Gå til innhold

Har jeg lov til å bli skuffet, eller er det min egen feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver litt med håndarbeid som hobby, og har fått noen forespørsler fra venner om å lage ting på bestilling. Jeg har gjort dette noen få ganger, da jeg synes det er gøy at folk liker det jeg lager. Selv om det har skjedd bare noen få ganger, så har det hendt hele to ganger at folk ikke gjør opp for seg. Begge gangene har det vært folk jeg kjenner, og som bor langt unna og jeg har derfor måttet sende i posten. Vi har avtalt at de betaler etter jeg har sendt, fordi jeg har vært usikker på portokostnader.

Pengene har uteblitt, til tross for at jeg har purret flere ganger. Begge fikk se ferdig produkt før jeg sendte for å godkjenne, og vi avtalte angående betaling. Den ene bestillingen var i sommer, altså nesten et halvt år siden, og jeg vet at vedkommende har fått beskjedene mine. Den andre var for ikke lenge siden, så jeg har fortsatt et håp om å få betaling som avtalt, selv om jeg ikke har fått respons på purring.

Det er ikke snakk om store summer verken i utlegg for meg eller hva de skal betale, men jeg har jo brukt mye tid på dette og blir skuffet over at folk ikke holder avtaler. Jeg har bestemt meg for at neste gang jeg evt. får bestilling som må sendes, får jeg gi en pris inkl porto og ikke sende før pengene er betalt.

Har jeg lov til å bli litt skuffet over at folk "lurer" meg på denne måten, eller må jeg regne med det når jeg kanskje har vært litt naiv? Det er jo ikke snakk om fremmede mennesker men folk jeg kjenner og trodde jeg kunne stole på. Jeg vil jo gjerne tro det beste om folk.. Får egentlig lyst til å bare si nei til alle fremtidige bestillinger, fordi jeg føler at jeg uttrykker at jeg ikke stoler på folk dersom jeg krever forhåndsbetaling, men når jeg ikke gjør det kan jeg sitte igjen slik som nå, å ha brukt mange timer på å lage noe som jeg aldri får betaling for..

Anonym poster: a544d952fe52047bcfd37ab849762a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår godt du er skuffet.

Enkelte folk er utrolig frekke, og tenker ikke lengre enn sin egen nese.

Når jeg kjøper av andre, betaler jeg gladelig sum+porto før de sender det til meg.

Nå skal det jo sies at man kan brenne seg på det også. Skjønner ikke at man ikke skal kunne stole på folk ?

Anonym poster: 2d31a72970c60bfb1b6bd09666ed80bc

• Liker 1
Skrevet

Syns du har all grunn til å være skuffet ja! Fryktelig dårlig gjort altså! Men kan du ikke sende i oppkrav da? Da er det jo ingen som blir lurt.

Skrevet

Hei!

Jeg forstår at du er skuffet. Det er respektløst å holde på slik.

Det enkleste er å være på den sikre siden; enten ved å regne ut ca porto eller sende i oppkrav.

Skrevet

Synes du har all grunn til å bli skuffet, slikt gjør man ikke. Du får ta forskuddsbetaling neste gang?

• Liker 1
Skrevet

Ja, du har rett til å bli skuffet! Send ny mld til de og skriv noe som at hvis de ikke var fornøyde nok til å betale for seg kan de sende det tilbake..

• Liker 5
Skrevet

Man kan forresten finne ut hva det vil koste her,;)

• Liker 1
Skrevet

Du har all rett til bli skuffet.

Skjønner ikke folk som gjør slikt,jeg.

Skrevet

Ja, absolutt. Det er rett og slett smålig å ikke gjøre opp for seg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Badebuksa
Skrevet

Men har du ikke noen juridiske krav på pengene da, om dere har en avtale (f. eks på tlf/mail) om at det skal betales for?

Skrevet

Jeg hadde ikke bare vært skuffet, men ganske sur i tillegg.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Godt å høre at jeg faktisk kan være både skuffet og sur.

Jeg vet at postoppkrav er et alternativ, men vil jo gjerne at folk skal slippe den ekstrautgiften de da får. Jeg får foreslå det som et alternativ til forhåndsbetaling neste gang, for jeg kommer ikke til å sende uten å ha fått betalt først flere ganger (hvis jeg i det hele tatt orker å lage mer på bestilling).

Det frister å sende en ganske krass melding til vedkommende jeg har ventet på penger fra siden i sommer, men jeg tror ikke jeg er tøff nok til det. Personen har jo også ignorert alle andre meldinger jeg har sendt, så jeg tror egentlig ikke det har noe for seg.

TS

Anonym poster: a544d952fe52047bcfd37ab849762a33

Skrevet

Jeg hadde sleng purringa på facebook veggen deresom de etter 3 andre forsøk ikke responderte. Det er i det minste pinlig... for dem. Og skrevetm tydelig i purringnr 3 at det blir ladt ut offentlig om pengene ikke kommer snarest.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ha ringt vedkommende som ikke har betalt, og med sukkersøt stemme spurt om h*n ikke kunne sende tilbake det du har laget, da h*n tydeligvis ikke er fornøyd nok til å betale for det, og du gjerne vil gi det til noen andre. Passivt-aggressivt som fy, men det pleier å funke. Meldinger er lett å overse, en telefonsamtale noe helt annet. Og tar h*n ikke telefonen, hadde jeg nok vært frekk nok til å legge det på FB, som andre foreslår.

For fremtiden, kan du ikke få betalt for materialer før du begynner? Når jeg strikker ting for venner, kjøper de garn selv, eller vi går sammen og plukker ut og de betaler. Da er det bare ens egen arbeidsinnsats man "taper" hvis det ikke kommer mer penger, og den tar man jo ofte ikke noe særlig for likevel.

Anonym poster: 3ac4658037f20f7d8008e65e9e16fea2

Skrevet

Ja, det er lov å bli skuffet! Håper du får ordnet opp i det.

Til Senere bør du avtale pris inkludert porto før du i det hele tatt starter på arbeidet. En vanlig tommelfingerregel er 3 x materialkostnader + evt porto. Sjekk ut på forhånd hva materialer og porto vil koste, og gi en pris.

Du kan også tenke på å opprette en paypal-konto, det finnes et norsk alternativ også tror jeg.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Spør på Posten når pakken er ferdig hvor mye portoen blir. Så sender du den ikke til folk før alt er betalt fra den som skal ha det. Det er jo vanlig i mange firma at man må betale først før man får varen tilsendt. Jeg skjønner godt at du er skuffet.

Endret av fr21_5ffdsa
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du blir skuffet ja.

Fra nå av tar du betalt på forhånd. Jeg ville nok til og med krevd betaling før jeg gikk igang med å lage noe.

Ang. hun som ikke har gjort opp for seg: legg igjen en melding på Facebooken hennes og si noe sånn som: "Hei, har forsøkt å kontakte deg flere ganger per sms, men ikke hørt noe. Har du byttet nummer? Det gjelder betalingen for genseren/skjerfet som jeg sendte i april/mai, totalt kr xxx."

Anonym poster: dfa239ea8893731312b789c2dcba76c9

• Liker 1
Skrevet

Du har absolutt grunn til å bli skuffet ja! Ta betalt på forskudd neste gang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...