Gå til innhold

Ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Gjest Trappetroll
Skrevet

Det er noe galt med den eksterne harddisken min. Det kommer bare opp at den må formateres, så jeg klikker på 'formater', men ingenting skjer?

Hva er galt? Alt skolearbeid osv ligger i hovedsak på den harddisken, så må nesten få den i orden :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den har muligens knela. Jeg fikk samme problemet med den ene eksterne min for en måneds tid siden. Fikk totalt panikk da alle lydbøker, musikk, bilder og masse annet "viktig" stæsj lå på den. Plugget den ut og lot den stå noen timer før jeg prøvde å boote den opp igjen, og rakk akkurat å overføre ALT før den knela enda en gang.

La den stå noen timer uten strøm og tilkobling, og se om du har like mye flaks som meg.

I så tilfelle, kjøper du en ny ekstern eller om disken er relativt ny; får pengene eller ny disk tilbake.

Har du maks uflaks og ikke får bootet den opp whatsoever, kan du forsøke en eller annen pc-guru som KANSKJE kan klare å trekke ut noe informasjon fra den.

Gjest Trappetroll
Skrevet

Den er 4 måneder gammel. Kan ikke miste alt jo! Uææ..

Kjenner panikken. Får prøve å la den stå litt! Tusen takk :)

Skrevet

Backup i skyen for viktige dokumenter sier jeg bare... :P

Gjest brutal mann
Skrevet

Backup i skyen for viktige dokumenter sier jeg bare... :P

Det finnes ingen garantier for at det finnes backup av dine data i skyen. Videre er det garantert at dine data indekseres og søkes i i skyen. Offentlig sky er bare nifst å tenke på. Hold skyen privat og bruk ownCloud.

Gjest brutal mann
Skrevet

Det er noe galt med den eksterne harddisken min. Det kommer bare opp at den må formateres, så jeg klikker på 'formater', men ingenting skjer?

Hva er galt? Alt skolearbeid osv ligger i hovedsak på den harddisken, så må nesten få den i orden :(

Om du formaterer den så forsvinner dataene dine... Mao, formatering er det SISTE du skal gjøre.

Gjest brutal mann
Skrevet

Den er 4 måneder gammel. Kan ikke miste alt jo! Uææ..

Kjenner panikken. Får prøve å la den stå litt! Tusen takk :)

Finn din lokale GURU (merk de store bokstavene) som kan hjelpe deg. Hvis ikke så er IBAS en dyr og god løsning.

Lærepengen er at ALLE viktige data må befinne seg på to fysisk forskjellige plasser. Den ene plassen skal kunne brenne helt ned uten at du mister dataene dine.

Skrevet (endret)

http://en.kioskea.ne...etdataback-ntfs

Hvis dette ikke funker har harddisken din mest sannsynligvis blitt en dyr papirvekt.

Shareware? Testdisk er freeware.

Testdisk har kanskje litt høyere læreterskel, men det er også derfor man skal plage nærmeste slave datanerd.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Har

Shareware? Testdisk er freeware.

Testdisk har kanskje litt høyere læreterskel, men det er også derfor man skal plage nærmeste slave datanerd.

Har aldri prøvd Testdisk, men alltid ment at Getdataback har vært verdt de få kronene det koster :)
Skrevet

Har Har aldri prøvd Testdisk, men alltid ment at Getdataback har vært verdt de få kronene det koster :)

Er en tråd om sliktno her, og en grei veiledning på testdisk.

Har selv gjenopprettet en hel harddisk (ikke ekstern, men det går for det samme). Den var formatert ved et uhell, men det var ikke lagret noe på den. Testdisk gjenopprettet alt som lå på den, med intakte filnavn, katalogstruktur og hele sulamitten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...