Gå til innhold

Ord du uttaler/har uttalt feil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var åtte lærte jeg at det heter å vri, og ikke å bri.. Vri hørtes helt feil ut i mine øre, jeg hadde alltid sagt "du må bri den rundt". Heheh :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Men noe jeg har lagt merke til er mennesker som bevisst sier ord feil, flere som har lagt merke til det? Fordi de tror det er søtt eller noe sånt?

Skrevet

Men noe jeg har lagt merke til er mennesker som bevisst sier ord feil, flere som har lagt merke til det? Fordi de tror det er søtt eller noe sånt?

Ja! Fryktelig irriterende!

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

hg-50578-09.jpgSånn... Også kalt ''lang støvkost''. Kan jo være at de snakket om en annen kost, men har alltid innbilt meg at det var en slik en. Var dessuten relativt ung når det ble misforstått fra min side.

Det er disse jeg mener. Jeg har flere i forskjellige varianter, men de er ensfargede. Jeg vet altså ikke om de kalles noe spesielt.

Skrevet

Kullsyre. Jeg sier det rett frem uten trykk noen steder, mens det egentlig er kullsyre(tror jeg). Ingen sa noe på det før videregående, så jeg sier det fortsatt. Jeg synes kullsyre høres mye bedre ut enn kullsyre :fnise:

Skrevet

Har alltid sagt "Toysarus" som i et dinosaurnavn istedenfor "Toys`r`us". Har også alltid uttalt Notabene som NotAbene. Og ordet Legering tok laaaang tid for meg, jeg pleide å si lege ring. Hehe Tro det eller ei, men jeg er brunette.

Skrevet

jeg sa henning olsen is i stedenfor hennig olsen is i mange år. :gjeiper:

Gjest Blomst83
Skrevet

jeg sa henning olsen is i stedenfor hennig olsen is i mange år. :gjeiper:

Du er ikke alene om det ;)

Skrevet

Som ihuga gamer fra barndommen av, kom jeg over mange engelske ord jeg ikke hørte uttalt før lenge etter at jeg hadde lært betydningen av dem.

For det meste traff jeg riktig uttale på første forsøk, men et par ord var fullstendig på viddene.

Dexterity - leste feil så det ble uttalt dextery i et par år før jeg oppdaget lesefeilen

Citadel - leste saitadel og ikke sitadel helt opp til midten av tjueåra til jeg ble korrigert på grunnlag av hva Gandalv sier i LotR -Return of the King: Go back to the citadel! :fnise:

Merkelig nok har jeg alltid lest "melee" korrekt, og krymper meg hver gang jeg hører en gamer si "mili" i stedet for det korrekte "mele".

Skrevet (endret)

Jeg har alltid uttalt yacht som "jatsj", og ikke "jåt", helt til for tre-fire år siden.

Endret av lykkeknotten
Skrevet

Har alltid sagt "Toysarus" som i et dinosaurnavn istedenfor "Toys`r`us". Har også alltid uttalt Notabene som NotAbene. Og ordet Legering tok laaaang tid for meg, jeg pleide å si lege ring. Hehe Tro det eller ei, men jeg er brunette.

Jeg sier NotAbene og kommer nok ikke til å slutte med det heller:) I mitt hode er det så riktig! Når det skal sies, er jeg en språkfanatiker (sånn egentlig), så hvis jeg hadde lest mer om ordets opprinnelse (eller etymologi), så hadde jeg muligens vurdert å si det annerledes. (Jeg vet at fortkortelsen for Notabene er NB og at det er noe man må merke seg, men allikevel) Men for MEG er det NotAbene. :)

• Liker 1
Skrevet

Bevisst fordi det høres riktig ut for dem, blir nok mer logisk. Ihvertfall er det slik for meg, da:)

Skrevet

Jeg sier ånkli :P det er vel ingen som sier ordentlig? liksom uttaler det ¨ordentlig¨? eller?

Uansett, jeg har alltid sagt ånkli og kommer til å fortsette med det, haha!

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Bevisst fordi det høres riktig ut for dem, blir nok mer logisk. Ihvertfall er det slik for meg, da:)

Uttaler man et ord feil med vilje selv om man vet det er feil så er det bare trass og latskap.

Skrevet

Uttaler man et ord feil med vilje selv om man vet det er feil så er det bare trass og latskap.

Det spørs hvilket ord det er snakk om, da, mener nå jeg! Tipper de fleste har ett og annet ord som de har for vane å si "feil" men at man allikevel kan bli ansett for å være et oppegående menneske allikevel. Det trenger ikke være slik at man høres ut som om man går i barnehagen av den grunn.

Skrevet

Det spørs hvilket ord det er snakk om, da, mener nå jeg! Tipper de fleste har ett og annet ord som de har for vane å si "feil" men at man allikevel kan bli ansett for å være et oppegående menneske allikevel. Det trenger ikke være slik at man høres ut som om man går i barnehagen av den grunn.

Jo.
Skrevet

Haha... "Språkøret" som jeg har blitt kalt så altfor mange ganger, har fått korreksjon av totalt fremmede mennesker på et forum på nettet - men det er greit. :laugh:

Jeg sier "Notabene" med trykk på a'en, det er det som er min store synd. Beklager, jeg er bare så vant til det! :fnise:

Skrevet

Jeg var voksen før jeg lærte meg at det het trilogi og ikke triologi. Og ganske stor før jeg skjønte at skjørtet jeg ønsket meg var skotsk-rutet, ikke skot-skrutet. :)

Pickosago er et ord jeg aldri har hørt før, du må mene piasava?

deer gikk det opp et lys for meg! trilogi! hhahaha. triologi høres jo best ut da.... :)

Skrevet

Jeg sier ånkli :P det er vel ingen som sier ordentlig? liksom uttaler det ¨ordentlig¨? eller?

Uansett, jeg har alltid sagt ånkli og kommer til å fortsette med det, haha!

Dette spørs jo på hvilken dialekt man har. Det vil jeg tro gjelder uttalen av mange ord, i grunnen! :)

"Ånkli" er noe jeg har hørt mang en østlending si, men jeg sier selv "årntli" ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...