pusleline Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Slik er situasjonen..: * min samboer har over en lengre periode gitt f.. i å betale regninger etc, som jo naturligvis leder til en del inkassokrav. Disse har han også ignorert, noe som betyr at kreditorer nå har en del krav i hus, han har lønnstrekk etc. * Han har veldig bra lønn, men som dere skjønner har forbruket allikevel ikke gått i balanse... Han har et barn (tenåring), eier hus og bil. * Etter en tid sammen, har han fortalt gradvis mer og mer av økonomisk rot og problemer til meg, både fordi situasjonen påvirker hverdagen i stor grad. Og det er eg slit å holde alt dette inne... * Jeg er VELDIG "gjerrig' når det kommer til å bruke penger på utgifter til hus etc, det er vel ikke vanskelig å forstå hvorfor... Dersom situasjonen kan løses via et midlertidig lån mm, er det jeg som skal ha styring på økonomi. Ingen tvil om det... * Nå viser det seg at han i tillegg til å ikke ha råd (alle tror han har mye penger..) til julegaver, også må reparere bil, ha vinterdekk, samt sliter med en betent tann... Det skak også sies at vi venter barn sammen, samt holder pp med litt oppussing sammen... *** Hva gjør jeg? Jeg vil så gjerne låne han det jeg kan (begrenset med min normale inntekt..), men vet det er lite sannsynlig ar pengene kommer tilbake pp min konto... Hjelp..? Vet det er noen som vil si "kom deg bort" men så enkelt er det ikke...
Horge Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Standardsvaret er selvfølgelig å se på noen episoder av Luksusfellen, og prøve å få gjort noen av de samme grepene, f.eks. refinansiere boliglån hvis det er mulig. Men, noe som kanskje kan være en løsning her dersom refinansiering av boligen ikke er et alternativ, er å sjekke om du kan kjøpe deg inn. Her må dere ha banken med på løsningen (ettersom det påvirker panten de har i boligen), men planen er altså at du tar opp et lån og bruker pengene på å kjøpe deg inn i boligen. Han bruker pengene han får av deg for salg av boligandelen på å løse inn forbruksgjeld. Fordelen for ham er at han blir kvitt den stygge gjelden, og du får sikkerhet i boligen. I tillegg er det jo på mange måter fornuftig at du kjøper deg inn i felles bolig nå som dere skal ha en avlegger sammen. Alt i alt burde dette være vinn-vinn, men trikset blir å selge det inn hos banken. Argumentet må jo være at dette gjør ham bedre rustet til å oppfylle forpliktelsene i banken. Merk bare at dette altså er et syltynt argument, for banken har jo allerede sikkerhet i boligen, og hvis de tillater at du kjøper deg inn, så betyr det i praksis at bankens sikkerhet blir redusert. Men det kan jo hende at de er snille nå som det er jul... 1
Gjest Darthoven Skrevet 13. desember 2012 #3 Skrevet 13. desember 2012 Ansett deg selv som verge, og skaff deg en fullmakt over hans økonomi til han vokser opp. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #4 Skrevet 14. desember 2012 Gjeldsbrev Anonym poster: 19eb8e11d341bedbb3010737f1d7b925
Smascha Skrevet 14. desember 2012 #5 Skrevet 14. desember 2012 Ansett deg selv som verge, og skaff deg en fullmakt over hans økonomi til han vokser opp. Enig med denne. Ferdig snakka.
Gjest Skrevet 15. desember 2012 #6 Skrevet 15. desember 2012 Så lenge han ikke vil ta grep er det lite du kan gjøre. Jeg så at de annonserer etter nye deltagere på "Luksusfellen", dere høres ut som en drømmecase for dem. Ikke kjør deg sjøl ned i søla for å "hjelpe" han. Han må ville hjelpe seg selv, og det hjelper ingen om du også får masse gjeld pga penger som forsvinner i et stort svart hull. Du må sikre din egen økonomi i forhold til at du faktisk venter barn. Du kan risikere å bli stående med alt alene. Mange forhold går i knas pga økonomi. Om man har veldig ulike prioriteringe så skaper det masse gnissninger. Det du kan gjøre, om du får han med på laget, er å skaffe deg en totaloversikt over gjelden. Deretter må dere forhandle om en nedbetalingsplan med samtlige kreditorer. Den planen må overholdes. Alt av verdi som dere får noen kroner for bør vurderes å selges. Bytt til en rimelig bil. Si opp alle abonnementer eller bytt til billigste alternativ. Hans lønn går inn på en konto der du får disponere pengene. Han får en liten sum i måneden som "lommepenger" og må greie seg med det. Sperr navnet hans hos kredittsjekkingsfirmaene, slik at han ikke kan kjøpe på avbetaling eller skaffe seg kredittkort. Du passer på at lønna går direkte til betaling av gjeld og de nødvendigste felles utgiftene. Lev på et minimum mens dere holder på. Det du går i pluss mens dere gjør dette setter du inn på en spare eller investeringskonto der pengene dine kan vokse i fred. Ikke finansier livet hans. Du må trygge deg i fall dette ikke funker. Ikke se på situasjonen blindet av kjærlighet, selv om det er vanskelig å la være. Prøv å være realist. Og det kan være tøft om du tar full kontroll økonomisk, men håpløst om du lar være. Du kan si til han at systemet han har brukt beviselig ikke virker. Og så kan du lese litt på Pengevett.com. Snublet over det selv. En del interessante ting der inne. Og forresten, gi blaffen i alle andres forventinger til dere. Om noen tror at han er rik, så er det ikke ditt problem. Det er illusjonene som han har laget om eget liv som har satt han i denne situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #7 Skrevet 15. desember 2012 Mannen lærer ikke av at du rydder opp for han, dette må han rydde opp i selv. bistå han med å oppsøke NAV. Der ber han om å få en time/bli henvist til økonomisk rådgiver. Til timen tar han med alle regninger,noversikt over inntekter og utgifter. Deretter kan økonomirådgiveren bistå med å få igang en betalingsordning med kreditorer og kunne gi råd til samboeren din. Anonym poster: 846dcb885aab902017d31f7414f4f2a8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #8 Skrevet 15. desember 2012 Han må jo (som flere sier over) få hjelp til å bli mer økonomisk, men dette kan være en langdryg prosess. At du kjøper deg inn er en kurrant løsning om du har råd, men sørg for at pengene faktisk går til nedbetaling (om du ikke forsikrer deg om det vil de ikke gå til nedbetaling). Med en gang bør du: -sette opp samboerkontrakt og få vanntette skott mellom din og hans økonomi. -sørg for at han betaler sin del. Ikke betal noe av hans med mindre konsekvensen er alvorlig (husleige/strøm/kom.avg) og få da bekreftet at du har betalt, at han skal betale tilbake og når. -glem julegavene. Om han må stå på julaftan uten gaver så forklarer enten han eller du rolig at dette er fordi han har sløst og levd uansvarlig. Slikt er bare sunt for en voksen person. Anonym poster: 6fc8d3ea4738474ffb0b3a41775adc00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå