AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Hvor stammer julenissen fra? Er det en kristen skikkelse? Leste her en plass at julenissen er en eldgammel slektning som visstnok var i slekt med Huldra... Noen som vet? Anonym poster: 184bdfc90fc4371a9ea6acd29fc87f31
amonyn Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Det spørs litt hva du mener med julenissen. Den nissen vi kjenner i vestlig verden idag, springer ut fra diktet "A visit from St. Nicholas" fra 1823. Kommersielle krefter har formet ham i ettertiden. I Nederland feirer vi pakjesavond 5.-6. desember, og jeg har alltid blitt fortalt at vi feirer Nikolaos av Myra som delte ut gaver og mat til fattige barn. Og at Julenissen kommer fra historien om ham. Vi hadde også en bok som vi pleide å lese fra, men husker ikke hva den het. Men det kan godt hende at det du sier er sant. Julefeiringen, juletre og julebukk er jo heller ikke kristne tradisjoner, opprinnelig. Edit: Du kan jo lese litt her, og her. Endret 13. desember 2012 av amonyn 1
Gjest Funky Punk Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Den gamle julenissen fra f.eks Tyskland, var jo en veldig ond person som skulle skremme barna så de skulle oppføre seg
Dolce Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 Hvor stammer julenissen fra? Er det en kristen skikkelse? Leste her en plass at julenissen er en eldgammel slektning som visstnok var i slekt med Huldra... Noen som vet? Anonym poster: 184bdfc90fc4371a9ea6acd29fc87f31 Her kommer det an på hvilken nisse du mener. Den norske/skandinaviske nissen er i slekt med småfolket, de underjordiske og Huldra. Det er nissen som bor på landsbygda, og som får grøt eller andre godsaker. Denne nissen er liten, og deler ikke ut julegaver. Den kommersielle/amerikanske nissen er en helt annen figur. Han stammer visstnok fra Tyskland (tror jeg). 1
Dolce Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Glemte å svare på alt: Den norske/skandinaviske nissen er langt fra religiøs/kristen. Ref. at han er i slekt med de underjordiske.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #6 Skrevet 13. desember 2012 Det spørs litt hva du mener med julenissen. Den nissen vi kjenner i vestlig verden idag, springer ut fra diktet "A visit from St. Nicholas" fra 1823. Kommersielle krefter har formet ham i ettertiden. I Nederland feirer vi pakjesavond 5.-6. desember, og jeg har alltid blitt fortalt at vi feirer Nikolaos av Myra som delte ut gaver og mat til fattige barn. Og at Julenissen kommer fra historien om ham. Vi hadde også en bok som vi pleide å lese fra, men husker ikke hva den het. Men det kan godt hende at det du sier er sant. Julefeiringen, juletre og julebukk er jo heller ikke kristne tradisjoner, opprinnelig. Edit: Du kan jo lese litt her, og her. Her i Italia er det også utdeling av pakker til barna i januar. Men det er ingen nisse. Det er en heks (La Befana). Men jeg kjenner jo igjen endel mytologi fra kommersiell nissejul. Blant annet får barna en kullbit hvis de ikke har vært snille. Anonym poster: d82deef0c05b6c2b4f6569bfe991b035
amonyn Skrevet 13. desember 2012 #7 Skrevet 13. desember 2012 Noen som har kilder på dette med Hufsa? Er det tomte/nisse dere mener?
Dolce Skrevet 13. desember 2012 #8 Skrevet 13. desember 2012 Noen som har kilder på dette med Hufsa? Er det tomte/nisse dere mener? Mener du Huldra? Tror det finnes på Wikipedia. Vent, jeg sjekker.... http://no.wikipedia.org/wiki/Nisse Har ikke lest alt der, men har lest tidligere at den norske/skandinaviske nissen er i slekt med de underjordiske.
Smascha Skrevet 13. desember 2012 #9 Skrevet 13. desember 2012 Den kommersielle vestlige/amerikanske julenissen er inspirert av en kristen, ja! Men julenissebegrepet er noe som oppsto i moderne tid. Mannen het opprinnelig St. Nicolas (eller Nicolaus) og var biskop i den kristne kirken på 300-tallet. Jeg er litt usikker på om han var fra Tyrkia eller Hellas. Han var spesielt gavmild mot barn og var kjent for å dele ut gaver. Om han var en av dem som endte som martyr vet jeg ikke, men det er ikke umulig, siden han regnes for å være en helgen.
Gjest Snoken- Skrevet 13. desember 2012 #10 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Hvor stammer julenissen fra? Er det en kristen skikkelse? Leste her en plass at julenissen er en eldgammel slektning som visstnok var i slekt med Huldra... Noen som vet? Anonym poster: 184bdfc90fc4371a9ea6acd29fc87f31 Det han som sagt opprinnelig av St.Nicholas , men utseende kommer fra Coca Cola. Endret 13. desember 2012 av Snoken-
amonyn Skrevet 13. desember 2012 #11 Skrevet 13. desember 2012 Mener du Huldra? Tror det finnes på Wikipedia. Vent, jeg sjekker.... http://no.wikipedia.org/wiki/Nisse Har ikke lest alt der, men har lest tidligere at den norske/skandinaviske nissen er i slekt med de underjordiske. Huldra, ja. Hehe
Mann 42 Skrevet 14. desember 2012 #12 Skrevet 14. desember 2012 Den gamle julenissen fra f.eks Tyskland, var jo en veldig ond person som skulle skremme barna så de skulle oppføre seg Satan Clause?
Mann 42 Skrevet 14. desember 2012 #13 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Mener du Huldra? Tror det finnes på Wikipedia. Vent, jeg sjekker.... http://no.wikipedia.org/wiki/Nisse Har ikke lest alt der, men har lest tidligere at den norske/skandinaviske nissen er i slekt med de underjordiske. Så vidt jeg husker fra barnelærdommen, så er den tradisjonelle norske nissen en slags gjenganger etter forfedrene som først bygslet en gård. Nissen vokter over gården, men bare hvis han blir respektert og verdsatt. Hvis man glemmer nissen, f.eks ikke setter ut mat til ham, kan det tenkes at han begynner med faenskap i stedet. Da må man skjerpe seg. Det nytter ikke å flytte, heller. Nissen følger, som kjent, med på lasset. Endret 14. desember 2012 av Mann 42 3
amonyn Skrevet 14. desember 2012 #14 Skrevet 14. desember 2012 Så vidt jeg husker fra barnelærdommen, så er den tradisjonelle norske nissen en slags gjenganger etter forfedrene som først bygslet en gård. Nissen vokter over gården, men bare hvis han blir respektert og verdatt. Hvis man glemmer nissen, f.eks ikke setter ut mat til ham, kan det tenkes at han begynner med faenskap i stedet. Da må man skjerpe seg. Det nytter ikke å flytte, heller. Nissen følger, som kjent, med på lasset. Ja, det lærte vi også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå