Gå til innhold

Drikke uten bonger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har invitert nærmeste familie til et lite bryllupsselskap på restaurant i etterkant av at vi giftet oss "stille og rolig" med forlovere på tinghuset. Middagen skal være 4 uker etter bryllupet av praktiske årsaker.

Vi blir bare 15 personer, kun voksne (våre foreldre og voksne søsken med følge). Vi har ikke all verdens med penger å bruke på dette (ja, nå får jeg vel pepper for at vi ikke heller venter med å gifte oss til vi har råd...), men til tross for dette så vil vi da ha denne lille sammenkomsten. Grunnen til at det er ute på restaurant og ikke hjemme hos oss, er fordi vi bor noen timer unna resten av familien, så vi velger heller at vi selv reiser ned til Oslo, enn å be alle gjestene reise opp til oss (4 timer å kjøre).

Vi skal ha som følger:

Velkomstdrink

3 retters meny med 1 glass vin til forrett, 2 glass til hovedrett og 1 glass til dessert.

Selvfølgelig så mye mineralvann gjestene ønsker.

I tillegg vil vi også ha kaffe og cognac/likør etter maten, sammen med et lite "kakebord" med marsipankake, sjokoladekake og ostekake.

Så kommer dilemmaet: vi ønsker ikke at gjestene skal måtte betale for all drikke etter kaffen, men vil gjerne spandere 3 enheter av enten øl eller vin på hver gjest (i tillegg til mineralvann selvfølgelig).

Jeg synes det er skikkelig kjipt med bonger... Det ser så stusselig ut når det liksom ligger noen bonger ved siden av tallerknen. Så har dere noen forslag til hvordan man kan gjøre dette uten bongesystemet?

Vi kan jo si til restauranten at vi ønsker å bestille så og så mange enheter med vin/øl og så kan de servere det og alt etter det betales av gjestene selv, men jeg ser for meg at det systemet kan bli litt rotete å holde styr på for kelnerene... Noen drikker jo fortere enn andre osv. Og vi vil jo ikke at noen skal drikke 5 øl og andre bare får 1 glass vin for eksempel.

Finnes det overhode noen måte å for eksempel skrive dette pent i menyen på? Uten at det virker kjipt..?

Anonym poster: ebb8eb9e13dc149ed54eddcdfab0503d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, når folk reagerer på bonger og slikt så er det som regel ikke i stuasjoner som deres - men heller i bryllup hvor det er invitert en haug med mennesker, kjolen koster en formue og alt skal være flott og fint og stort. Det blir noe ganske annet med et lite selskap som deres.

Har du prøvd å snakke med restauranten om dette? Kan jo hende de har vært borti lignende før og har noen gode tips :)

Anonym poster: 0734a4a9488408281710c1ed47a16f85

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at gjestene får fire glass vin til maten. Tror du virkelig de vil drikke mer enn 3 glass vin i tillegg etter dette? Det er mye vin, og det hører kanskje ikke hjemme å bli full eller brisen i et bryllup. Det er vel ganske avgrenset tid vi snakker om og - ikke en middag som varer hele kvelden? Tenker du middag på rundt 3 timer er 7 glass mer enn det folk vanligvis drikker (mer enn et glass i halvtimen).

Poenget mitt er at jeg tviler på at gjestene vil drikke mer enn dette uansett, og gjør de det får dere heller kanskje bare spandere det ekstra glasset med drikke da. Det er jo nærmeste familie som du sier, så det er vel for de fleste ikke aktuelt å drikke seg full i sin datter/sønns bryllup!

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at gjestene får fire glass vin til maten. Tror du virkelig de vil drikke mer enn 3 glass vin i tillegg etter dette? Det er mye vin, og det hører kanskje ikke hjemme å bli full eller brisen i et bryllup. Det er vel ganske avgrenset tid vi snakker om og - ikke en middag som varer hele kvelden? Tenker du middag på rundt 3 timer er 7 glass mer enn det folk vanligvis drikker (mer enn et glass i halvtimen).

Poenget mitt er at jeg tviler på at gjestene vil drikke mer enn dette uansett, og gjør de det får dere heller kanskje bare spandere det ekstra glasset med drikke da. Det er jo nærmeste familie som du sier, så det er vel for de fleste ikke aktuelt å drikke seg full i sin datter/sønns bryllup!

det er vel ikke uvanlig at en bryllupsfest varer til langt på natt?At noen kan drikke 7 glass vin? Hallo!? Ser ikke problemer med bonger egentlig. Hadde for meg vært en positiv overraskelse. Synes egentlig ikke man kan forvente mer drikke i et bryllupp enn den som serveres til maten.

Skrevet

det er vel ikke uvanlig at en bryllupsfest varer til langt på natt?At noen kan drikke 7 glass vin? Hallo!? Ser ikke problemer med bonger egentlig. Hadde for meg vært en positiv overraskelse. Synes egentlig ikke man kan forvente mer drikke i et bryllupp enn den som serveres til maten.

Hun sier jo hun skal ha en middag på restaurant med de nærmeste. Ikke en fest til langt på natt, noe som ville ha vært vanskelig å få til ute på en restaurant når du ikke har ditt eget lokale. En middag på restaurant varer vel ikke så lenge at mer alkohol er et alternativ for de fleste etter 7 glass på...tja, 3 timer?

Skrevet

TS her. Joda det er på restaurant, men vi har eget lukket selskapsrom. Der får vi servert kaker på et lite kakebord etter middagen også. Vi har satt kl .18.00 i invitasjonen og lokalet stenger serveringen 00.30.

Særlig brudgommen ser ikke søsknene sine så ofte så jeg ser for meg at det kan (og forhåpentligvis) blir en lengre og hyggelig kveld utover de ca 3 timene. Våre søsken har heller ikke møtt hverandre før, så kommer de godt overens så skal man ikke se bort i fra at det kan drikkes litt utover kvelden. Selv drikker jeg ikke så veldig mye alkhol, så jeg vet ikke... men ser for meg at 3 forholdsvis små glass vin kan fort gå i hyggelig selskap. Kanskje jeg tar feil?

Skrevet

Kanskje dere kan bestille x antall flasker vin, som er øremerket deres selskap, å når det er tomt, ja, da må folk kjøpe selv. Er jo deres familie, så dere vet vel hvem dere skal "passe på" når det kommer til alkohol?

Vet egentlig ikke helt, men kanskje å snakke med resturanten er det beste, høre hva dem foreslår til løsning.

Skrevet

Hei! Syns det hørtes ut som gjestene får rikelig med drikke. Tror det enkleste vil være å bare gjøre opp regningen på et visst klokkeslett og ikke tenke på om noen da får flere enheter spandert enn andre. De får jo alle da drikke så mye de vil frem til et gitt klokkeslett. Dere kan jo gjøre opp regningen f.eks en eller to timer etter kakene og så betaler gjestene selv etter dette.

Skrevet

Oj her var det et par gode ideer jeg ikke hadde tenkt på ja :biggrin: . Det med å betale regningen etter et et visst klokkeslett eller noe, og det med å bestille et bestemt antall vinflasker var begge gode ideer jeg ikke hadde tenkt på! Skal høre med restauranten om de har noen erfaring med hva som kan funke best. Takk for gode råd!

Skrevet

Evt. sette et tak i baren, at når dere når den grensen så må folk betale selv.

Skrevet

Utfordringen som jeg ser det ved å sette tak i baren, er at da kan det bli en veldig ujevn fordeling. Noen drikker kanskje bare øl, og andre vil ta seg en drink som koster det dobbelte, og noen drikker fortere enn andre osv.

Dessuten synes jeg det er vanskelig å få dette frem på en ok måte til gjestene.

Alle disse alternativene innebærer at vi må si ifra på en eller annen måte. Hvordan ville dere gjort det? Skrevet noe i menyen? Evt hvordan formulere det?

TS

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Når man ikke er mer enn 15 personer så tenker jeg det må være greit å informere om det muntlig. Ev. ta en spansk en å si at restauranten ønsker at vi gjør opp regningen da og da, men det er selvfølgelig mulig å få kjøpt drikke etter dette.

Ellers er det med x-flasker drikke tilgjengelig en veldig god ordning, vi hadde det på siste julebord, og hvis folk ønsket noe annet eller mer når det ble tomt, så gikk de i baren å kjøpte selv.

Skrevet

Jeg hadde skrevet noe sånt som "fri bar frem til klokken xx:xx, serveringen stenger klokken 00:30" i menyheftet.

Skrevet

Når man ikke er mer enn 15 personer så tenker jeg det må være greit å informere om det muntlig. Ev. ta en spansk en å si at restauranten ønsker at vi gjør opp regningen da og da, men det er selvfølgelig mulig å få kjøpt drikke etter dette.

Ellers er det med x-flasker drikke tilgjengelig en veldig god ordning, vi hadde det på siste julebord, og hvis folk ønsket noe annet eller mer når det ble tomt, så gikk de i baren å kjøpte selv.

Folk er jo ikke dumme, så å si at restauranten ønsker at man gjør opp regningen et visst klokkeslett er vel ikke akkurat den beste ideen. Da er det bedre å være ærlig.

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Folk er jo ikke dumme, så å si at restauranten ønsker at man gjør opp regningen et visst klokkeslett er vel ikke akkurat den beste ideen. Da er det bedre å være ærlig.

Nå har jeg forsåvidt opplevd at servitøren har kommet i litt større selskap og spurt om man kan gjøre opp regningen etter at selve måltidet er ferdig. Nå husker jeg ikke grunnen, men jeg hadde neppe reagert.

Men jeg ser jo at dette er helt avhengig av hva slags sted dette er. ;)

Skrevet

Nå har jeg forsåvidt opplevd at servitøren har kommet i litt større selskap og spurt om man kan gjøre opp regningen etter at selve måltidet er ferdig. Nå husker jeg ikke grunnen, men jeg hadde neppe reagert.

Men jeg ser jo at dette er helt avhengig av hva slags sted dette er. ;)

Jøss det har jeg aldri opplevd. Og i lukket selskap høres det jo veldig spesielt ut synes nå jeg.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jøss det har jeg aldri opplevd. Og i lukket selskap høres det jo veldig spesielt ut synes nå jeg.

Det har du sikkert helt rett i. Jeg hadde bare ikke reagert hvis noen sa regningen måtte gjøres opp på et bestemt tidspunkt, nettopp fordi jeg har opplevd det.

Men det er helt sikkert lurere å velge en annen løsning ;)

Skrevet

Vi var i et bryllup som høres helt likt ut som det du beskriver. Og der var det fri bar hele kvelden. Men når man har fått drikke godt med vin til maten, og fått cognac/likør etterpå, og spist kaker, tror jeg mange anser seg ferdig med vinen, og heller går over til noe annet (f.eks en whisky som de koser seg med lenge, el.l). I allefall de fleste godt voksne. Mens jeg kunne nok funnet på å ta et glass eller to til, men ikke fler enn tre (altså tilsammen sju), I tillegg til cognac. Og jeg regner megselv som over gjennomsnittlig glad i vin og fest :)

Jeg ville sagt i velkommen-talen at øl, vin og mineralvann dekkes av dere (enten hele kvelden, eller frem til et visst klokkeslett). Og sprit eller drinker kan kjøpes i baren.

Har dere eget rom i restauranten? Da går det kanskje evt an å sette ut de vinflaskene dere tenker å sponse på et eget bord,, slik at folk kan forsyne seg selv etter middagen? Og nevne at når disse flaskene er tomme, så kan de kjøpe mer i baren?

Anonym poster: d9494bce277b3cb29ca9cdfceedbaaf2

Skrevet

Vi var i et bryllup som høres helt likt ut som det du beskriver. Og der var det fri bar hele kvelden. Men når man har fått drikke godt med vin til maten, og fått cognac/likør etterpå, og spist kaker, tror jeg mange anser seg ferdig med vinen, og heller går over til noe annet (f.eks en whisky som de koser seg med lenge, el.l). I allefall de fleste godt voksne. Mens jeg kunne nok funnet på å ta et glass eller to til, men ikke fler enn tre (altså tilsammen sju), I tillegg til cognac. Og jeg regner megselv som over gjennomsnittlig glad i vin og fest :)

Jeg ville sagt i velkommen-talen at øl, vin og mineralvann dekkes av dere (enten hele kvelden, eller frem til et visst klokkeslett). Og sprit eller drinker kan kjøpes i baren.

Har dere eget rom i restauranten? Da går det kanskje evt an å sette ut de vinflaskene dere tenker å sponse på et eget bord,, slik at folk kan forsyne seg selv etter middagen? Og nevne at når disse flaskene er tomme, så kan de kjøpe mer i baren?

Anonym poster: d9494bce277b3cb29ca9cdfceedbaaf2

Ja vi har tenkt litt på dette med å sette frem vin til disposisjon for å si den på den måten. Utfordringen er at den ene familien er noget mer "drikkfeldig" enn den andre pluss noen unge søsken som vil høyst sannsynlig utnytte dette at det er gratisk.

Jeg lurer på om det kanskje kan bli litt skjef fordeling. Jeg og "mine" kan sitte lenge å kose oss med et glass vin, men noen av de andre "hiver innpå". Vil ikke det bli litt dårlig gjort om noen da får flere glass, og de som drikker sakte kun får skvettene som er igjen? Jeg har vært i selskap med hans søsken og på den tiden jeg drakk ett glass vin hadde de tømt nesten en flaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...