Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål ang. sykepleieutdanning og hjelpepleier.

Jeg har nesten gått to år på sykepleien, men droppa ut våren 2011 av diverse grunner. Studerer nå noe annet, et årsstudium, og jobber litt på sykehjem og i hjemmesykepleien ved siden av. Det å gå videre på sykepleien er ikke aktuelt.

Uansett., fikk en oppfordring i dag av ei på jobb å søke om autorisasjon som helsefagarbeider, med bakgrunn av det jeg har gått. Så har jeg noe, enten jeg velger den veien eller ikke.

Noen her inne som vet hva kravene til å få til det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikker på hun ikke mente ang. lønn?

spl studenter får i mange kommuner hjelpepleierlønn etter 2 års studier.

Anonym poster: 81b7365caa7180f4198a00a74dac82a1

• Liker 1
Skrevet

Hvor jobber helsefagarbeideren?

Utdanning

Utdanningsløpet i videregående opplæring er fireårig, hvorav to år består av opplæring i bedrift:

• Videregående trinn 1 (Vg1): helse- og oppvekstfag
  • Videregående trinn 2 (Vg2): helsearbeiderfag
  • To år opplæring i bedrift i helsearbeiderfaget

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev som helsefagarbeider. Tittelen helsefagarbeider krever autorisasjon fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell.

Oversikt over utdanningssteder

Opptakskrav

Fullført grunnskole

Etter- og videreutdanning

Som helsefagarbeider kan du ta videreutdanning på fagskole videreutdanning på fagskole i fag som barsel- og barnepleie, eldreomsorg, kreftomsorg og lindrende pleie, psykisk helsearbeid, administrasjon, rehabilitering, tverrfaglig miljøarbeid,veiledning, miljøarbeid innen rus, spesialrenhold i helsetjenesten og miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse.

Med påbygging til studiekompetanse kan du utdanne deg til relaterte yrker på universitet og høgskole, som for eksempel sykepleier.

Anonym poster: d62762b9b352f495012a6e4d97b7f071

Skrevet

sikker på hun ikke mente ang. lønn?

spl studenter får i mange kommuner hjelpepleierlønn etter 2 års studier.

Anonym poster: 81b7365caa7180f4198a00a74dac82a1

Ganske sikker på at det var det hun ikke mente, men for å få en yrkestittel på bakgrunnen av det jeg har. Jeg tjener allerede som en 2.års sykepleiestudent.

Skrevet

Man blir ikke autorisert som helsefagsarbeider når man har hoppet av sykepleien. Men du kan ha krav på høyere lønn enn de som er helt ufaglærte.

Anonym poster: 099d3e6d59c0220679b73bd12a9f54b9

• Liker 1
Skrevet

Man blir ikke autorisert som helsefagsarbeider når man har hoppet av sykepleien. Men du kan ha krav på høyere lønn enn de som er helt ufaglærte.

Anonym poster: 099d3e6d59c0220679b73bd12a9f54b9

Takk for svar :) Jeg har ikke peiling, fikk bare den oppfordringen i dag om å sjekke det ut, hvilke muligheter jeg hadde. Har også sendt en mail til ei som kunne ha litt peil.

Kunne jo også hende at noen her inne visste noe også!

Skrevet

Det stemmer at du ikke kan få autorisasjon som helsefagarbeider, men at du kan bli lønnet som en.

Anonym poster: 87d911aad3291f945f4e8e12354cc00c

Skrevet

Dette forsøkte jeg selv å finne ut av da jeg hoppet av sykepleien, da avdelingssykepleier på jobb også mente dette skulle være mulig. Sendte mail til de som driver med autorisasjoner, og fikk dette til svar:

"Det er ikke mulig å få autorisasjon som hjelpepleier i Norge uten bestått vitnemål som hjelpepleier. Du har evt mulighet til å benytte tittel sykepleierstudent eller pleieassistent om du ønsker å jobbe uten en autorisasjon."

Så jeg kaller meg assistent på jobb (sykehjem), men er godkjent for å dele medisiner.

Skrevet

Dette forsøkte jeg selv å finne ut av da jeg hoppet av sykepleien, da avdelingssykepleier på jobb også mente dette skulle være mulig. Sendte mail til de som driver med autorisasjoner, og fikk dette til svar:

"Det er ikke mulig å få autorisasjon som hjelpepleier i Norge uten bestått vitnemål som hjelpepleier. Du har evt mulighet til å benytte tittel sykepleierstudent eller pleieassistent om du ønsker å jobbe uten en autorisasjon."

Så jeg kaller meg assistent på jobb (sykehjem), men er godkjent for å dele medisiner.

Hvorfor fullførte du ikke sykepleien?

Anonym poster: 54d8e36f604ee541ba688a5b16e6dd49

Skrevet

Hvorfor fullførte du ikke sykepleien?

Anonym poster: 54d8e36f604ee541ba688a5b16e6dd49

Har hundretusen grunner om jeg bare setter meg ned og ramser dem opp, men hovedsaklig for liten lønn i forhold til ansvar, dårlige arbeidstider og store sjanser for å slite ut kroppen før den burde være utslitt. I tillegg hadde jeg lyst å bli lærer, så nå studerer jeg det istedet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...