Gå til innhold

De som forbedrer fag etter vgs for å komme inn på medisin, jus++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stort sett gode karakterer, men sliter litt med å få gode karakterer i matte og norsk-fagene. Det ødelegger karaktersnittet litt for min del, hvert fall. Jeg har veldig lyst til å studere jus, og mener at det er en utdanning for meg. Dessverre er karaktersnittet ganske høyt, som gjør at jeg må forbedre fag når jeg blir ferdig med vgs neste vår.

Jeg regner med at det gjelder ganske mange, som må ta opp igjen fag etter vgs fordi snittet på studiet de vil inn på er veldig høyt.

Så lurer jeg på: hvor mange gjelder egentlig dette? Det er jo snakk om snitt på langt over 5. For noen veldig nære 6, og da må du jo stort sett ha 6'ere. Jeg vet ikke engang om jeg klarer å nå snittet som kreves, men håper å kunne forbedre karakterene mine så mye som mulig på ett år. Hvor sent er for sent å studere? Jeg vet jo at det "aldri" er for sent, men jeg ønsker naturligvis å bli ferdig så fort som mulig! Jeg kan jo ikke vente på alle alderspoengene mine heller, føler jeg. Hva tenker dere om det å forbedre fag etter videregående? Bør man heller velge et annet studium..?

Anonym poster: e591a9d9dd770af0ae70ad59a8f21398

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være ærlig så tror jeg ikke mer enn halvparten av de som studerer jus (for ikke å snakke om medisin) har et karaktersnitt som speiler inntakskravet. De aller fleste som studerer medisin har antakeligvis fylt opp sin realfagspoengkvote, noe som tilsvarer 4p, og da trenger man på et 57p-studie "plutselig" ikke mer enn 5.3 i snitt. Det er overkommelig for langt flere.

Hvilke matematikkfag har du? Jeg ser at du sliter med å få gode karakterer i matte, og da er kanskje ikke realfagspoeng veien å gå, men det er vel mulig å hente ett poeng for fremmedspråk III også. Alle monner drar :)

Til det siste spørsmålet ditt, så mener jeg selv at man bør finne et studie som inneholder noe man brenner for eller er svært interessert i. Hvis du velger å studere noe annet i stedet for jus, er det en fare for at du under studiet bruker energi på å gremme deg over studievalget ditt.. men hva vet jeg?

Skrevet

Om jus er det du vil inn på, så gjør det du kan for å klare det! Om du ikke kommer inn rett fra videregående, må du huske at snittet blir noe høyere (andregangsvitnemål). Det positive er jo at om du tar et år med å forberede fag, så vil du også få med deg alderspoeng. Om du ennå ikke kommer inn på studiet ditt, kan du f.eks. ta et år på universitet/høyskole som enkeltemnestudent. Da kan du få enda flere alderspoeng, samt to ekstrapoeng for fagene du har tatt (30+30 sp). Enkeltemnene su velger, kan jo være fag du trenger iløpet av jusstudiet, slik som ex.fac, ex.fhil o.l. Da vil det kanskje ikke føles like unødvendig å ta dette "ekstra året"...

Husk at du har mange år foran deg. Null grunn til panikk (:

Anonym poster: d238eac6a12b9ddfbeafd883ae9d576d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...