Gå til innhold

Spedbarn i bryllupet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en produktiv vennegjeng, og hele fire par kommer med babyer på under to måneder, noe vi selvsagt synes er greit. Når de er så små, er ikke barnevakt noe god løsning for så mange timer. Derfor blir det fire barnevogner i lokalet. Vi har leid to etasjer (med heis imellom). Går det an at jeg foreslår at de lar barnevognene stå i etasjen over og tar med babycalling på lav styrke ved der de sitter til middagen? Og så plasserer jeg småbarnsforeldrene nært utgangen, slik at de raskt kommer opp til sine gråtende små! Hva mener dere, kan jeg foreslå dette? Noen som har erfaringer på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det hørtes ut som en super ide :)

Sett alle ammede (med følge?) nær utgangsdøren. Jeg vil tro at de er såpass oppegående mennesker at de skjønner at det er best, også ang barnevogner.

Skrevet

Vi har også overpruduktive venner, med fire par som har termin rundt en mnd før bryllupet vårt. Vi håper de har lyst til å komme og satser på å ha de små rett utenfor salen hvor vi skal spise og sette de nybakte foreldrene nederst og nærmest døra. Så vi andre slipper å høre på barnegråt. Håper det kommer til å gå bra, for vi vil jo så gjerne at de kommer alle sammen.

Skrevet

Vi har sagt nei til de som vil ha med seg små barn som ikke er spesiellt invitert. Vi vil ikke ha et selskap der folk flyr frem og tilbake med ammeinnlegg i hendene.....

En av mine venninder hadde tenkt å ta med seg toåringen sin.

Heeelt uaktuellt......

Gjest gjest1
Skrevet

Hei skogeki!

Synets forslaget ditt var kjempe bra, jeg. Vi blir bare å ha en baby i bryllupet vårt (4 mnd). Ellers har vi unger fra 1 år og oppover.. Vi har eget lekerom der, så vi ernok veldig heldige! Koselig med unger, blir ikke så stivt :wink:

Skrevet

God idè slik du hadde planlagt det syntes jeg.

Har selv 2 venninner med barn på ca. 2 og 3 mnd. når vi gifter oss. Jeg har ikke bedt barna, og de har heller ikke spurt. Dersom de ønsker å ta med seg småtassene får de gjerne det, men helst ser jeg at barna blir hos barnevakt. Skjønner ikke helt problemet med barnevakt av så små barn. Har selv barn på 9 mnd. og dersom jeg hadde blitt bedt i bryllup når mitt barn bare var 2 mnd, ville jeg nok helst gått alene og latt barnet være hos barnevakt.

Spørsmålet er jo selvsagt om man får barnevakt man stoler på, som f.eks besteforeldre, søsken o.l. Jeg håper dette løser seg automatisk i mitt bryllup.

Personlig syntes jeg det er utrolig deilig å bare være meg ved slike annledninger, og har absolutt inget problem med å overlate vesla til barnevakt.

Skrevet

Hørtes veldig lurt ut syns jeg, men jeg ville nok kanskje ha byttet ut babycallingen med en barnevakt eller to som kan ha alle fire barna der oppe.

Det er mye som ikke de små ikke direkte trenger mamma eller pappa springende fra bordet for. Feks mistet tutten eller lign. + at våkner de små midt under middagen så er det kanskje og en mulighet med barnevakt for at foreldrene ikke trenger å bli lenge borte eller spise kald mat og sånn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det høres veldig greit ut jeg så lenge barna sover og har det greit.

Skrevet

Hørtes greit ut det da..

Men vi har noen som har baby på 3mnd og 10mnd og de har skaffet barenvakt..

Kan de ikke skaffe barnevakt?Er jo mye enklere

Skrevet

Praktisk og fint tenkt er min mening.

Selv ville jeg riktignok ha sørget for en person istedenfor babycallen, men det er meg.

Synes ikke du kan forlange at de skaffer barnevakt, siden alle er under 2mnd. Derimot å si at de kan si "ja," med forbehold, synes jeg er helt på sin plass.

Verken foreldre, baby, brudepar eller andre får det særlig gøy, om babyen har kolikk feks.

Vi var i bryllup da Vesla var 5uker, kjempe kjekt :P Men om ho ikke hadde vært glad i å sove i vogna si, eller sove i det hele tatt, hadde jeg aldri dratt. Ammet ofte før maten, så sov ho gjennom hele middagen. Vi hadde vogna i spisesalen, og satt like på enden ved utgangen. Dette fungerte veldig fint, men i dette bryllupet var det bare en baby, ikke 4.

Når vi nå gifter oss til sommeren, blir det 2 babyer (2mnd og 9mnd), da kommer vi til å gjøre som dere. De har alle sine norske slektninger i bryllupet, så da valgte vi å invitere dem med baby

Skrevet

Vi får iallefall 1 baby i bryllupet da søstren til min kjære skal ha små en måned før bryllupet vårt. Nå viser det seg at et vennepar også skal ha på den tiden, men jeg håper egentlig at de da velger å bli hjemme, framfor å ta babyen med seg. Dersom de sier de ønsker å komme med babyen får de lov til det, jeg skjønner godt at de ikke vil ha barnevakt til et så lite barn.

Skrevet
Vi har sagt nei til de som vil ha med seg små barn som ikke er spesiellt invitert. Vi vil ikke ha et selskap der folk flyr frem og tilbake med ammeinnlegg i hendene.....

En av mine venninder hadde tenkt å ta med seg toåringen sin.  

Heeelt uaktuellt......

Toåringer er helt uaktuelt hos oss også. Vi har ikke med noen barn i invitasjonene våre, men disse babyene er jo heller ikke født ennå da! :ler:

Den ene babyen er til toastmasteren vår, den andre til det paret som førte oss sammen osv... (M.a.o. - de MÅ jo bare komme!) De har termin tre og fire uker før bryllupet. Har da forståelse for at man vil ta barnet med seg, mtp. amming og sånn. Et bryllup varer jo noen timer...

Gjest Tabby
Skrevet

Små babyer synes jeg det er en selvfølge å kunne ha med seg. De fleste liker ikke å gå fra babyene sine, selv likte jeg ikke å levere minimannen til noen før han var rundt 6 mnd. Vi får en nevø eller niese på våren nå og har tilbudt foreldrene å ha med den til maten i hvert fall, men denne er jo ikke så liten når vi gifter oss så det kann godt hende foreldrene vil komme uten. En to åring er større og jeg ville ikke bedt noen ta med et så stort barn.

Vi skal ha våre barn der, og de vil da være 2 1/2, 6 1/2 og 8 år, men jeg synes det blir litt forkjell i forhold til å ha andres barn der. Våre barn blir også hentet etter at vi har spist kaker, før dansen trår til, så jeg synes ikke noen av gjestene med små barn bør kunne argumentere seg til å ha med sine større barn av den grunn heller. Men en helt liten baby merker man som oftest ikke noe til heller og er de i en annen etasje, med barnevakt, ville ikke brukt babycalling, så vil det nok gjøre det mye lettere for foreldrene å takke ja til å komme.

Ang babycalling, den vil jo kunne forstyrre ganske mye under maten den også, lyden må jo stå på om foreldrene skal kunne høre at barnet gråter, og som det ble nevnt over her, det er ikke alt en baby trenger mamma eller pappa for. Men en kjempefin tanke å kunne ha de små med seg.

Skrevet
Hørtes greit ut det da..

Men vi har  noen som har baby på 3mnd og 10mnd og de har skaffet barenvakt..

Kan de ikke skaffe barnevakt?Er jo mye enklere

Våre venner med barn får skaffe seg barnevakt ja. Eneste ungen(e) i vårt bryllup blir vår egen jente på 6. Min forlovers sønn på 6 år og datter på 14 år. Søskenbarnet mitt har med seg sin datter på 15. Skjønt, da er de nå _litt_ mer voksen. Men, det koker ned til at ja, venner får ordne seg barnevakt. Det er IKKE et "barneselskap". Har også invitert en venninne som jeg vet har termin rundt mnd før bryllupet. OM hun vil komme får hun fikse barnevakt ja....

Gjest Lompa
Skrevet

Applaus til skogeki for et "familievennlig" bryllup, og en sunn innstilling til nybakte foreldre!

Skrevet

Hos oss får ingen unger komme. Min fetter nekter til og med å komme, da jeg ikke lot han la sin sønn på 2 år sove i rommet ved siden av spisesalen!!!! :o , for ett styr det hadde blitt!Ærlig talt, han kunne bare ha skaffet seg barnevakt.

Hos oss blir det over 100 voksne i festklær, alkohol, høy musikk og sigarettrøyk. Inget egnet sted for barn, og det er sånn vi vil ha det denne dagen også.

Gjest Lompa
Skrevet

Det er ikke alltid "bare" å skaffe barnevakt,da. Det kan være flere grunner til det. Min fetter har også en sønn på to år, som han hadde fått ta med om nødvendig. Vi har i utgangspunktet sagt at dette er et barnefritt bryllup, men det er for at ingen skal trenge å dra hjem tidligere,og at de som er småbarnsforeldre skal få en "frikveld".

Sønnen til fetteren min er mye syk, og det kan for en barnevakt være et skremmende ansvar hvis en to-åring plutselig får et astma-anfall eller lignende.

Men selvfølgelig, det passer særs dårlig med småbarn når man skal ha party-bryllup. Vårt kommer til å foregå i litt roligere former,så...

Skrevet

Nei når barna blir litt større synes jeg de ikke har noe å gjøre i bryllup alt over 6 mnd er uaktuelt hos oss. Vår egen lilletass skal jo ha barnevakt. Men når deer nesten nyfødte synes jeg foreldrene må få ta de med. Desuten bor de over to timer kjøretur fra bryllupet vårt. Det blir for langt å være borte fra den lille synes nå jeg.

Skrevet

Har man akkurat fått barn, kan det jo hende man faktisk bare må takke nei til å komme :roll:

Nybakte mødre (og fedre) forventer av og til at hele verden skal tilpasses deres behov, mens faktum er at man er ikke like fri til å gjøre hva man vil i denne perioden. Sånn er det bare. Er man blitt invitert som par uten barn og ikke ønsker å ha barnevakt får man heller takke nei og holde seg hjemme.

Skjønner samtidig tankegangen, og det er jo fint at du tenker på dem. Men i mitt bryllup skal ingen være nødt til å liste seg rundt fordi det ligger barn og sover, da får de ordne barnevakt eller bli hjemme. Vi skulle selvsagt sett at de kom, men det mener jeg er et helt uproblematisk offer for vår del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...