Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #1 Skrevet 9. mars 2004 Min datter på sytten har i ett års tid vært sammen med en grei og hyggelig gutt på samme alder. De er nå sammen nesten hele tiden, og de tilbringer mest tid hjemme hos oss. Jeg har lav inntekt og matbudsjettet øker pga. at vi har en ekstra i kosten 5 av sju dager. Det vil si at jeg greier det, men at jeg må spare inn på andre områder. Jeg kjenner ikke guttens foreldre, men har møtt dem og de virker hyggelige. Hva gjør jeg? Føler det er pinlig å ta dette opp med foreldrene. Også når han er hjemme par dager, kommer han gjerne hit og spiser middag. Det høres sikkert ut som en bagatell, men jeg har liten inntekt og høye boutgifter.
Gjest Poirot Skrevet 9. mars 2004 #2 Skrevet 9. mars 2004 Skjønner godt hva du mener. Mine foreldre hadde et liknende "problem " med min brors kjæreste. Eks var det lite privatliv, aldri varmt vann, oppvask stod igjen for to siden de alltid laget mat osv. De tok det opp med begge på en pen måte, om ikke de kunne være litt mer hos henne, eventuelt begrense det til helgene. Det hjalp ihvertfall litt.
Gjest Tex Skrevet 9. mars 2004 #3 Skrevet 9. mars 2004 Hvis de har vært sammen ett års tid ville jeg i alle tilfeller gått inn for å bli kjent med guttens foreldre. Og som Poirot sier, ta det opp med ungdommene. Om ett år skal de være voksne og "klare seg selv" noe de aldri lærer hvis de ikke blir gjort oppmerksomme på ting og tang.....
Gjest 1111 Skrevet 9. mars 2004 #4 Skrevet 9. mars 2004 Jeg foreslår at du snakker med datteren din om det. og hvis du bestemmer deg for å ta en prat med foreldrene om dette problemet - fortell datteren din det også. lykke til
Mitsi Skrevet 9. mars 2004 #5 Skrevet 9. mars 2004 Synes igrunnen ikke foreldrene hans har så mye med dette å gjøre. Det er ungdommene du må ta opp problemet med. Men det hadde kanskje vært en idè å bli kjent med dem likevel.
Gjest Poirot Skrevet 9. mars 2004 #6 Skrevet 9. mars 2004 Hadde ikke giddet å bli kjent med foreldrene før barna ba om det selv. Man kan ikke involvere seg med foreldrene til gud og hvermann barna skal dra med seg hjem i løpet av tiden helelr.
Quinden Skrevet 9. mars 2004 #7 Skrevet 9. mars 2004 Jeg må si jeg er imponert av din toleransegrense, det må være lite privatliv,men det er jo ikke det du ser på som et problem. Jeg ville tatt det opp med ungdommene jeg, en ekstra i mat etc. blir mye penger, så er de voksne nok til å ha et forhold, bør de også være voksne nok til å innse at dette er et problem for deg. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #8 Skrevet 9. mars 2004 Jeg er enig med flere her inne. Du må ta det opp med datteren din og fortelle henne om situasjonen din. Jeg husker at min lillesøster hadde en venninne da de var rundt 10 år, som var veldig glad i mat. Hun var ganske overvektig også, og likte å spise mat ganske ofte. Selvfølgelig fikk hun middag når hun var på besøk, men det var ikke alltid mamma visste at hun skulle komme, og lagde bare mat til oss 4. Da fikk vi alle litt lite mat hver, noe som ikke var noe hyggelig. Til slutt måtte mamma si ifra til min søster at hun ikke kunne ta med Marianne hjem til middag så ofte, for hun spiste oss ut av huset. Innimellom gikk det greit, men ikke hver dag i 2 uker. Så lillesøster endte opp med å si "Marianne, nå må du nesten gå hjem, for vi skal spise middag" Og dette fungerte veldig bra. Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2004 #9 Skrevet 9. mars 2004 Kansje du kan foreslå at han betaler en liten sum for seg?
Gjest Madam Felle Skrevet 9. mars 2004 #10 Skrevet 9. mars 2004 Forstår ikke helt hvorfor du skal ta dette opp med foreldrene hans. Det er vel bare til å forklarer situasjonen for de to ungdommene, og forklar at du ikke har økonomi til at han spiser der omtrent en gang. Men jeg mener at foreldrene hans ikke har noe med dette å gjøre. Eller hadde du planer på at de skulle være med å dekke litt av kostnadene hans? Er ikke det å gå litt langt? Som sagt ville jeg tatt det opp med de to unge, og fått dem til å forstå situasjonen.
Arwen Skrevet 9. mars 2004 #11 Skrevet 9. mars 2004 Mamma og pappa satt foten ned når vi var sammen hele tiden i starten og tillot kun overnatting og middagsbesøk i helgene. Ikke bare pga økonomi, men også pga privatliv som noen nevnte over her. Helt greit for oss.
Gjest Xavia Skrevet 9. mars 2004 #12 Skrevet 9. mars 2004 Ta det opp med datteren din først. Så evt med begge to. De burde være voksne nok til å forstå mener nå jeg!!
Gjest Seleena Skrevet 9. mars 2004 #13 Skrevet 9. mars 2004 Kansje du kan foreslå at han betaler en liten sum for seg? Er du ikkje heilt vel bevart eller? Ser for meg eg truar mine "svigersønnar/døtre" pengar om dei er lenge på besøk! Det beste er jo å snakke med dattera di, finne ut ei grei ordning. Foreks at dåke ikkje er saman når det er middagstid og slikt. Vær ærlig med dattera di i vertfall (!!) og prøv å la henne forstå korleis økonomien går når du må betale for ein ekstra til middag kvar dag. La henne snakke med kjæresten. Sei at dei bør bruke litt meir tid over hos han i blandt...... Dei er nok heime hos deg/henne, fordi dei likar seg best der, og så har dei ikkje tenkt så mykje over kva konsekvensar det gir..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå