BakaYellow Skrevet 13. desember 2012 #1 Del Skrevet 13. desember 2012 Heihei! Jeg merker at jeg har et problem med å motta/sende mms når jeg deaktiverer mobildata, men mobildata koster vel ganske mye? Jeg har 400 mg i mnd og vil ikke overskride den grensen, noe jeg kommer til å gjøre dersom mobildata er på hele tiden. Det jeg lurer på er egentlig forskjellen på mobildata og mobilt nettverk? Jeg kan ikke la mobildata stå på hele tiden, da blir det ganske dyrt for meg. Jeg er ingen dataekspert så føler meg ganske teit hehe, men den H-en som dukker opp øverst på skjermen betyr vel at disse to(eller én, ikke vet jeg) er på? Og det skal vel virkelig ikke være nødvendig å ha den på 24/7... Setter pris på svar!!:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klatt Skrevet 14. desember 2012 #2 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Det er i grunn ingen forskjell på dette. To betegnelser med samme betydning, i alle fall når det gjelder ditt spørsmål. Mobilnettverk er vel et litt bredere begrep da det gjerne omhandler andre ting, som hvilken operatør sitt nett du vil på, APN, nettverksmodus, etc. Mobildata handler hovedsaklig om internett på mobilen. 400 mb i måneden er en ganske ok mengde om du ikke bruker mobilnettet veldig ofte. Men det er riktig som du sier at man må ha mobildata aktivert for å sende MMSer. Dette er fordi størrelsen på bilder overskrider den totale størrelsen en SMS har lov til å være. Derfor må de ble sendt via andre "kilder". H-en som dukker opp øverst står for HSPA. HSPA er et av de raskeste nettverkene vi har i Norge, overgått av HSPA+ (H+)og nå nylig LTE (4G). Du har også 3G og E (edge). Edge er uhyre tregt og tilnærmet ubrukelig. På alle telefoner jeg vet om så dukker det opp to piler på disse bokstavene (H, H+, E, 3G). Pilene representerer opp- og nedlasting. Så sant de ikke lyser konstant er det ikke noe farlig å ha mobildata aktivert til enhver tid. Hvis du er innenfor rekkevidde til Wifi (trådløst nett hjemme hos deg selv, på hotell, etc), så vil mobilen din til enhver tid du er pålogget wifi, alltid bruke det fremfor mobildata så du slipper å tenke på kostnader og sånt. Jeg har mobildata på hele tiden og det er aldri noe problem for meg. Hvis du har Telenor vet jeg at de sender melding til deg når du er tom for den inkluderte trafikken. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å ha på mobildata en uke også følge litt med på fakturaene dine (med Telenor kan du se på Minside på Telenor.no.) og passe på at du ikke nærmer deg de 400 inkluderte. Ellers kan du rett og slett begynne å aktivere det når du får en MMS. Eller når du selv skal sende. Bare spør om du lurer på noe mer. Endret 14. desember 2012 av Klatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 14. desember 2012 #3 Del Skrevet 14. desember 2012 I Android kan man også aktivere å kutte datatilgang etter X antall MB - du finner det under "Innstillinger -> Databruk". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 14. desember 2012 #4 Del Skrevet 14. desember 2012 Finnes også plenty programmer som overvåker dataforbruk og viser dette på en fin måte. Hvis du har Telenor har de en egen app som viser hvor mye du har brukt av alle kvoter pr måned. Du finner den i Google Play under "Telenor Faktura". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BakaYellow Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 14. desember 2012 Tusen takk for bra svar!! Fikk svar på akkurat det jeg lurte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå