AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Hei! Jeg har jobbet deltid på en cafè i noen måneder, men har nå søkt på ny jobb, da jeg gjerne vil gå over til heltid (og det var ikke mulig å få jobbe mer der jeg var). Det har vært et litt problematisk å jobbe på cafèen, da jeg sa ja til jobben når hun foreslo at jeg skulle jobbe annenhver helg, noe som hørtes greit ut. Endte opp med at det ble hver søndag i stedet, som også gikk greit. Ellers så har hun spurt meg om jeg kan jobbe ekstra i blant, som regel kort tid før den aktuelle dagen. Jeg har alltid sagt ja om jeg kan, men det er ikke alltid det passer, da jeg gjerne avtaler andre ting om jeg ikke vet at jeg skal jobbe på forhånd. Sjefen synes tydeligvis at dette gjør meg litt ustabil, til tross for at jeg møter opp den faste dagen. Jeg har presisert at jeg gjerne jobber mer, men det er lettere med noe fast. Jeg har tidligere vært borte èn søndag fordi hesten min ble akutt syk (måtte ringe veterinær og dra dit og stelle med han, og det er ikke lett å få til både jobb og hest når hesten står halvannen time unna med buss. I tillegg til at jeg ikke visste når vet. kunne komme). Og nå, den siste uken, skulle jeg jobbet tre dager. Men nå er det slik at jeg for øyeblikket gjennomgår en spontanabort, som både er ganske vondt, og helt utrolig vanskelig psykisk. Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å fortelle grunnen til at jeg ikke kan, men jeg sa det rett ut i håp om at hun skulle forstå at jeg ikke ble hjemme fordi jeg 'ikke gidder', 'er litt forsjøla' etc. Fikk derimot ingen forståelse, bare beskjed om at dette ikke fungerer, og at jeg kan ta kontakt til sommeren igjen om jeg vil jobbe mer. Men nå har jeg altså søkt jobb, og skal på intervju. Har utrolig lyst på denne jobben, men angrer litt på at jeg har satt opp kafèjobben på CVen, om de vil ringe henne for referanse. Er ung og har jobbet lite, så uten den ser det jo så skrekkelig tomt ut... Men hva kan egentlig tidligere arbeidsgiver si om meg? Er det lov å si noe negativt, eller hva? Er veldig usikker på hva hun ville sagt, for jeg jobbet tross alt godt og vi hadde en god tone da jeg var der. Er også redd for at den gamle sjefen vil se på det at jeg ikke kunne jobbe ekstra i blant som fravær, for det virket nesten som at det var slik hun så på det - selv om vi bare hadde en avtale om søndager. Dette ble veldig langt, men er litt nervøs nå! Må nesten ha en jobb for at jeg og samboer skal ha råd til å bo der vi bor, og denne jobben er helt perfekt for meg... Anonym poster: b79b00485099d7d4cca1fe0de3dd1614
Wonders Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 De har ikke lov å oppgi noe personlig. Bare generelle ting. Du har krav på en slutt-referanse som er nøytral.
Gjest Gaea Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 De har ikke lov å oppgi noe personlig. Bare generelle ting. Du har krav på en slutt-referanse som er nøytral. Fint å høre, selv om jeg antar at de skjønner at sjefen ikke er begeistret om hun sier 'hun var grei'. Men fravær kan hun vel si noe om? Eller kan hun bare det om de spør?
Wonders Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 du trenger ikke bruke sjefen som referanse muntlig. Du kan fullt og helt sette opp en kollega. Men en skriftelig referanse/ATTEST er det jeg mener hun ikke kan si noe på. Fravær er ikke et tema. Da er det snakk om langtids sykdom osv, ikke at hesten er syk en søndag.
Havmus Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Har lite kjenskap til regelverket rundt dette, men det er vel regler som sier at de ikke kan skrive negative attester. Hva de sier dersom de er oppført som referanse har man på den andre siden ikke så god kontroll over. Hadde min første arbeidsgiver oppført som referanse hvor den nye (mulige) arbeidsgiveren kontaktet min tidligere sjef. Ved denne telefonsamtalen klarte sjefen å si at jeg var dyktig og pliktoppfyllende, men at jeg ikke hadde stilt på jobb de to siste vaktene og at jeg derfor ikke var til å stole på. Skal sies at disse to vaktene var etter at jeg hadde sluttet . Men jeg fikk jobben jeg søkte på Lykke til med jobbsøking!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå