AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Dette var rystende for meg! Les NRK's repotasje nedenfor. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10665990 Anonym poster: e81f6084406a9e70efb84681cfc52041
Sugerøret Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Virkelig? Dette er noe som har vært snakket om i flere år.Ikke bare jehovas ,men de aller fleste av slike sekter.(og andre lignendes foreninger) 4
Mann 42 Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Dette kan da knapt forbause noen? Alle sekter har en indre justis, med en streng, udemokratisk organisering og distribusjon av makt, og de er alle sammen lite villige til å involvere utenforstående i sine saker. Det spiller ingen rolle om det er den katolske kirken eller en liten ekstrem menighet. På dette området er de like. Hensynet til trossamfunnets rykte går foran alt. Og paradoksalt nok er det dette som gir dem et så dårlig rykte. 3
Heart Skrevet 13. desember 2012 #4 Skrevet 13. desember 2012 Dette kan da knapt forbause noen? Alle sekter har en indre justis, med en streng, udemokratisk organisering og distribusjon av makt, og de er alle sammen lite villige til å involvere utenforstående i sine saker. Det spiller ingen rolle om det er den katolske kirken eller en liten ekstrem menighet. På dette området er de like. Hensynet til trossamfunnets rykte går foran alt. Og paradoksalt nok er det dette som gir dem et så dårlig rykte. Det var da voldsomt til generalisering. Har du erfaring med veldig mange organisasjoner av denne typen, eller noen andre konkrete holdepunkter for at "alle" er slik? Hvis det er korrekt (jeg har ikke satt meg inn i den konkrete saken) at noen har prøvd å dekke over en overgrepssak for å unngå negativ omtale av trossamfunnet, så er det ikke bare en skam og svært klanderverdig, men også helt idiotisk. At det skulle reflektere negativt på et trossamfunn at de tar overgrep alvorlig, er veldig usannsynlig i dagens samfunn. Når det gjelder det konkrete trossamfunnet er det ingen grunn til å tro at en slik sak er representativ for deres håndtering av slike saker, siden det er visse indikasjoner på at det motsatte er tilfellet. 1
Mann 42 Skrevet 13. desember 2012 #5 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Det var da voldsomt til generalisering. Har du erfaring med veldig mange organisasjoner av denne typen, eller noen andre konkrete holdepunkter for at "alle" er slik? Hvis det er korrekt (jeg har ikke satt meg inn i den konkrete saken) at noen har prøvd å dekke over en overgrepssak for å unngå negativ omtale av trossamfunnet, så er det ikke bare en skam og svært klanderverdig, men også helt idiotisk. At det skulle reflektere negativt på et trossamfunn at de tar overgrep alvorlig, er veldig usannsynlig i dagens samfunn. Når det gjelder det konkrete trossamfunnet er det ingen grunn til å tro at en slik sak er representativ for deres håndtering av slike saker, siden det er visse indikasjoner på at det motsatte er tilfellet. Dette har man jo sett gang på gang. Sekter lukker seg mot samfunnet utenfor, av forskjellige grunner, og innfører sin egen justis. Det er ikke akkurat en ubegrunnet påstand jeg fremmer. Det stemmer nok at det ikke ville slått negativt ut for deres omdømme dersom de viste at de tok overgrepssaker alvorlig. Men de later til å tro at det fører skam over dem dersom det blir kjent at slike ting skjer, så derfor skjules de. Endret 13. desember 2012 av Mann 42 3
Gjest Krystallbarn Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 http://www.youtube.com/watch?v=q_m5MnSPGVs
Sweet77 Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Det var da voldsomt til generalisering. Har du erfaring med veldig mange organisasjoner av denne typen, eller noen andre konkrete holdepunkter for at "alle" er slik? Hvis det er korrekt (jeg har ikke satt meg inn i den konkrete saken) at noen har prøvd å dekke over en overgrepssak for å unngå negativ omtale av trossamfunnet, så er det ikke bare en skam og svært klanderverdig, men også helt idiotisk. At det skulle reflektere negativt på et trossamfunn at de tar overgrep alvorlig, er veldig usannsynlig i dagens samfunn. Når det gjelder det konkrete trossamfunnet er det ingen grunn til å tro at en slik sak er representativ for deres håndtering av slike saker, siden det er visse indikasjoner på at det motsatte er tilfellet. Jeg syns det er bra at det blir satt fokus på dette, for religiøse organisasjoner slipper alt for lett unna. Gjelder det andre fora så koker gemyttene, enten det er innenfor skoleverket, idretten, det er naboen eller en kollega på jobben. Men av en eller annen grunn er det lett å tenke at "dette skjer jo i alle religiøse orfganisasjoner" og så mentalt overlate til dem selv å ordne opp når det er der det skjer. Disse udyrene er en like stor trussel enten de er religiøse eller ikke, samtidig som de jo skaper nye overgripere. Å overdramatisere er feil - men det er også feil å "ufarliggjøre" et problem som er såpass alvorlig for mange barn (og senere voksne). Så jeg vil gjerne følge opp litt her. Den linken du viser til, Heart, er en sak der "katten allerede var ute av sekken". Denne er, så vidt jeg kan se, ikke representativ for jehovas vitners behandling av overgripere som er en del av menigheten. Artikkelen opplyser klart og tydelig at mannen allerede var utstøtt da varslingen fant sted. De har altså ryggen fri idet de kan vise til "tiltak" fra menighetens side idet de gjør politiet kjent med saken. Beviser dette at jehovas vitner tar overgrep alvorlig? Nei. Det viser bare at når de slipper overgripende eks-medlemmer ut i samfunnet, så vil ikke de ha på seg at de ikke har gjort noe når overgriperen slår til på nytt. Hvilket denne gang vil skje utenfor deres kontroll, da overgriperen ikke lenger har mulighet for kontakt med barn innen deres egne rekker. Organisasjonens veiledning til menighetenes ledelse inneholder ingen retningslinjer som pålegger dem å anmelde overgripende medlemmer til politiet. Derimot blir de pålagt å legge navnene deres inn i et konfidensielt intern-arkiv: «Information concerning an individual accused of child molestation, proved or otherwise, should be placed in the congregation confidential file and marked “Do Not Destroy” and kept indefinitely. This includes Notification of Disfellowshipping or Disassociation forms on individuals who have been disfellowshipped for child sexual abuse and then later reinstated» I følge organisasjonen Silentlamb inneholder dette arkivet så langt 23.720 navn. Dersom dette er riktig er det et ganske stort glapp mellom antall overgripere hos vitnene og de tilfellene vi har hørt om. For i så fall skal ca 48 av dem befinne seg bare i Norge, forutsatt at overgriperne er prosentmessig likt fordelt i forhold til antall aktive vitner verden over (15.000 vitner i Norge, 7,65 mill vitner verden over). Enten problemet er av nevnte størrelsesorden eller ikke, så viser jehovas vitners egne retningslinjer at praksisen, til tross for at det i samtaler hevdes noe annet, er at man tar hånd om dette innenfor organisasjonen heller enn å gå til politiet. Hvilket overhodet ikke er greit. Kilder: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10731265 http://no.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vitner 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå