Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

I forbindelse med lønnsoppgjøret har jeg hørt noen merkelig uttalelser.

Som et argument ble det sagt at kvinner i visse yrkesgrupper er underbetalt i forhold til menn i andre yrkesgrupper med like lang utdannelse.

Denne uttalelsen mener jeg kom fra UHO som argumenterte for 15-20.000 kroner mer i lønn for sykepleiere og lærere(korriger meg gjerne om jeg tar feil). Om jeg ikke tar feil så sammenlignet de seg med ingeniører og økonomer.

Jeg er mann og har like lang utdannelse som en økonom, men langt lavere lønn enn en gjennomsnittlig økonom.

Men dette var noe jeg var meget klar over da jeg valgte utdannelse - hadde jeg vært mer opptatt av lønn ville jeg aldri valgt den utdannelsen jeg valgte. Er det også legitimt for meg å kreve like mye lønn som en økonom, eller i det minste 20.000 kroner mer i året?

Poenget er vel at det alltid vil være lønnsforskjeller, og dette i stor grad er noe som styres etter tilbud/etterspørsel-prinsippet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, enig med deg. Det er en god stund siden det var en hemmelighet at mange såkalte "kvinneyrker" er dårlig betalt. Og når man vet hva man går til så er det vel litt sent å begynne å tute etterpå? Man kan jo faktisk velge annerledes dersom lønn er så viktig?

Gjest anneline
Skrevet

Vel og bra bortsett fra at lønna i mange kvinneyrker faktisk er kunstig lav i forhold til tilbud/etterspørsel. Vi må også huske at lønna til f.eks sykepleiere ikke ble fastsatt etter slike prinsipper i utgangspunktet, men etter kjønn. Kvinner 'behøvde' som kjent ikke full lønn før i tiden, og dette har faktisk fått lønningene til å henge langt etter f.eks elektrikere den dag i dag.

Men jeg ville heller ikke anbefale noen å utdanne seg inn i et typisk kvinneyrke hvis man skal overleve rent økonomisk.

Gjest Poirot
Skrevet

Min mor jobber på SFO, men var ufaglært. Så kom reformen på videregående, og SFO måtte begynne å ta inn lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Da er det en fordel at de som jobber der selv har utdanning.

Det samme gjaldt mange andre i kommunen, bla en rekke ufaglærte vaktmestere. Bla gikk en del slike på kus med mamma, de hadde like lang ansennitet og fartstid i kommunen.

Alle disse fikk tilbud om å ta en hurtigversjon av utdannelsen på kveldstid.

Antall timer var likt for alle, men innholdet var jo ulikt.

Når de fikk fagbrev gikk min mor opp 15.000 i lønn i året. De som tok vaktmesterkurset gikk opp 30-40.000.

Synes du dette også er helt ok?

Skrevet
Jepp' date=' enig med deg. Det er en god stund siden det var en hemmelighet at mange såkalte "kvinneyrker" er dårlig betalt. Og når man vet hva man går til så er det vel litt sent å begynne å tute etterpå? Man kan jo faktisk velge annerledes dersom lønn er så viktig?[/quote']

Hvis alle hadde valgt å la være å tute, hadde vi fremdeles hatt samme levestandard som på 1900-tallet. Man får ingenting hvis man krever ingenting...

Og dette med tilbud og etterspørsel stemmer vel ikke helt da. Det flommer over av mer eller mindre velutdannede IT-folk som tjener penger som gress, mens det er mangel på sykepleiere. Hvorfor hever man ikke da sykepleierlønnen, så kan IT-jobbene heller lønnes lavere...?

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, nå refererte ikke jeg til hvordan det var på "1900-tallet". Kvinner har historisk sett hatt mye å kjempe for og jeg har full forståelse for at de ønsker lik lønn for likt arbeide.

Poenget mitt er at en lærer og en økonom utfører ikke samme arbeide.

Forøvrig finnes det en rekke mannsdominerte yrker som også er i ferd med å bli relativt akterutseilt i forhold til lønn - eks industriarbeidere.

Når det gjelder It-folk, kan jeg referere det en bekjnet av meg som jobber innen bransjen fortalte.

Det er riktig at markedet flommer over av it-folk. Problemet er at svært mange av de nyutdannede og mindre flinke får enten ingen jobb eller en dårlig jobb. De som har erfaring og er dyktige blir lønnet svært godt.

Når det gjelder sykepleiere er de fleste offentlig ansatte. Lønnen innenfor det offentlige er generelt mye lavere enn i det private - det gjelder både it-folk og sykepleiere.

Forøvrig vil jeg si sykepleiere IDAG har en akseptabel lønn. En ordinær sykepleier uten noe tilleggsutdannelse og 10 års erfaring tjener 277.000 i året, uten noen som helst tillegg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Min mor jobber på SFO, men var ufaglært. Så kom reformen på videregående, og SFO måtte begynne å ta inn lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Da er det en fordel at de som jobber der selv har utdanning.

Det samme gjaldt mange andre i kommunen, bla en rekke ufaglærte vaktmestere. Bla gikk en del slike på kus med mamma, de hadde like lang ansennitet og fartstid i kommunen.

Alle disse fikk tilbud om å ta en hurtigversjon av utdannelsen på kveldstid.

Antall timer var likt for alle, men innholdet var jo ulikt.

Når de fikk fagbrev gikk min mor opp 15.000 i lønn i året. De som tok vaktmesterkurset gikk opp 30-40.000.

Synes du dette også er helt ok?

Høres urimelig ut. Var det slik at alle vaktmestere gikk opp så mye? Og var det kun basert på at det var et mannsdominert yrke?

Forøvrig har sykepleiere og lærere vært vinnere ved de siste lønnsoppgjørene, og spørsmålet mitt går vel heller på om man kan kreve lik lønning på tvers av yrkesgrupper bare basert på at det ene er kvinnedominert og det andre er mannsdominert og fellesnevneren er at utdanningen har vært like lang.

Gjest Poirot
Skrevet

Høres urimelig ut. Var det slik at alle vaktmestere gikk opp så mye? Og var det kun basert på at det var et mannsdominert yrke?

Forøvrig har sykepleiere og lærere vært vinnere ved de siste lønnsoppgjørene, og spørsmålet mitt går vel heller på om man kan kreve lik lønning på tvers av yrkesgrupper bare basert på at det ene er kvinnedominert og det andre er mannsdominert og fellesnevneren er at utdanningen har vært like lang.

Ja, alle vaktmesterne gikk opp så mye. De var alle menn, barne og ungdomsarbeiderne var alle kvinner.

Gjest Anonymous
Skrevet

likestilling kommer ikke før menn kan føde og det vil aldri skje ( heldigvis)

først da blir det like stilling og siden det ikke går an så er like stilling en ilusjon eller så må alle menn dø ut da blir det like stilling,

Gjest Poirot
Skrevet

først da blir det like stilling og siden det ikke går an så er like stilling en ilusjon eller så må alle menn dø ut da blir det like stilling,

For noe tull.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sludder og vås- men det er vel samme gjest som skrev et annent sted at giftemål er diktatur :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...