Gå til innhold

Vegetariske "middagskaker"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en oppskrift på vegetariske "middagekaker"( tilsvarende fiskekaker) med gulrot eller brokkoli eller andre grønnsaker? Har smakt det en gang og syntes det var så godt....

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg kjøper mine i helsekost.

Men hvis du ønsker å lage selv, ville jeg satset på å male grønnsaker, brødrasp og egg i food processor sammen med egg og litt vann + buljong. Deretter steke dem.

Har ikke noen oppskrift, sorry, men jeg kan kikke litt i kokebøkene mine og se om jeg finner noe.

Skrevet

Grønnsakskarbonader

2 kokte poteter, raspet

1-2 gulrøtter, raspet

1 skive kålrot, raspet

1 liten finhakket rød løk

1 rødbet, raspet

3-4 soltørkede tomater i olje, finhakkede

2 ss finhakket sylteagurk

1 dl revet ost

2 egg

1 ss potetmel

finhakket persille

timian

salt/pepper

Bland ingrediensene. Lag karbonader av deigen og stek dem i en middels varm panne til de blir brune og gjennomstekt.

Kikerter, chili og korianderkaker (4 pers.)

225 g kikerter, lagt i bløt over natten

2 små røde chili, uten frø, finhakket

15 g koriander

1 ts korianderfrø

1 ts spisskummenfrø

50 g smør

1 liten finhakket løk

1 liten grønn paprika, finhakket

3 finhakkede hvitløksfedd

1 ts gurkemeie

500 g gresk yoghurt

revet skall av ½ sitron

1 ss sitronsaft

salt/pepper

1 stort vispet egg

3 ss sammalt hvete, fin

2 ss jordnøttolje

Hell kikertene i en kjele, og dekk dem med vann. Kok opp og la småkoke ca 30 minutter. Bland løken med sitronskall, saft og koriander og la marinere minst 30 minutter.

Rist koriander og spisskummenfrø i tørr panne noen minutter. Knus dem.

Fres løken og paprika i smøret, sammen med hvitløk og chili til de er myke og begynner å brunes. Rør inn krydrene og gurkemeie og la steke ½ minutt til. Mos kikertene i foodprocessor sammen med koriander. Rør inn løk, krydder, 3 ss av yoghurten og sitronskall og saft. Form til 12 kaker som dyppes i egg og så i mel. Stek dem i olje ca 1 minutt på hver side.

Skrevet

Tusen takk for oppskriftene.

:P

Tar gjerne imot flere....

Skrevet

Vegetarkaker (4 pers.)

375 g squash

350 g søtpoteter

250 g pastinakk

200 g gulrøtter

1 grønn chili

1 vårløk

litt cayennepepper

salt/pepper

Riv squash, dryss på salt og la stå 30 minutter. Grovhakk poteter og pastinakk, kok opp og la koke til de er myke. Sil av vannet og mos. Riv gulrøttene, hakk chili og skjær vårløken i skiver. Tørk squashen. Bland sammen mosen med de andre grønnsakene og smak til med cayennepepper. Form til åtte kaker som stekes 4 minutter på hver side.

Rivekaker (2 porsj.)

2 gulrøtter

2 poteter

½ løk

1 ts potetmel/maisenna

1 egg

frisk og hakket krydder (timian, merian, persille, kjørvel)

1 ts salt

½ ts pepper

Skrell grønnsakene og grovriv dem. Bland inn mel, egg, salt og krydder. Varm smør i en panne og legg røren klattvis i pannen med god avstand mellom hver. Trykk dem til flate kaker som stekes over lav varme til skorpen er gyllen og sprø. Serveres straks.

Linseburgere I (4 pers.)

140 g grønne og brune linser

3,3 dl vann

1 egg

2 ss melk

20 ristede havregryn

30 g tørre brødsmuler

2 ss tahini

2 moste hvitløksfedd

½ ts salt

3 ss olivenolje

1 stor rød løk

Skyll linsene og hell i en kjele med vannet. Kok opp og la småkoke under lokk i 30 minutter. La renne godt av seg.

Kjør linsene til mos i foodprocessor sammen med egg og melk. Hell i en bolle og tilsett havregryn, brødsmuler, tahini, hvitløk og salt. Form til 4 burgere og stek 5-7 minutter, snu én gang.

Linseburgere II (6 stk)

175 g brune linser

2 ss sesamfrø

2 ss grovhakkede solsikkefrø

100 g grovrevne gulrøtter

120 g grovrevne poteter

1 revet løk

1 ss karripasta

salt/pepper

1 vispet egg

Legg linsene i en kjele, dekk med kaldt vann og kok opp. La småkoke 20-30 minutter, sil av og mos grovt. Tørrist sesam- og solsikkefrø. Bland med linsene og gulrøtter, poteter, løk og karripasta. Smak til med salt og pepper og rør inn egget. Del i 6 emner som formes til burgere. Legg på stekebrett og grill i ovnen 5 minutter på hver side.

Kikert- og peanøttboller (4 pers.)

1 finhakket løk

1 hakket selleristang

1 ts blandede tørkede urter

250 g ristede usaltede peanøtter, malte

175 g hermetiserte kikerter, moste

60 g smuler av grovbrød

1 eggeplomme

30 g hvetemel

Fres løk og selleri mykt i litt olje. Legg resten av ingrediensene, unntatt melet, i en bolle og bland i løk/selleri. Fordel blandingen i 12 porsjoner som rulles til boller. Rull dem i melet og fres dem i olje ca 15 minutter, til de er gylne på alle kanter og gjennomstekte. La renne av på kjøkkenpapir.

Skrevet

Dette var oppskrifter jeg virkelig kunne få bruk for .. takk til alle som la dem ut! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...