, som kinn, lepper, håndledd og nakke.
  • På tredemølle og crosstrainer faller du inn i.et økonomisk bevegelsesmønster, mens du beveger deg mindre monotont på veier og stier, slik at du utfordrer kroppen mer allsidig. Jo mer variert og utfordrende terreng, desto mer forbrenner du.
  • Vinden gir ekstra motstand som må overvinnes. Derfor må kroppen jobbe ekstra hardt for å.tilbakelegge en gitt distanse.

• Liker 2
Skrevet

Synes siste AB #17 var litt ufin nå. Hun sier ikke at hun ikke var overvektig på bildet, hun spør om det ser ut som en som er så overvektig at personen har diabetes 2. Til TS: Jeg ser at du hadde begynt å legge på deg på magen (som er et faresignal), men du har fortsatt midje så jeg vil si at nei det så ikke ut som at du hadde diabetes 2. Men insulinresistens ser man at du sannsynligvis har.

Men tilbake til TS: Du sier at du ikke spiser sukker, men spiser du mye av andre karbohydrater? Diabetikere må være spesielt forsiktige med karbohydrater. Karbohydrater påvirker blodsukkeret for mye. Og har man da problemer med blodsukkerreguleringen så burde det si seg selv at man ikke burde spise mye karbohydrater. At du sier at du spiser sunt sier meg ikke så mye. For alt jeg vet betyr sunt at du spiser etter ernæringsrådets anbefalinger... Noe som ikke er sunt for en diabetiker... Men rådet om 55-60% karbohydrater går visstnok bort i neste års anbefalinger. De er på glid, med ting tar tid.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...