AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Har lyst til å sette valper på hunden min. Og i at mange driver med dette, blir det jo litt penger ut av det, spesielt for de som har rasehunder. Selv har jeg blandingshund. Det jeg lurer på er om man må skatte noe av pengene man tjener på å selge valpene? Hadde jeg fått 10.000-15.000kr for et kull med valper ville jeg jo gjerne kanskje betalt litt på billånet. Men banken vil vel kanskje vite hvordan man plutselig får en slik sum fra. Og man trenger vel beviser? Hvordan gjør dere det egentlig? Eller noen som vet noe Vil ihvertfall ikke snylte eller komme i noen problemer på et vis. Anonym poster: a7e633fd032490c10c9972c67f5ab94f
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Du skulle hatt bank, ditt egoistiske nek. Anonym poster: 040df1fa639c834761025d97dea508a0 21
redchilli Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Du skulle hatt bank, ditt egoistiske nek. Anonym poster: 040df1fa639c834761025d97dea508a0 Haha?
Portvinpiken Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Jeg håper inderlig dette er trolling, hvis ikke så bør du TS sette deg litt inn i hva avl er osv. Orker ikke engang skrive mer om det her - det er sikkert flere andre som vil gjøre for meg, men å sette valper på en hund for å tjene penger er intet annet enn idiotisk og veldig, veldig naivt. 15
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Haha? Ja? Hovedinnlegget er mer tragisk enn komisk mener nå jeg, håper det er trolling. Om ikke, så gjentar jeg gjerne det jeg først skrev. Anonym poster: 040df1fa639c834761025d97dea508a0 5
Skywise Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Hundemarkedet i dag er allerede mer enn mettet, til og med en del raseoppdrettere med premierte hunder etter gode linjer kan ha problemer med å selge hele kull i dag. Hvor lett tror du det da er å selge et kull med blandingsvalper uten noe som helst å vise til? En annen ting er at seriøse oppdrettere tjener så å si ingenting på oppdrettet sitt, og det er slik det skal være. Hundeavl og genetikk er så utrolig mye mer enn hannhund + tispe = valper som mor og far, og om man hopper ut i det uten noen kunnskap eller annet mål enn å tjene penger, er det stor sjanse for at du A) ikke vil få solgt valpene, og B) vil få meget misfornøyde valpekjøpere, som kan komme til å dumpe valpen/hunden på trappa di og kreve pengene tilbake. En annen ting er dette; er det etisk riktig å selge noen en valp som du ikke har noen forutsetninger til å si hvilke mentalproblemer eller fysiske plager valpen kan komme til å slite med? Er du villig til å refundere for eventuelle sykdommer som viser seg å stamme fra dårlig avl? Er du i stand til å forsvare parringen med god samvittighet ovenfor de uheldige eierne om det viser seg at flere av valpene har store mentale problemer/sykdommer? Som seriøs oppdretter må man ha få hunder, mange kull og store kull om man skal gå i pluss på oppdrettet. De færreste seriøse oppdrettere har det, så dermed går de fleste oppdrett i minus, mange går til og med veldig i minus. Alt det seriøse oppdrettere tjener inn på valpesalg, har de alt brukt på hundene sine før valpekullet ble solgt. Årsakene til dette er; - Helsetester er ikke gratis, de fleste av dem koster gjerne et par tusen, samt at noen ganger må man reise et stykke for å kunne ta dem da ikke alle klinikker tilbyr alle former for tester. Noen sykdommer må man teste hunden for hele dens liv da den kan oppstå når som helst og den ikke kan testes permanent for. Det innebærer som regel en ny test hvert år. - Hunden deltar i mange konkurranser for å ”bevise” hva den er god for (tenker da lenger enn bare utstilling, som jakt, lydighet, bruks ++). Trenings og kurs kostnader kan komme på en god del tusen innen hunden er ferdig utdannet. Så kommer påmeldingsavgifter som koster i underkant av 500. Deretter må man jo legge til reiseutgifter som fort kan bli en god del tusen pr. tur. Mange reiser langt for å konkurrere, så reisekostnader kan raskt bli enorme. - Så må man jo legge til alt det andre som et vanlig hundehold innebærer; Fôr, utstyr, forsikring og andre veterinær utgifter. - Å ha et valpekull koster også en del. De fleste tar hunden med på ultralyd og røntgen før valpene er født, regn så med et eventuelt keisersnitt om det går galt under fødselen. Noen oppdrettere tar seg fri fra jobb for å følge opp valpekullet i noen uker. Så kommer jo selvsagt fôrutgifter, veterinærundersøkelsen, registrering i NKK og eventuelt vaksinering og/eller chip. Blir en del tusen pr. valp. - Legg så til at de fleste seriøse oppdrettere har 0 til kanskje 3 kull årlig. 12
Evitas Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Hallo!!! Ingen tjener penger på avl!! Vi som er oppdrettere har dette som hobby. Vi har jobbet med dette i mange mange år for å få den kunnskapen vi ar!!! Det er uetisk å "bare" ha et kull, spesielt når du tenker på penger!!!! 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Hallo!!! Ingen tjener penger på avl!! Vi som er oppdrettere har dette som hobby. Vi har jobbet med dette i mange mange år for å få den kunnskapen vi ar!!! Det er uetisk å "bare" ha et kull, spesielt når du tenker på penger!!!! Veeel, det finnes mange "seriøse" oppdrettere som spyr ut valpekull og tjener gode penger på det. Det gjelder ikke alle, men det er fakta at mange gjør det. Og det er ikke noe jeg bare har hørt, men sett og erfart. Anonym poster: 8ea2bd27510188f77674b5d35077855e 6
Rubies_ Skrevet 13. desember 2012 #9 Skrevet 13. desember 2012 Jeg foreslår at du tenker deg om på nytt igjen, og igjen, og igjen. Helt til du har kommet frem til å ikke gjøre det. Du har en blandingshund! Det er ikke meningen at du skal drive med avl. Gi deg. 2
zanna Skrevet 13. desember 2012 #10 Skrevet 13. desember 2012 De 10-15000 bruker du opp på selve valpekullet ifm. med vaksiner, helseattester og for ++. Så må du også regne med at du må tilbakebetale helt eller delvis for en valp som ikke er i orden, og så er det kanskje en som må avlives, og en eller fler som må hjelpes ut. Er du riktig uheldig: keisersnitt til 40-50000! Hvis du trenger mer penger vil jeg sterkt anbefale å satse på noe annet, som flaxlodd eller lottokuponger.. 3
Gjest Skrevet 13. desember 2012 #11 Skrevet 13. desember 2012 Moren til samboern min har oppdrett på en rase som koster en god del! Hun satt vel igjen med ca 1000 kr pr valp etter alle utgifter! Det man gjerne glemmer er hva alt koster! Undersøkelser for å sørge at tispen er frisk, sprangavgift til hannhundeier, betaling til hannhundeier (som oftest betaling av en valp, eller en valp)! Så kommer vaksiner, ormekur, eget for til tispen når hun er drektig! Og du heldig å komme ut av det uten keisnersnitt eller komplikasjoner så må du fortsatt ha egne utgifter til valpefor, du må ha leker, du må ha tissematter (avispapir kan skade valpene alvorlig!), du må ha halsbånd og kobbel til alle de små for å lære de å gå i bånd! Du må regne med et par skader inne om du ikke er super forsiktig, valper er pøbler! Du må ta deg fri fra jobb i en periode, minst en mnd! Valpene skal vaksinere, ha ormekur! I tillegg er det greit å lære de opp til å kjøre bil så går litt penger på bensin! Alt i alt sitter man vel igjen med 1-2000 kr pr valp om man er superheldig! Men det forutsetter at alt går perfekt og ikke en eneste komplikasjon kommer i veien!
QueenOfTheSidewalk Skrevet 13. desember 2012 #12 Skrevet 13. desember 2012 Og dessuten er det vanskelig å selge blandingshunder. Ofte ender eieren opp med å gi dem bort. 1
Gjest Blue Jeans Skrevet 14. desember 2012 #13 Skrevet 14. desember 2012 Vet ikke om jeg tør spørre, men hva er det som er så galt med blandingshunder? Virker som mange har fordommer mot folk som lar blandingshunden sin få valper? Så sant de er friske, hva er galt? Jeg har en blanding og det er den snilleste hunden jeg noen gang har møtt. Og nei, han har aldri hatt noen fysiske problemer 1
Fandenivoldsk Skrevet 14. desember 2012 #14 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Jeg har ingenting imot blandingshunder i seg selv, men jeg har noe i mot all den ukritiske blandingsavlen som foregår. Skjer det uhell, og blandingsvalper blir født, skal de selvsagt tas vare på, men at en gjeng naut kommer med utsagn som "jamen hunden min er jo sååå søt/snill/fin/nydelig" og "jeg kunne tenkt meg å tjene en slant, liksom.." som argumenter for å pare bikkjene sine kommer jeg alltid til å rynke på nesen av. Avl er ikke en lek, og man skal faktisk sitte inne med mye kunnskap før man setter i gang med renraset avl til og med. Endret 14. desember 2012 av Fnisu 9
Wesla Skrevet 14. desember 2012 #15 Skrevet 14. desember 2012 Poenget er at når en seriøs oppdretter avler så har de god oversikt over sykdommer langt bakover i slekstreet, en hund kan fint være bærer av en sykdom uten at de er syke selv. Min hund er f.eks testet på hofter og albuer, øyelyst og PRA-testet. En blandingshund er sjelden testet og du finner ikke noe historikk bakover eller bland søsken (som er minst like viktig). Et blandingskull kan bli helt topp det, men som flere skriver er markedet mettet og det er et større sjansespill. 2
Majott Skrevet 14. desember 2012 #16 Skrevet 14. desember 2012 Jeg har ingenting imot blandingshunder i seg selv, men jeg har noe i mot all den ukritiske blandingsavlen som foregår. Skjer det uhell, og blandingsvalper blir født, skal de selvsagt tas vare på, men at en gjeng naut kommer med utsagn som "jamen hunden min er jo sååå søt/snill/fin/nydelig" og "jeg kunne tenkt meg å tjene en slant, liksom.." som argumenter for å pare bikkjene sine kommer jeg alltid til å rynke på nesen av. Avl er ikke en lek, og man skal faktisk sitte inne med mye kunnskap før man setter i gang med renraset avl til og med. Enig! Folk tenker lite på at det er individer de setter til verden. Individer som helst skal ha en god framtid og et godt liv. Man tenker ikke på sånt når penger betyr mest. 1
Majott Skrevet 14. desember 2012 #17 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Ts, hvis du skal avle på blandingsvalper, kan du ikke regne med å tjene på det. Når oppdrettere av rasehunder omtrent ikke tjener noe på sine kull, hvordan kan du tro at du skal sitte igjen med 10 000-15 000 kr netto? Valpene må ha mat, de må ha ormekur og helseattest. Ingen kjøper valper som ikke har vært hos veterinæren. Valper er dessuten MYE jobb. Mer enn det som lønner seg for det du vil få for valpene. Du har et ansvar for at valpene får en god start på livet, og at de får gode eiere. Er du villig til å ta på deg jobben det innebærer? Vil du selge disse små babyene til hvem som helst bare for å tjene noen kroner? Og om du ikke får solgt, er du villig til å beholde 2-3 selv? Eller blir de gitt bort til første som vil ha eller evt avlivet? Sånne ting bør du tenke over. Det å få valper innebærer mye mer enn at du får penger når de er 8 uker. Er du klar for det ansvaret det er å sette nye liv til verden? Du sier du ikke vil komme i problemer på noe vis. Da mener du skattemessig. Men du kan faktisk komme i problemer pga valpene også. Hvis de får atferdsproblemer eller ikke er friske, risikerer du å måtte ta de tilbake, og også tilbakebetale kjøpesummen. Har du tenkt over det? Endret 14. desember 2012 av Majott 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #18 Skrevet 14. desember 2012 Å selge valper regnes som en hobby (merkelig nok), og valper er ikke momsbelagt. Så derfor kan TS som mange andre store oppdrettere selge så mange valper de bare vil uten at staten blander seg inn. En kan sogar tjene penger på det ved å ukritisk avle på hva som helst for så å kalle det "designerhund" - små søte valper som blir solgt for mer enn renrasede hunder. En behøver ikke gå på utstilling eller drive helsesjekk eller sette inn mikrochip. Så lenge det finnes naive valpekjøpere kan folk utnytte hunder og selge som bare det. Det er nettopp dette som er så veldig trist. Moral er noe helt annet. Dyrevern og etikk og omsorg er noe helt annet. Hvis man har et snev av noe av dette bør man holde seg for god til å prøve å tjene penger på uskyldige valper! Anonym poster: 8ea2bd27510188f77674b5d35077855e 5
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. desember 2012 #19 Skrevet 14. desember 2012 Gratulerer TS - du har akkurat bevist at du ikke er den skarpeste gaffelen i penalet. Henger med på alle de gode svarene, som har kommet her. Både ang kostnader ved å sette valper på hunden din og oppfølging av valper mm. Og det gleder meg å se at så mange er motstander av dette her. Jeg er heller ikke motstander av blandingshunder. Har selv hatt en. Ulykker kan skje og det er ikke valpens feil. Men planlagt blandingsavl er så idiotisk at jeg får helt neller. Burde vært forbudt ved lov. Så mange idioter der ute, som prøver å tjene penger på å avle og selge blandinger. Grrrrr. Sint. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå