AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Vår lille jente ble født i juli i år. Da har hun jo rett på bhg-plass fra august neste år. Vi har bestemt at jeg skal være hjemme med henne til hun er 1,5-2 år, har vi noe rettigheter til barnehage etter dette? Er det opptak i januar også? Hadde vært perfekt å få barnehageplass i januar når hun er 1,5år.. Vi skal også flytte til et nytt sted før denne tid. Har man samme rettigheter selv om man flytter til en annen kommune/fylke? Jeg syns personlig det er for tidlig med bhg når hun er 1år (har jobbet i bhg selv, bestemte meg allerede da om at jeg ville at mine framtidige barn skulle være litt eldre). Men kan jo ikke være hjemme i evigheter heller, og litt dumt å miste den sjansen man hadde til plass... Anonym poster: b7e4495db500d052be0cc5797b8d4ca9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Du har ikke krav på noen plass om du ikke søker innen fristen i mars, og takker ja til den plassen du da får. Det er pr i dag ikke noe opptak i januar. Det eneste opptaket er til oppstart på høsten. Det kan være noen få private barnehager har opptak fortløpende, men det tror jeg gjelder de færreste. Så vil du ikke ha henne inn i bhg til neste høst er du mest sannsynlig nødt til å vente til året etterpå for å få plass. Du har på plass i en barnehage i din kommune så vidt jeg. Nå vet jeg ikke om du bor i by eller ikke, men bor du i Oslo feks så har du krav på plass i Oslo kommune, ikke i bydelen du bor i feks. Så usikker på hvordan det er om du flytter til en annen kommune. Det hele bunner vel i hvor du søker, og at du søker innen fristen. Anonym poster: bb1bb7e2208996f4eba36670e8c5a3a9
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Du har alltids muligheten å søke innen fristen i mars, og takke ja til plassen. Du må riktignok betale et halvår du ikke bruker har ikke sansen for måten opptaket blir gjort på nå. men det er en annen sak. Det går også ann å kontakte den aktuelle barnehagen og avtale frem noe. Det kommer gjerne flere plasser i januar etterhvert som et par av barna blir eldre, og kapasiteten øker Anonym poster: ead800861bbef63b82028538b9a9275f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 Du må søke innen hovedopptaket, men kan da skrive når du ønsker plass fra. Om du får plass fra f.eks august, men ikke ønsker å bruke den før januar, så kan du enten takke nei og fortsette å stå på venteliste på en av de andre (men risikere da å ikke få plass), eller betale for den fra august og begynne først i januar. I noen barnehager kan du ta permisjon, men det er nok litt vanskeligere om du ikke har hatt barnet i bhg fra før. Anonym poster: 5a52602b9fd8f0b16cd1241cd51257a6
Gjest imli Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 Du har ikkje krav på det, men ein kan søke om barnehageplass heile året. Det er vel stort sett i dei store byane det er vanskeleg å få plass? I min kommune er det full barnehagedekning, og det har hendt fleire gonger at ungar har byrja utanom det vanlege opptaket om hausten.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #6 Skrevet 14. desember 2012 Tusen takk for svar:) Så man har rett på plass august året hun er 2 også? Eller er det kun aug det første året man er sikret? Er oslo ja. Blir litt for dyrt tror jeg å betale bhg et halvt år, er jo ulønnet perm da... TS Anonym poster: b7e4495db500d052be0cc5797b8d4ca9
Britt Banditt Skrevet 14. desember 2012 #7 Skrevet 14. desember 2012 Du har rett på barnehage i august året etter også ja
Loppe Skrevet 14. desember 2012 #8 Skrevet 14. desember 2012 Jeg jobber i bhg i Oslo, og vi har opptak hele året, men det er bare på hovedopptaket du er garanetert plass, og da bare som ett-åring. Dette er en kommunal bhg. Alle kommunale bhg i Oslo tar inn barn hele året, men dette avhenger jo selvsagt av at det er ledig plass. Dersom noen flytter eller slutter midt i ett år står jo ikke disse plassene tomme til 1. August. Sønnen min går i enprivat bhg på Gunerløkka, og de tar også inn hele året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå