Gjest Kfjdld Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Samboeren min er et økonomisk rotehode .. Han har ikke betalt regninger en eneste gang på flere år. Jeg betaler alt. (Har felles økonomi, men det er jeg som utfører betalingen). Han snakker aldri på økonomi og bryr seg rett og slett ikke. Dytter regninger i kroker over alt og "glemmer" det. Har tatt det opp flere ganger på skikkelig måte. Det går ikke inn. Gud så irriterendes! Har også tre barn sammen og jeg er så lei meg for at vi aldri kan eie hus når han holder på sånn ... Hva faen ska'n gjøra a?
Gjest Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Har dere pratet om forventninger til hverandre og framtiden? Hvor dere vil være etter noen år? Jeg synes det høres vanskelig ut. Det er jo ikke helt sunt å "umyndiggjøre" partneren helt. Samtidig så er det ikke greit at han ødelegger for deres økonomiske trygghet. Å la han få "lommepenger" på debetkortet og sørge for at han ikke kan ta opp kreditt eller kjøpe dingser på postordre er jo å gå litt langt, men en del gjør dette. Har du prøvd å "sette bort" ungene en helg og kjøre gjennom noen sesonger med "luksusfellen"? Du må få han til å våkne. Det er mulig å endre seg i forhold til økonomi, men han må ville det selv. Du må få han til å ville spille på lag. Hvis ikke, så må du gjøre en backup-plan for økonomi som han ikke er en del av. Egen sparekonto der du setter inn like mye som han sløser vekk, osv. Kanskje kan du kjøpe en liten leilighet og leie ut? Slik at du er inne på markedet. Alle forhold kan knekke i en dårlig periode, og økonomi er en av de store grunnene til at forhold ikke fungerer. Du må være forberedt på at det kan bli problemer.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Jeg vil på det sterkeste anbefale at du gjør alt du kan for å få ham til å innse at han må bli voksen. Det går ikke med masing, men kanskje det går med et par lærepenger. Myk hjelp, terapi, men NOE må skje for hans egen del. Jeg har selv en helt grusom historie når det gjelder pengerot og min eks. Vi ble skilt og årsaken var for en stor del hans pengerot og forsøk på å skjule dette fra hans side, noe som snek seg inn i andre deler av forholdet og kommunikasjonen ble umulig og helt distansert på alle områder. Han var en type som lot som alt var i orden. Og verdens snilleste mann! Etter at vi ble skilt rotet han det til så til de grader for seg selv, ubetalte regninger eskalerte og gjorde at han fikk mer og mer gjeld. Jeg visste veldig lite om dette, og det viste seg at problemene ble så alvorlige, at han ikke klarte noe lenger. Han tok livet av seg. Sannsynligvis hadde han en slags depresjon som gjorde ham ute av stand til å ta tak i livet på den måten, mens han på andre måter virket suksessrik og normalt aktiv. Dette er selvfølgelig ikke en typisk historie på noen måte, men menn og pengerot og hemmelighold kan være en kombinasjon som i noen tilfeller kan ende på den måten, og det er så totalt forferdelig å skjønne etterpå hvor ille det må ha vært å leve slik. For sent. Ta andre menneskers problemer på alvor og prøv å gjøre alt man kan for å hjelpe, uten å mase, uten å skyve vedkommende lenger ned i sin egen dårlige selvfølelse rundt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå