AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #1 Skrevet 13. desember 2012 Hei, kan en 13 åring stå i kassen og jobbe i varmmat avdelingen i en cafe? Jeg har lest at du må være 15, men er usikker. Anonym poster: dcc264e77a59ca85957af89a15f43b8c
Gjest Tekola Skrevet 13. desember 2012 #2 Skrevet 13. desember 2012 Fra Ung.no 13 år Når du har fylt 13, kan du ta lett arbeid med for eksempel budtjeneste (f eks avisbud), rydde- og pakkearbeid eller arbeid med tørrfisk. Hvis du er mellom 13 og 15 – eller skolepliktigskal du ha fri mellom klokken 20 og kl. 06ha en sammenhengende hvileperiode på minst 14 timerarbeidstid (i tillegg til skole) skal ikke vare over 2 timer om dagen og 12 timer i uken.på skolefrie dager kan arbeidstiden være opp til 7 timer.hvis arbeidet er opplæring i regi av skolen – må arbeidstid og skoletid til sammen ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. 15 år Har du fylt 15 år kan du ta arbeid som ikke er til skade for helsa di, eller hindrer deg i skolegangen. Du kan for eksempel arbeidepå kontori biblioteki butikkpå restauranter, pensjonater og liknendei parker, gravlunder etcArbeidstid for personer som er mellom 15-18 og ikke er skolepliktige, skal ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.Det skal være arbeidsfri mellom kl. 23 og kl 06.Sammenhengende hvileperiode på minst 12 timer.Overtid og nattarbeid er ikke tillatt. 18 år Når du har fylt 18, regnes du som voksen og kan ta alle slags jobber, men du må være fylt 20 for å ha lov til å selge brennevin. Så nei, han eller hun må vente to år til.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Desuten syns jeg ikke en som er 13 bør jobbe i yrker som de ikke forstår alvoret av. i Matproduksjon er det strenge krav som en normal 13 åring ikke forstår og har erfaring til å følge. Da jeg var 13, gikk jeg med reklame for Nordpost eller noe sånt. Det er grei jobb for barn Anonym poster: 6d188231cf86fd98aa74bb406d7b9ffe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå