Gjest Poirot Skrevet 10. mars 2004 #21 Skrevet 10. mars 2004 Enig med Peluche. Akkurat alik tenker jeg også. Men om brudeparet ønsker å tilrettelegge er jo det flott. Jeg kommer ikke til å gjøre det slik, hos oss er ingen barn velkomne (men nå er det heller ikke så mange som har barn).
Gjest Muslingen Skrevet 10. mars 2004 #22 Skrevet 10. mars 2004 Min beste venninne har en datter på 6 mnd, og må ta henne med i bryllupet vårt. Jeg synes det er helt greit jeg. Det skal uansett ikke røykes i selskapslokalet, og jeg tror nok at de velger å dra hjem før bryllupsfesten "tar av". Jeg har selv en datter på to år som SELVFØLGELIG skal være med så lenge hun greier å holde seg våken. :-) Når hun blir trett, legger vi henne i vogna i et annet rom, så tar min mor henne med seg når de drar hjem. Det finnes en løsning på alt! Men utover kvelden vil vi ikke ha noen under 13 år med på festen...da får foreldrene ta barna med seg hjem..hehe.
VesleBråka Skrevet 10. mars 2004 #23 Skrevet 10. mars 2004 Jeg skjønner at det ikke er like enkelt å ha barnevakt hele dagen for et barn på under 6 mnd. Men kan du ikke ordne noen trillepiker da, som tar med seg vognene på en langtur under middagen? Småttiser liker jo veldig godt å duve rundt i vognen. Da får foreldrene fri under middagen, og så kan de ta seg av/reise tidlig hjem om nødvendig etter middagen. Jeg ser ikke helt problemet med å ha barnevakt til barn over 6 mnd, og synes det er tull av foreldre som insisterer på å dra med seg bråkebøtta i bryllup. Forøvrig enig med Peluche.
ringblomst Skrevet 10. mars 2004 #24 Skrevet 10. mars 2004 Kjempebra opplegg, skogeki . Vi skal ha et barnefritt bryllup med visse unntak; babyer på under 6 mnd kommer vi til å ha to av (etter det vi vet) - den ene er nevøen til min kjære og så kommer storebroren hans på rundt 5 til å være der.
Gjest Tex Skrevet 10. mars 2004 #25 Skrevet 10. mars 2004 Små babyer synes jeg det er en selvfølge å kunne ha med seg. Det er jeg ikke enig i. Det er ingen selvfølge å få ha med seg noen som helst som ikke står nevnt i invitasjonen. Små babyer kan de ha med seg i kirken, for så å levere dem til barnevakt under middagen. Så kan barnevakten komme til ammetid, og ta med seg babyen igjen, hvis mor og far vil være mer i bryllup. Men en kan da ikke forvente at hele verden skal legges til rette fordi en har fått barn.
Vimsevips Skrevet 10. mars 2004 #26 Skrevet 10. mars 2004 Det er jeg ikke enig i. Det er ingen selvfølge å få ha med seg noen som helst som ikke står nevnt i invitasjonen. :enig_animasjon: Er man ikke nevnt kommer man heller ikke, så fremt ikke annet er avtalt. Da Vesla var med i bryllup var ho invitert, til tross for at ho ikke var født da invitasjonen kom. Men en kan da ikke forvente at hele verden skal legges til rette fordi en har fått barn. :enig_animasjon: Ikke minst bør man uansett, se ann barnet. En sak er å ta med seg et barn som sover, noe helt annet er en med kolikk. På samme måte bør foreldrene se ann formen til moren også. Vil ho ha mest positivt utbytte av festen, eller blir det bare stress og mas. Derfor sier jeg igjen, at disse foreldrene må og bør si: "Ja, med forbehold," man vet tross alt svært lite om dette, før barnet er født.
Lullu Skrevet 11. mars 2004 #27 Skrevet 11. mars 2004 Mitt poeng er at jeg ikke helt kan skjønne mødre som ikke klarer å være borte fra Minsten 1 dag..... Dersom man har en barnevakt man stoler på, kan jeg ikke skjønne problemet. Personlig syntes jeg det var utrolig deilig å dra på fest når Minsten var 2 mnd. Savnet omgang med andre voksne mennesker og fest etter 11 mnd. helt i ro. Er for mange mødre som ikke klarer å leve et liv uten å gå rundt å være mor 24-7! Det å ha disse meningene gjør meg allikevel ikke til en dårlig mor. For hva har en liten baby å gjøre i et bryllup der støy, alkohol og sigarettrøyk ofte er en del av kvelden???
Scorpina Skrevet 11. mars 2004 #28 Skrevet 11. mars 2004 Mitt poeng er at jeg ikke helt kan skjønne mødre som ikke klarer å være borte fra Minsten 1 dag..... Dersom man har en barnevakt man stoler på' date=' kan jeg ikke skjønne problemet. Det å ha disse meningene gjør meg allikevel ikke til en dårlig mor. For hva har en liten baby å gjøre i et bryllup der støy, alkohol og sigarettrøyk ofte er en del av kvelden???[/quote'] Jupp!! Just presis!! Altså, har man en heeelt nyfødt barn får man heller være hjemme om det blir for mye bråk/støy. Da min "gamle tante" hehe...gifta seg for nesten 7 år siden var min datter bortimot 3 mndr. Under vielsen var hun med og oppførte seg eksemplarisk...men da middagen og alt greian etterpå starta var det gudmora til min datter som passet henne. Jeg hadde pumpa til x-antall flasker, hauer med bleier og NYTA de timene med party-party i visshet om at jenta våres var i de beste hender I VÅRT bryllup skal ungene være med på middag og alt det der...men når klokka bikker rundt 21.00 blir de sendt avgårde til barnevakter. Enkelt og greit!
Murf Skrevet 12. mars 2004 #29 Skrevet 12. mars 2004 Vi har invitert 1 tass på 1/2 år. Hun skal ha med seg sine foreldre, og vi satser på at det går greit. De er da to foreldre. Vi har mulighet for overnatting på samme sted som selskapslokalet, så jeg regner med at de kan gå litt frem og tilbake, eller ha barnet i en seng på rommet ved siden av. Flere gjester kommer til å gå til og fra, begge våre fedre klarer ikke sitte i timesvis pga ryggsmerter, og da får de heller komme og gå som de vil. Er jo lykkelig for å få feire dagen sammen med dem! M
viwi Skrevet 12. mars 2004 #30 Skrevet 12. mars 2004 JEg vil nå tro at det vil forstyrre ganske mye med babycallere. Kan ikke de ha vognen utenfor middagslokalet eller ved døra istedet for i en annen etasje. da jeg var helt fersk mor føltes det mye tryggere å ha vogna der hvor jeg kunne se den.. Dessuten sover et spedbarn masse..
viwi Skrevet 12. mars 2004 #31 Skrevet 12. mars 2004 Har man akkurat fått barn, kan det jo hende man faktisk bare må takke nei til å komme Nybakte mødre (og fedre) forventer av og til at hele verden skal tilpasses deres behov, mens faktum er at man er ikke like fri til å gjøre hva man vil i denne perioden. Sånn er det bare. Er man blitt invitert som par uten barn og ikke ønsker å ha barnevakt får man heller takke nei og holde seg hjemme. Skjønner samtidig tankegangen, og det er jo fint at du tenker på dem. Men i mitt bryllup skal ingen være nødt til å liste seg rundt fordi det ligger barn og sover, da får de ordne barnevakt eller bli hjemme. Vi skulle selvsagt sett at de kom, men det mener jeg er et helt uproblematisk offer for vår del. Herregud det er da ikke snakk om å liste seg rundt når det er spedbarn der. Syns det er mange rare meninger her. Hold dere hjemme hvis dere har små barn? HALLO!!!! så dere mener man skal skjerme omverdenen for et lite barn til det er så stor at man kan overlate dem til andre??? Det kan da ikke være store problemet å ha ei vogn stående? Dessuten gir dere nybakte foreldre forbaska lite kreditt- de aller fleste drar nå ikke med seg et sykt eller kolikk-barn i bryllup. De ser da an situasjonen
Engel Skrevet 12. mars 2004 #32 Skrevet 12. mars 2004 Ok, jeg har ikke orket å lese hele denne, men tenkte jeg kunne fortelle at datteren til min søster på 7 mnd (datteren altså :-) ) var med i vårt bryllup. Det vi gjorde var å sette søsteren min og mannen på enden av bordet, og så hadde de vognen på enden, mellom seg. Det gikk kjempebra! De måtte gå ut et par ganger hvor hun ble urolig, men det var ikke noe problem. Det å ha dem i et annet rom kan gå an, men det er ingen selvfølge at barn sover når det skjer så mye rundt dem, og da risikerer man at foreldrene må være ute med dem hele tiden. Bedre å ha dem i samme rom, man tar dem selvfølgelig med ut om de blir urolige og begynner å gråte.
Lullu Skrevet 12. mars 2004 #33 Skrevet 12. mars 2004 Meg igjen. Om man ikke får skaffet barnevakt, skjønner jeg selvsagt at barnet må bli med. Men jeg kan ikke helt skjønne foreldre som ikke har lyst å more seg med venner på en fest UTEN at barnet er med hver eneste gang. Er så mange mødre som låser seg fast til Minsten, av no reason. Personlig så er både far og jeg flinke til å ha et liv ved siden av foreldrerollen også. Jeg syntes det er utrolig deilig å snakke med andre voksne mennesker om alt annet enn bleieskift, grøt og amming. Deilig å bare ta hensyn til meg selv en gang i ny og ne. Jeg er selv småbarnsmor, så jeg sitter jo selvsagt ikke her og fordømmer andre småbarnsmødre. Men man kan vel klare å se lengre enn sin egen nese ikke sant?? Jeg vet også at mine venninner liker å ha min fulle oppmerksomhet ved slike annledninger, istedet for at jeg skal være på tå hev for min datter. Og ditto - slik føler jeg det også med mine venninner.
Pusekatt Skrevet 12. mars 2004 #34 Skrevet 12. mars 2004 Herregud det er da ikke snakk om å liste seg rundt når det er spedbarn der. Syns det er mange rare meninger her. Hold dere hjemme hvis dere har små barn? HALLO!!!! så dere mener man skal skjerme omverdenen for et lite barn til det er så stor at man kan overlate dem til andre??? Det kan da ikke være store problemet å ha ei vogn stående? Dessuten gir dere nybakte foreldre forbaska lite kreditt- de aller fleste drar nå ikke med seg et sykt eller kolikk-barn i bryllup. De ser da an situasjonen Det er brudeparet som inviterer til bryllup, og det er opp til brudeparet å avgjøre hva slags ramme man ønsker rundt sitt eget bryllup. Brudeparet har derfor en soleklar rett til å la være og invitere spedbarn. Dersom det er uforenelig med din agenda, får du heller holde deg hjemme - med spedbarnet. Som flere andre har påpekt her; bryllup er primært ikke noe barneselskap.
Tvilling76 Skrevet 12. mars 2004 #35 Skrevet 12. mars 2004 Vi hadde opprinnelig et barnefritt bryllup, men min søster fødte 1 uke før, så det var helt naturlig at hun fikk ha med seg vår lille niese. Det var ikke noe problemer i det hele tatt. Min søster ble satt ytterst på en av langsidene (slik at hun hadde plass til å ha bærebagen ved siden av seg) med sin mann, og hun og hennes mann byttet på å gå ut om det var noen uroligheter. Nå sov nurket under hele middagen så det var ikke noe problem. Vi merket faktisk ikke at hun var der i det hele tatt.
Isiselin Skrevet 12. mars 2004 #36 Skrevet 12. mars 2004 Som flere andre har påpekt her; bryllup er primært ikke noe barneselskap. Men er det primært et voksenselskap da?? For meg og oss er vårt bryllup en familiefest, en vennefest og en kjærlighetsfest og jeg synes barn er såpass viktige for kjærligheten at jeg ville aldri kunnet drømme om et bryllup uten unger. Vi har bedt 24 unger fra 0-15 år. Mange av disse er nære unger som søsken, tantebarn og onkelbarn og vi kunne aldri i livet ha tenkt oss dagen uten dem. Klart det blir litt ekstra halloi rundt dette, men vi synes ikkie det skal være så himla alvorlig heller! Det skal være romantisk, morsomt, feststemt og humørfyllt og unger klarer godt å bidra til det. Når kvelden kommer og festen starter får i utgangspunktet alle unger lov til å være der også og svinge seg og danse. Men dette bestemmer selvfølgelig foreldrene. For oss hører ungene med! Poenget mitt er altså at noen vil ha unger med, andre ikke. Hvis en vil ha unger med må det være lov og vil en ikke ha unger med så må det også være lov. Ingen grunn til å gå løs på hverandre... Og så til spørsmålet: Synes løsningen virket veldig god, jeg. Kan være godt for nybakte foreldre å kunne hygge seg på fest selv om de føler at de ikke vil gå fra ungene sine hjemme.
Lullu Skrevet 12. mars 2004 #37 Skrevet 12. mars 2004 Men er det primært et voksenselskap da?? Lange middager på 3 til 4 timer med en haug med taler, alkoholservering, sigarettrøyk, høy musikk, avslutning nærmere 02:00 - jepp, dette er et voksenselskap syntes nå jeg. Men legger man opp til å ha mange barn, så blir det jo helt sikkert annerledes. Folk er jo forskjellige. Personlig ville jeg ikke kuttet ned på noe av det jeg nevner over, så derfor blir det ingen barn hos oss.
Gjest Poirot Skrevet 12. mars 2004 #38 Skrevet 12. mars 2004 Poenget mitt er altså at noen vil ha unger med, andre ikke. Hvis en vil ha unger med må det være lov og vil en ikke ha unger med så må det også være lov. Ingen grunn til å gå løs på hverandre... Klart det! Men flere her mener tydeligvis at det er en selvfølge å få ta med barna. Det er det ikke.
Isiselin Skrevet 12. mars 2004 #39 Skrevet 12. mars 2004 Lange middager på 3 til 4 timer med en haug med taler, alkoholservering, sigarettrøyk, høy musikk, avslutning nærmere 02:00 - jepp, dette er et voksenselskap syntes nå jeg. Lange middager med taler: Løsning: Lage et lekerom ved siden av med tegnesaker og slikt, godteskåler og annet kos. Sigarettrøyk: Løsning: Røyking forgår ute Alkoholservering: Løsning: Ingen barn har noengang tatt skade av å se voksne ta seg et glass vin. Senere på kvelen går sannsynligvis de minste hjem og legger seg før folk blir veldig fulle. Avslutning kløokken 2 eller 6 for den saks skyld: Løsning: Ungene drar hjem tidligere. Mange voksne drar også hjem tidligere. Alle drar når det passer dem. Men som sagt... Alle har hver sin måte å feire på. Hos min familie har ingen sett veldig hardt på dette med at unger ikke kan være i bryllup eller at unger ikke kan se voksne drikke et par glass vin eller litt øl!
Isiselin Skrevet 12. mars 2004 #40 Skrevet 12. mars 2004 Klart det! Men flere her mener tydeligvis at det er en selvfølge å få ta med barna. Det er det ikke. Nei, det er klart. En bør ikke ta med barna sine hvis det ikke står at de er invitert. Der er vi enige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå