AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Jeg vet ikke hva jeg vil bli, og er egentlig ganske flink på skolen. Får som regel gode karakterer. Har et snitt på ca 5. MEN, jeg vil gå et studie hvor det ikke er muntlig eksamener, og ikke noe særlig muntlig fremføringer. I hvert fall ikke individuelle fremføringer. Jeg er så utrolig dårlig på det. Må lese fra arket, og er nervøs som bare fillern. Bare jeg ser litt opp fra arket (selv om jeg egentlig kan og vet hva jeg skal si) så begynner jeg nærmest å stamme og kommer helt ut av alt. Er det noen studier dere vet som har nærmest ingenting muntlig? Jeg er heller ikke ute etter en jobb hvor jeg må snakke foran forsamlinger/undervise etc. Sosialt fungerer jeg helt normalt og har ingen "plager" eller hva man skal kalle det. Det er når det kommer til fremføringer, og stå foran folk å snakke. Jeg vurderte f.eks en liten periode PHS, men da jeg fikk vite at det var muntlig utspørring i opptaksprøven + flere muntlige eksamener i studiet (trekk-eksamener uten forberedelse først). Utelukket jeg dette tvert. Ble nervøs bare av tanken. Anonym poster: 3b1904d0f0428cd214eaa8abae8d32dc
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Økonomi og administrasjon på TØH (Høyskolen i Sør-Trøndelag). Ingen muntlige fremføringer eller eksamener og du kan velge ganske vidt blant yrker, der mange av dem ikke har "fremføringsplikt". Jeg går der selv nå og er strålende fornøyd. Anonym poster: 2c3ecaa9603281de49a00bdf8a3db04b 1
Gjest WendyClear Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Du synes ikke det er litt dumt å velge studie bare på bakgrunn av eksamensformer da? Du må jo nesten interessere deg litt for studiet, og kunne tenke deg å jobbe med det. Tenk deg først hva du vil jobbe med.. så kan du deretter se hvordan studiet er lagt opp. Økonomi og administrasjon er jo ganske lagt unna politiyrket for eksempel... 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Jeg vet ikke hva jeg vil bli. Har ikke lyst til å bli politi lengre tror jeg. Vet ikke helt. Er åpen for mye. En økonomi/administrasjonsjobb tror jeg kunne vært noe for meg. Men jeg er ikke god med tall. Men først og fremt vil jeg ha en jobb/studie hvor jeg slipper muntlig. Det ødelegger altfor meg. Anonym poster: 3b1904d0f0428cd214eaa8abae8d32dc
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Ja, og jeg hadde en gang ikke lyst til å studere noe med engelsk på pensumlista fordi det stressa meg.Den planen funka ikke for å si det sånn. Jeg forstår at framføringer kan være en skikkelig stressende ting, men det er faktisk slik at de aller, aller, aller fleste utdanninger har noen slags form for framføing i løpet av de årene du går der. Muntlige framføring, presentasjoner av arbeidet ditt. Master skal jo presenteres muntlig. Om du har fem i snitt, så må du ikke la dette problemet ødelegge for deg. Da ville jeg heller anbefale å øve deg opp til å takle det. Det finnes mange kurs o.l. du kan prøve deg på. Det kommer ikke til å være lett, men utdanning byr på sine problemer, og derfor vokser man. Anonym poster: f10cbf61dc2ec6050ff36eed2cad80af
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Nei, jeg har ikke lyst til å ha noen muntlig fremføringer. I ALLE FALL ikke muntlig eksamen. Hvis økonomi og administrasjon er helt uten noe muntlig så begynner jeg gjerne der. Hvordan vet dere dette sikkert? TS Anonym poster: 3b1904d0f0428cd214eaa8abae8d32dc
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Rettsvitenskap ved UiO. Anonym poster: 005ff21ac58b49191fc5f1e59192cd63 1
awesome. Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Må man ikke ha presentasjon/høring av bachelor og master?? Også i økonomi og rettsvitenskap?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Jeg har en samfunnsvitenskapelig bachelor + master. Det eneste jeg jeg har vært bort i av muntlig var høringen i forbindelse med masteroppgaven. Det finnes nok mange mulige utdanning du kan ta uten å måtte opp til muntlig eksamen. MEN; du bør velge utdanning uavhengig av eksamensform! Du kan ikke la frykten for muntlige eksamener og fremføringer hindre deg i det. Du er jo ganske ung også (går jeg utifra, siden du går på vgs)... dette er en frykt de aller, aller fleste klarer å bekjempe. Og skulle du ha alvorlige problemer med muntlige fremføringer når du kommer til eksamen, så er det en mulighet for at studiestedet kan tilrettelegge. Vær åpen om problemet fra dag 1. Anonym poster: c9bd61be45afed1d4e1ca8ebc9f03d8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå