Gå til innhold

Lever vi i et samfunn der overvekt opphøyes, mens tynne/undervektige presses ned?

Gjest Marsvinet

Anbefalte innlegg

Gjest Marsvinet

Jeg har hørt folk be undervektige om å gå hjem og spise en pakke smør, legge på seg og slutte å være så anorektiske. Men jeg har aldri hørt noen be en overvektig om å slanke seg, gå og ete sunnere eller slutte å være et berg. Hvorfor? Lever vi i et samfunn der de overvektige opphøyes som "formfulle" og "frodige" og blir tatt på med silkehansker, mens de tynne må tåle skarp kritikk? Hva er i såfall grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler vel om at "alle" strever etter en tynn kropp, og da er det lov å kritisere det i noens øyne...

Anonym poster: c5c1c4393a6615f01ee554855405ce4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Vil ikke si jeg har lagt merke til at noen har sagt krasse kommentarer til verken den ene eller den andre. Uansett hvilken vekt man har er det stygt å påpeke at man har feil kropp. Hva vet folk om hva man synes om seg selv eller hva slags tiltak man gjør for å i sine øyne forbedre seg selv?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Jeg har da hørt mange "herregud så feit hun har blitt - se på de låra!", eller "hu der burde begynne å trene ass!" og lignende, både til overvektige, normalvektige og undervektige mennesker. Jeg tror det er mer legitimt å mobbe overvektige enn de som er litt i tynneste laget, nettopp fordi 'skinnyness' er et ideal i dagens samfunn. Det er den ønskelige normen; man ser tynne mennesker i alt av reklamer, på postere og billboards, det er tynne mennesker som jobber i de eksklusive butikkene, og det blir satt likhetstegn mellom det å være tynn og å være lykkelig. Jeg tenker meg også at de som kommer med nedsettende kommentarer til andres kropp på den måten (være det mot de 'bælfeite hvalene' eller de 'skjelettaktige pinnedyrene' - dette er ting jeg har hørt folk si om andre!) gjør det (av den vanlige grunnen;) for å hevde seg selv og sin egen selvtillit. Ved å flytte fokuset fra ens egne usikkerheter og over på noen andres 'flaws', hvor andre bidrar til ytterligere bekreftelse ved å si "mmm, herregud!", "ja, ikke sant" eller lignende, dytter man på en måte sine egne bekymringer over på en tredjepart, legitimert av sin kamerat/venninne/samtalepartner. Det gjelder både tynne mennesker som skriker ut om "hvor godt de feite har det" og overvektige som skriker ut om "hvor godt de tynne har det".

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har aldri hørt noen be en overvektig om å slanke seg, gå og ete sunnere eller slutte å være et berg. Hvorfor?

Det er nok bare fordi du ikke har vært der da det skjedde. Jeg har hørt sånne stygge kommentarer og spesielt baksnakking om dette temaet lever i beste velgående. Tynn eller tykk, det plager ikke meg og jeg kunne aldri ha tenkt meg å bli med på en negativ "samtale" om dette.

Anonym poster: 6e5db5c6d00cf95f3421f83f91ef6bc8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Tja. Når jeg var veldig tynn før, fikk jeg aldri beskjed om å gå og spise smør eller at jeg var anorektisk. Jeg fikk bare masse komplimenter. Noe jeg forsåvidt også får av og til nå, selv om jeg er normalvektig.

Hvis en overvektig venninne hadde spurt meg om jeg syntes hun var stor, ville jeg kanskje ha sagt at hun kunne hatt godt av å bevege seg litt mer. Men ville aldri kalt henne direkte tykt, det er bare slemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler akkurat denne debatten gikk her inne for et par måneder siden. Og nei, vi lever ikke i et slikt samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror nok ikke vi lever i et slikt samfunn du beskriver her, ting er nok litt mer nyansert enn som så. Ei venninne av meg som er overvektig dog ganske sunn av seg (ja folkens det går faktisk an ;) ) får ofte blikk som sier mye mer enn ord, hun får høre kommentarer og hun vet at de trillionene av reklamer rundt om som sier ”få mindre midje, få mindre magemål av gå på denne dietten” er myntet på hennes kropp og ikke f.eks på min kropp som er mindre og netere. Jeg hører folk si hele tiden til overvektige mennesker at de burde slanke seg igjennom reklame, igjennom retusjerte modell bilder, igjennom reportasjer og latterliggjøring av formfulle mennesker.. Har enda ikke sett en eneste reklame på tv eller blader om hvordan man kan lege på seg 10 kg. Man kan jo bare ta utgangspunkt i de 100 vis av kroppstrådene på kg ”jeg er 170 cm og veier 52 kg, er jeg feit?”, eller bilder av helt normale kvinner med et spm ”er denne damen tykk?, eller ”sant, denne damen er tykk”

Samtidig så ser en og det motsatte, kanskje fordi jeg selv er tynn og at jeg dermed legger merke til det, men utsagn av typen ”bare hunder liker bein, menn liker ekte kvinner”, ”ingen liker tynne kvinner som ser ut som guttebarn med mindre en er homofil og pedofil”, "Å du bruker xs i klær.. på BikBok, jaja innleggelse med sonde neste da eller”, og å si til andre mennesker som tilbyr deg mat på besøk at en nettopp har spist er som å banne i kirken..

Men jeg tror man legger merke til de negative tingene alt etter hva en selv velger å se rundt seg.. Jeg tror at uansett hvilken type kropp en har så risikerer en å bli trakket på, og at noen forteller deg at slik du ser ut er feil, noe jeg selv mener er ganske så absurd. Mennesker kommer i alle former og fasonger, for noen tar det 3 år å ta av 3 kilo, for meg så sleit jeg 3 år med å legge på meg 3 kilo, men at samfunnet tar med silkehansker på mennesker med overvekt er jeg helt uenig i, en kan ikke ha sitt mye rundt seg om en mener dette

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at mange mener at det er greit å si til en som er tynn at de bør legge på seg, men at det ikke er akseptert å be en tjukk å slanke seg. Selvfølgellig er det sårende for mange tynne å få slike kommentarer, men fordi å være tynn regnes som mer attraktivt så synes mange det er greit å komme med slike kommentarer. Hvorfor aner jeg ikke. Men på den andre siden er det veldig akseptert å se ned på og snakke stygt om tykke bak ryggen deres.

Jeg synes ikke at det at noen tar seg friheter med å kommentere tynne legitimerer å kommentere tykke. Folk burde rett og slett ikke kommentere andres fysikk i tide og utide.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt folk be undervektige om å gå hjem og spise en pakke smør, legge på seg og slutte å være så anorektiske. Men jeg har aldri hørt noen be en overvektig om å slanke seg, gå og ete sunnere eller slutte å være et berg. Hvorfor? Lever vi i et samfunn der de overvektige opphøyes som "formfulle" og "frodige" og blir tatt på med silkehansker, mens de tynne må tåle skarp kritikk? Hva er i såfall grunnen?

Du gjør deg selv til et offer og hører bare det du vil høre. Alle mennesker med avvik fra normalen (og også uheldige normale kropper for den del) får høre negative og nedsettende kommentarer. Jeg kommer fra en familie med flere kvinner over 100kg (drøssevis med tanter), samtlige av disse har hatt depresjoner på grunn av mennesker som gir de så mye motgang utelukkende på grunn av vekt.

Anonym poster: f4e9600b84f0f583dc7bbb3e279b8922

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig så kanskje av den grunn hører jeg ikke kommentarer om/til veldig tynne mennesker. Jeg opplever hets fordi jeg er overvektig men nå skal det sies at det er ikke ofte jeg får slike kommentarer

Mitt inntrykk er som noen nevner her at folk kommer med slike kommentarer for å føle seg bedre med seg selv. De jeg får flest kommentarer fra er de som er normalvektige faktisk, og menn i en gruppe som jeg ikke finner attraktive. Det virker som mannfolkene som må komme med kommentarer er av typen som skal hevde seg i vennegjengen og er usikre på seg selv.

(OT jeg blir oftere sjekket opp av veldig kjekke mannfolk, som er allment ansett som kjekke. Jeg regner med det handler om at de er såpass trygge på seg selv at de ikke bryr seg om hva andre sier)

Slike diskusjoner synes jeg egentlig blir litt tåpelig. Istedet for fokuset "hvilken gruppe som har det værst" så synes jeg man skal oppfordre til å slutte med slikt. Synes heller vi skal være glad i mangfoldet vi har i verden, og om man skulle komme med kommentarer bør det være i en helserelatert retning enn gjøre narr av.

Blir alltid oppgitt over vektdiskusjonstråder som ender i "herregud, mannfolk vil ha ei dame med kjøtt på bena fordi det mener kjæresten og kompisene mine" fra overvektige og "feite folk tenner ikke kjæresten min på og det mener alle jeg kjenner og" fra de veldig tynne. Det stemmer sikkert hva de kjærestene sier, men en som vil ha veldig tynne damer faller vel vanligvis ikke for veldig overvektige og omvendt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slank selv, og har til tider hatt problemer med å finne klær fordi de fleste plagg ser ut som vide potetsekker så fort de kom på meg. Heldigvis endrer ting seg så fort man passerer 40, så endelig kan jeg finne noe i en vanlig klesbutikk (og ikke barneavdelingen hvor man fort kan ende opp med en genser med Mikke Mus på magen :-/)

Min erfaring er at det er helt legitimt å fleipe med slanke mennesker, men man skal vokte seg vel for å åpne munnen om overvektige. (Antakeligvis er det det at vi må løpe siksak i dusjen for å bli våt, som gjør at vi er slanke..? Trim gjør underverker for vekta, har jeg hørt)

Husker for en tid siden, da Fotballfrue sto frem etter hun fikk tilbakemelding fra en tv-kanal (tv2?) om at hun var for tynn for å delta i ett-eller-annet talkshow. Hun egnet seg ikke som forbilde. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis lederen i Landsforeningen for Overvektige hadde fått en lignende beskjed..

På facebook ser man daglig bilder av frodige, flotte modeller med teksten "like hvis du syns dette er flott - ekte menn liker kvinner med kurver" eller lignende. Man ser aldri det motsatte.

Min samboer, derimot, har noen kilo ekstra. Jeg opplever sjelden/aldri at noen fleiper med størrelsen på magen hans, av frykt for å såre. Er glad for det!

Uansett syns jeg vi har en vei å gå, både når det gjelder å kommentere andres utseende, samt styre hva en selv lar gå innpå seg. Om noen fleiper med min pipestilkkropp, lar jeg det bare gå inn det ene øret og ut det andre :-) Samtidig er jeg lite opptatt av om noen har noen kilo for mye eller lite, så lenge de er fine innvendig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts, da jeg var under 25 år var jeg veldig slank.

1,72 høy og 52 kg.

Jeg hadde jobbet som modell og mannequin siden jeg var 12 år.

Venner og familie sa til meg hva de syntes, hva jeg bør spise, om jeg var syk. Jeg var ung og slank, spiste mer enn dem og trente kickboxing.

I modellmiljøet sa de aldri noe om vekt, og ingen av jentene var presset på det. Det kom først seinere for de andre, etter jeg gikk freelands. Kan ha noe med at mamma var med på alt jeg var med på.

Folk brydde seg rett og slett ikke, og trodde det var fritt frem. Jeg brydde meg ikke noe om det, man kan ikke noe for at man ikke legger på seg.

Jeg kjøpte klær i barneavdelingen. Ikke morro. Dette var på slutten av 90-tallet, begynnelsen av 2000-tallet.

Nå er klærne i butikkene blitt veldig små i størelsene så jeg hadde neppe hatt problemer nå om jeg var like tynn. Tenker på mango og Zara osv...

Om det å kommentere andres kropp er ikke noe pent, samme hva.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, TS, et slikt samfunn lever vi virkelig ikke i.

Jeg har hele livet vært stort sett normalvektig, bortsett fra et par perioder med års mellomrom da jeg har gått kraftig ned pga sykdom (ikke spiseforstyrrelse). En gang gikk jeg ned 20 kg på bare noen måneder, hadde en BMI på 16, og samtlige ribbein stakk ut og kunne telles både foran og bak. Jeg husker jeg pleide å lukke øynene når jeg skulle prøve klær i sånne prøverom med speil på alle kanter - fordi jeg ikke orket å se meg selv, kort og godt.

Men med klær på, i sosiale sammenhenger, på jobb etc, ble jeg overøst med komplimenter fordi jeg så så godt ut. Det skremte meg faktisk.

Anonym poster: 7c561bb90e395018cfd8b5df4a9aa252

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til den dagen vi fokuserer mer på et sunt og godt liv for kropp og sjel, enn å kommentere andres kropper.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at det er greit at folk kan si rett ut i ansiktet til tynne at de må legge på seg, mens med de tykke så er det mer baksnakking.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært tynn, og jeg fikk ofte høre at jeg var for tynn og at jeg måtte legge på meg. Men hvorfor måtte jeg det? Jeg spiste meg jo mett og hadde et normalt aktivitetsnivå. Det kan se ut som at tynne folk ikke spiser nok, men veldig mange gjør faktisk det. Og det er ikke hyggelig å få slike kommentarer, og det er ikke noen grunn til å måtte legge på seg så lenge man er frisk, spiser normalt og fungerer bra. Det kan være like sårende å høre at man er for tynn som å høre at man er for tykk. Ingen liker å få kroppen sin kritisert! Jeg synes man kan droppe å kommentere vekten til mennesker uansett. Jeg kommenterer aldri vekten til folk, det er frekt, og jeg har ikke noe behov for å kritisere andres kropper.

Anonym poster: 7daad0ca8ffdcd0ee1e23a5a936f2ece

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i begge ender av normalvektskalaen, altså på grensen til undervekt, og på grensen til overvekt, og min erfaring er jeg fikk flest negative reaksjoner da jeg var på grensen til overvekt.

Og disse reaksjonene kom fra både venner, familie og fremmede, i motsetning til da jeg var på grensen til undervekt, da var det kun venner og familie som kommenterte vekten, og da utelukkende av bekymring.

Den vemmelsen, og de fordommene jeg opplevde da jeg var på grensen til overvektig opplevde jeg ikke da jeg var 20 kg lettere.

Så nei, overvekt hylles ikke! Absolutt ikke.

Og om du tror det, sett på deg en "fat-suite" for en dag eller to, og beveg deg ut i samfunnet. Du vil ikke tro hvilke reaksjoner du vil få, til og med fra komplett fremmede!

Anonym poster: 658ab527e472205f0914df5a2c117cf2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror virkelig kvinner kan lære av menn når det kommer til det jævla vekttullet

Da jeg jobbet i butikk og ekspederte en kunde. Han pratet med en dame som kommenterte på at han var så tynn. Han lo bare. Så spurte han meg "Du er tjukk, hva er hemmeligheten?". Jeg trekker jo på smilebåndet og sier at det er bare å sitte mye foran PCen.

Ingen personer ble såret av å bli kalt tynn eller tjukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

det er nok fordi man er redd for å såre eller fornærme overvektige, mens tynne er liksom noe "alle" ønsker å bli dermed tenker man gjerne at man kan si hva man vil til tynne for de blir ikke såret likevel.. eller noe i den duren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...