Gjest Lussekattedama Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Det er første gang i hele mitt liv jeg lager lussekatter helt alene. Jeg er 20 år og ganske uerfaren på baking etc. Men jeg har nå altså laga deigen og lurer litt på hvor lenge jeg skal heve den? Det står ingen steder hvor lenge, bare vente til den er dobbel så stor. http://www.matprat.no/kampanjer/julemat/oppskrifter/lussekatter Jeg har fulgt denne oppskriften (linken over her) Og her ser jeg at kardemomme ikke blir nevnt... noe det blir nevnt i andre oppskrifter. Jeg er forvirret? Har noen prøvd oppkriften jeg følger, og har det gitt gode resultater? Aka knallgode lussekatter? Setter pris på kjappe svar! :D
Gjest Funky Punk Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Dobbelt størrelse kan være litt misvisende. Jeg pleier å la den stå i minimum én time, på et litt lunt og varmt sted. Det kan være foran peisen, over vasken som er fylt med varmt vann, baderomsgulvet eller lignende.
Gjest Funky Punk Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Og kardemomme er greit å bruke i mange gjærbakster siden det gir en god smak. Når det gjelder lussekatter, så er det greit å bruke kardemomme dersom man bruker gurkemeie og ikke safran. Gurkemeia gir ofte en litt mindre god smak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå