Gå til innhold

Katt oppfører seg rart, redd for at han blir mishandlet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjæreste har en kastrert hannkatt som vi har overtatt. Vi har hatt han i ett og et halvt år snart, og han har alltid vært litt hissig. Vi har blitt vant til å la han være i fred når han er i "det" humøret, men ellers er han en veldig kosete og snill katt som får den oppmerksomheten han trenger.

I det siste har han begynt å stikke av, og etter anbefaling fra dyrlege har vi holdt han inne i to uker. Nå er han ute i noen timer om dagen, og virker fornøyd med det, men han har blitt såpass vant til å gå på do i kassen inne at vi ikke har fjernet den enda. Vi bor sammen med en tredjemann (studenter), og katten har blitt veldig redd for han nå den siste måneden (vi tror dette er på grunn av at pus har sett han støvsuge). I går var jeg og kjæresten på julehandel et stykke unna, og da hadde pus bæsjet på gulvet (har ikke skjedd før etter at vi har begynt med kasse inne). Jeg fikk melding av han vi bor med da, og han sa han hadde vaska og ordna.

Når jeg og kjæresten min kommer hjem seks timer etterpå ligger pus i et hjørne hvor vi ikke har sett han ligge før og det er tydelig at han er redd når jeg kommer mot han. Jeg begynner å kose, og så kjenner jeg at katten er helt under magen. Han vi bor med sier han bæsja på seg selv (noe jeg aldri har opplevd før), og at han hadde "vaska" katten. Dette var da omtrent seks timer siden, og pus hadde ikke turt å rette på pelsen eller vaske seg skikkelig. Vi plasserte pus på soverommet til meg og kjæresten, han roet seg og begynte å vaske seg selv.

Jeg ble veldig bekymret og var sikker på at han vi bor med hadde gjort noe stygt med han, men han sa at det verste han hadde gjort var å sprute litt vann på katten. Det er klart, pus liker ikke vann, men jeg tror ikke at det er grunnen til at han ble liggende i samme hjørne i flere timer?

Jeg tror ikke at han vi bor med har mishandlet katten på noe vis, han er veldig troverdig, og han skjønner at vi tror det og sier at han ikke har gjort noe ille. Jeg lurer på om det er andre menn som kanskje kan mishandle katten når han er ute? Eller må jeg rett og slett bite i et veldig surt eple og ikke la han vi bor med være alene med katten lenger? Jeg har kjent denne gutten siden 6. klasse, og jeg vet at han er glad i dyr, dog er han et hundemenneske, og kjæresten hans har sagt til meg at han ikke likte katter før, men begynte å like katter etter at vi flytta samen. Dette her er veldig ekkelt for meg og kjæresten, og ikke minst for pus!

Anonym poster: 6b6805ff6ce5eb3de2263f9f945bbaa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten ble kanskje traumatisert av å bli vasket av en person han ikke har noe bånd eller positiv erfaring med. Det er ihvertfall min første tanke hvis denne katten muligens har blitt misshandlet før dere fikk han.

Anonym poster: 7e68a6c797ae69a4aa62ae2c3a1a387c

• Liker 1
Skrevet

Det er jo slettes ikke sikkert at han dere bor med har mishandlet katten, han har antageligvis bare forsøkt å vaske katten i aller beste mening. Og for en som ikke er vant til katter kan aller beste mening fort slå feil ut. Det dere ikke vet er vel hva katten har opplevd før han kom til dere, så det som katter normalt tåler kan fint være traumatisk for akkurat din katt.

Og når man først skal vaske en katt så holder det å ta bort det verste med en fuktig vaskeklut, så tar katten seg av resten selv. Å sprute vann på en nervøs katt er ikke å anbefale. Og akkurat det kan godt være grunnen til at katten ble liggende i et hjørne.

Skrevet (endret)

Han trenger ikke å ha mishandlet han, men det betyr ikke at pus liker denne personen.

Min katt hater onkelen min. Det er kjemperart, for onkel er veldig snill, snakker med han og prøver å være god mot han... men han har noen brå bevegelser og trekk som gjør pus nervøs. Og hver gang onkel beveger på seg, løper pus under bordet og blir det i en times tid. Han bare ligger helt stille, presset inntil bordbeinet og gjemmer seg.

Så... det kan tenkes han har skremt pus skikkelig. Jeg ville prøvd å bygge opp forholdet gjennom lek og kos for jeg kunne aldri tenkt meg å la pus bo med noen (som han må være alene med) som han ikke trives med.

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...