Gjest Muligens Skrevet 13. desember 2012 #1 Del Skrevet 13. desember 2012 Er det noen som har erfaring med hvor lenge rester av ødelagte kontaktlinser kan oppholde seg i øyehulen etter at de kom dit? Her i forrige uke så fikk jeg problemer med kraftig irritasjon etter at jeg vissnok hadde "mistet" en kontaktlinse på siden av øyet. Jeg trodde jeg bar hadde mistet den på gulvet den morgenen da jeg skulle montere den. Men dagen etter var det fortsatt kraftig irritert og jeg fikk en hastetime hos optikern som "fant" litt over en halv kontaktlinse. Vi gikk ut ifra at det ikke var noe mer der inne. Nå en uke senere klør øyet fortsatt unormalt. (Optikern sa at slike kontaktlinser som vandrer inn i øyets kriker og kroker kommer ut av seg selv eter et par dager.) Jeg har latt være å bruke linser den siste uken og heller briller slik at øyet får ro til å bli helt bra. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/708440-irritasjon-p%C3%A5-%C3%B8yet-etter-kontaktlinse-p%C3%A5-vidvanke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 13. desember 2012 #2 Del Skrevet 13. desember 2012 Når kontaktlinsen har vandret litt, og i ditt tilfelle halv/ødelagt/"brukket", er det ganske vanlig å få bittesmå rifter på innsiden av øyelokkene eller på selve øyeeplet. Det kjennes da som om du har rusk på øyet i noen dager eller en ukes tid, som i ditt tilfelle. Skyll øyet med saltvannsløsning daglig, til ubehaget gir seg. Du får kjøpt små sterile ampuller på apoteket til en billig penge. (40-50 kroner for 20 ampuller tror jeg) Løft opp øyelokket og trykk hardt på ampullen sånn at du "spyler" innunder øyelokket med saltvannet. Blunk masse, gjenta to ganger, tørk øyekrokene med tørkepapir til du ikke "gråter" lenger og drypp så et par dråper på øyet kun for komfortens skyld. Det burde gi seg i løpet av et par dager, men om det fortsatt er sårt, klør, svir og er ubehagelig, ville jeg tatt en tur til øyelege eller optiker for å sjekke at det ikke ligger mer linse igjen der. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/708440-irritasjon-p%C3%A5-%C3%B8yet-etter-kontaktlinse-p%C3%A5-vidvanke/#findComment-11953577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 14. desember 2012 #3 Del Skrevet 14. desember 2012 Når kontaktlinsen har vandret litt, og i ditt tilfelle halv/ødelagt/"brukket", er det ganske vanlig å få bittesmå rifter på innsiden av øyelokkene eller på selve øyeeplet. Det kjennes da som om du har rusk på øyet i noen dager eller en ukes tid, som i ditt tilfelle. Skyll øyet med saltvannsløsning daglig, til ubehaget gir seg. Du får kjøpt små sterile ampuller på apoteket til en billig penge. (40-50 kroner for 20 ampuller tror jeg) Løft opp øyelokket og trykk hardt på ampullen sånn at du "spyler" innunder øyelokket med saltvannet. Blunk masse, gjenta to ganger, tørk øyekrokene med tørkepapir til du ikke "gråter" lenger og drypp så et par dråper på øyet kun for komfortens skyld. Det burde gi seg i løpet av et par dager, men om det fortsatt er sårt, klør, svir og er ubehagelig, ville jeg tatt en tur til øyelege eller optiker for å sjekke at det ikke ligger mer linse igjen der. Takk for svar. Tror du har rett og har allerede kjøpt slike ampuller du beskriver med saltvann. Det er blitt litt bedre nå, faktisk. Men er ikke like entusiastisk til kontaktlinser etter dette! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/708440-irritasjon-p%C3%A5-%C3%B8yet-etter-kontaktlinse-p%C3%A5-vidvanke/#findComment-11955122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 14. desember 2012 #4 Del Skrevet 14. desember 2012 Nei, det skjønner jeg. Det er litt ekkelt og skummelt når du først opplever dette, men jeg kan forsikre deg om at så lenge du bruker linsene på riktig måte, er sjansen for at det skjer igjen ganske liten. Du kan også be om en ny opplæringstime hos optikeren om du er usikker på om du setter inn og tar ut linsene riktig. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/708440-irritasjon-p%C3%A5-%C3%B8yet-etter-kontaktlinse-p%C3%A5-vidvanke/#findComment-11955870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #5 Del Skrevet 14. desember 2012 Tror du har vært maks uheldig har brukt linser i årevis og aldri opplevd at en har delt seg på øyet sånn. Å skylle med saltvann er lurt ja. Er du rød og irritert på øyet? Den kan tenkes at du har fått en liten infeksjon også, da kan du få øyedråper som tar den. Har hendt meg etter å ha lett innpå øyet etter ei linse som 'stakk av', fikk øyedråper hos legen mot infeksjonen. Anonym poster: 83c387ea8a8c8bce6269b13053bdd03f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/708440-irritasjon-p%C3%A5-%C3%B8yet-etter-kontaktlinse-p%C3%A5-vidvanke/#findComment-11955891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå